Naweeën van Fleurus

  • erikdenoorman

    Ondanks het feit dat ik een geweldig weekend had in Fleurus zingen de trieste verhalen over compleet leeg gevreten rivieren nog door mijn hoofd. Zowel uit het Duitse, het Belgische, het noord Franse als het Luxemburgse vernam ik weinig aantrekkelijke geluiden.

    Kolonies aalscholvers (soms meer dan 200 getelde vogels) zouden zelfs de kleine(re) beken nauwkeurig hebben uitgekamd.

    De verhalen die tot mij kwamen waren bovenal triest.

    Onze zuiderburen zijn momenteel zelfs ietwat jaloers dat er in Nederland kennelijk het kwartje is gevallen en dat er wat aan gedaan gaat worden. daar zijn ze nog niet zover.

    Veelal te laat.

    Andere verhalen over, eveneens leeggevreten, zuidhollandse polders bereikten me eveneens.

    En over reservoirs her en der.

    Viskwekerijen zelfs.

    Verhelderend was de beschouwing van één der bezoekers. Ik denk, hoewel ondeskundig, dat hij de plank niet ver misslaat. Het probleem ligt niet bij de Aalscholver. Het ligt bij het visserijbeleid van de lage landen. Als deze beesten hun voedsel nog op zee, langs de kust zeg maar, zouden kunnen vinden was er niets aan de hand geweest. Normaliter komen deze vogels niet zo ver het land in om hun voedsel te vergaren. Nu moeten ze wel !

    En, eerlijk is eerlijk, Ik tref ze nu zelfs aan in Soest. Midden in het dorp! Ze zitten er leep hun veren droog te wapperen maar……. van laat avondlijke honden uitlaters hoorde ik dat ze en masse in het donker de vijvers te grazen nemen.

    Elk beest heeft z'n plekje in de natuur. Ook een aalscholver. Echter…..waar wij (mensen) ons er mee gaan bemoeien gaat het verkeerd. Er moet toch eens iemand zijn die daar les uit leert ?

    erikdenoorman

    www.erikdenoorman.com

  • flyfisher7

    Prefentief ruimen.

    Zie er al te veel hier langs de ringvaarten.

  • david

    ter nuancering (nogmaals) de bijdrage over visvermalende gemalen: http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/actueel/?page=detail&id=698

    hier heb ik er wat rekenwerk op losgelaten: http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&mod=1&art_id=493eec1c2a59d

    dus Erik helemaal met je eens, de mensenhand is hier weer goed waarneembaar, maar op meer manieren dan je misschien in 1e instantie zou denken

  • Bert van Elswijk

    Erik, meerdere mensen hebben al eerder geprobeerd duidelijk te maken dat er een oorzakelijk verband is tussen de manier waarop (met subsidie uit Brussel!) met nam de Noordzee leeg gevist is en daarmee de aalscholvers het land zijn opgejaagd, Natuurlijk zullen er meer factoren van belang zijn op de visstand. Ik denk met name dan ook aan de waarschuwende woorden van Leon Jansen die aandacht vraagt voor het effect van uitlogen van onder andere bestrijdings-middelen, hormonen (voorbehoedsmiddelen) en dergelijke. Waterkrachtcentrales eisen ook hun tol en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar we moeten ook kijken naar positieve ontwikkelingen, de aanleg van nevengeulen langs rivieren en andere beheersvormen. Maar terug naar de aanleiding: de overlast van de aalscholver zal echt pas stoppen als er weer genoeg te vreten is voor ze langs de kusten. Dus denk ik dat ik dat in mijn leven niet ga meemaken en ik moet nog 60 worden.

    Maar blijf lol in de hobby houden! Er is nog zoveel leuks te beleven!!!!

  • Arubaman

    Tegen hoofdpijn gebruikt men nog wel eens een paracetamolletje….

  • henk Verhaar

    Het aalscholverprobleem is er al langer dan dat er een serieus overbevissingsprobleem is in de kustzone. Ik denk dan ook dat de bron van de plaat eerder in een overschot aan aanbod heeft gelegen (in het binnenland) dan in een gebrek daaraan (op zee). Waar was het aalscholverprobleem vroeger vnl geconcentreerd? Bij de kweekvijvers van de OVB in Lelystad en Valkenswaard…

    Wat niet wegneemt dat t probleem er inmiddels is, dat het probleem met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van anthropogene oorsprong is ('we hebben t zelf veroorzaakt') en dat als we het probleem inderdaad willen oplossen, we dan dus ook zelf actief moeten ingrijpen.

    Henk

  • Polletje

    Ik ben het met Henk eens.

    Wat ik ook van de beroepsvisserij hoor is dat momenteel toch wel weer er erg veel vis zit op de Noordzee .

    mvg

    Polletje

  • Henk-Jan ten Brinke

    Polletje schreef:

    >

    > Wat ik ook van de beroepsvisserij hoor is dat momenteel toch

    > wel weer er erg veel vis zit op de Noordzee .

    >

    Zou kunnen, maar het lijkt mij wel de minst betrouwbare bron waaruit je dat kan vernemen…….

  • Polletje

    Daar heb je normaal gesproken zeker wel gelijk in , maar laten we ze niet over een kam scheren.

    mvg

    Polletje

  • david

    hee Pol werden daarbij nog soorten genoemd ? Ben dan wel benieuwd!