Fleurus en de aalscholver........

  • Vassenden

    Steeds duikt de discussie aalscholver op. Vormt die vogel nu werkelijk een probleem of is het alleen maar hebzucht van vissers, die alle vis voor zichzelf willen houden? Voor mijn eigen beeldvorming heb ik geprobeerd uit te zoeken hoe het “vroeguh” was en wat er sindsdien gebeurd is. Zet je maar schrap, want het is een heel verhaal:

    Begin zeventiger jaren stond de aalscholver populatie onder grote druk; er waren nog maar een 1500 broedparen in ons land. Mede doordat ze een beschermde status kregen is het aantal aalscholvers daarna gelukkig weer toegenomen. Uit goed gedocumenteerd onderzoek blijkt, dat er nu ongeveer 22.000 broedparen zijn; de jongen zijn daarbij niet meegerekend. Er zijn overigens aanwijzingen, dat het aantal aalscholvers zich min of meer stabiliseert op het laatst genoemde aantal broedparen. Het voedingspatroon van de aalscholvers is goed onderzocht. Aalscholvers fourageren dikwijls in groepen; ze jagen hierbij vis op in scholen en slaan dan toe. Met een gemiddelde consumptie per individu per dag, die varieert van 250 gram (zomer) tot bijna 500 gram in de winter, kunnen aalscholvers dus een behoorlijke invloed hebben op ons visbestand. Een globale rekensom laat zien, wat dit betekent voor ons land. Op basis van het eerder genoemde aantal broedparen hebben wij 44.000 exemplaren. Hun jaarlijkse consumptie aan vis per individu, uitgaande van een geschat (laag!) gemiddelde, is als volgt:

    44000 x 300 (gram) x 365 (dagen) = 4.818.000 kilogram

    Een gebrekkige rekensom, ik weet het. Mogelijk zijn er in de winter minder van die vogels, maar in opgroeifase van de jongen zal de consumptie van vis zonder twijfel flink omhoog schieten. Hoe dan ook, we kunnen er dus niet omheen, dat er sinds de zeventiger jaren het nodige veranderd is aan de predatie van vis door aalscholvers. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt, dat aalscholvers bij voorkeur jagen op slanke vis met een afmeting tussen de 15 - 35 cm. Dit betekent dat de (blank)voorn veel predatiedatiegevoeliger is dan de brasem- en karper populatie, omdat deze laatste twee vissoorten vrij snel niet meer de ideale afmetingen hebben voor de aalscholver. Daardoor kan mogelijk ten gevolge van aalscholverpredatie de “verbraseming” toenemen.

    Door de sterke predatiegevoeligheid van de blankvoornpopulaties worden ook andere visetende vogels en roofvissen bedreigd. Kleine blankvoorns vormen namelijk de belangrijkste voedselbron voor futen en dodaars. Snoek- en snoekbaars populaties zijn in de meeste waters eveneens afhankelijk van een goed ontwikkeld voornbestand. De predatie van de aalscholvers, die voor een groot deel op de paairijpe blankvoornfractie is gericht, heeft als gevolg dat de populatieafname tengevolge van de predatie is groter dan de aanwas. Er is dus wel iets meer aan de hand is dan alleen maar slechte vangsten door vissers.

    De predatie van aalscholvers richt zich vanzelfsprekend niet alleen op de polders in ons land, maar ook op meren, rivieren, kanalen en kleinere viswateren. De kanttekening hierbij is, dat bij uitstek de kleinere viswateren grote schade kunnen ondervinden door aalscholver predatie. De situatie in polderweteringen, waarbij de vis is terugedrongen naar niet geheel en al dichtgegroeide weteringen, maakt deze vis dan ook heel kwetsbaar voor predatie. Hoe snel en hoe grondig aalschovers te werk kunnen gaan is destijds aangetoond in Lelystad, waar de OVB haar kweekvijvers had. Daar ontstond in een betrekkelijk korte periode een onwerkbare situatie. Niets, maar dan ook niets hielp om de aalscholvers uit de vijvers te houden. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het vertrek van de OVB uit Lelystad.

    Ook de overheid heeft aangegeven, dat de enorme toename van het aantal aalscholvers wel degelijk ook zijn negatieve kanten heeft. Sinds Minister Van Aartsen destijds heeft gezegd dat hij onorthodoxe maatregelen zou toepassen om de aalscholverstand te bedwingen, zijn vele ogen nog steeds gericht op die zelfde overheid. Tot op dit moment is er echter niets gebeurd. Ja, veel rapporten over hoeveel aalscholvers er wel zijn, hoeveel zij eten, dat zij een bedreiging voor de binnenvisserij vormen, andere landen er ook last van hebben en het ontstane probleem internationaal aangepakt moet worden. Allemaal waar, maar geen actiestappen. Het Europees Parlement ligt trouwens in principe ook niet dwars bij actiestappen. Daar heeft men al eens uitgesproken, dat de aalscholver geen bedreigde vogel meer is.

    Minister Veerman meldde al weer even geleden:

    In reactie op vragen tijdens het AO deel ik de Kamer mee dat ik inmiddels opdracht heb gegeven tot een onderzoek naar de relatie tussen de aanwezigheid van aalscholvers en de visbestanden. Dit onderzoek zal op korte termijn van start gaan. Ook zijn er inmiddels afspraken gemaakt tussen de PO IJsselmeer en het Nederlands Instituut voor Visserijonderzoek (RIVO) over de betrokkenheid van de vissers bij bestandsonderzoek. Ik zal bij het bezoek van Commissaris Borg aan Nederland op 16 september a.s. aandringen op de nodige spoed

    Maar tot op heden zijn er geen actiestappen uitgevoerd om de negatieve invloed van de aalscholver op onze visbestanden te verkleinen. Die actie stappen hadden er eigenlijk wel eens mogen zijn. Immers, de overheid heeft geprobeerd om een probleem met de aantallen aalscholvers te herstellen door deze vogels een beschermde status te geven en hen op deze manier door een moeilijke periode heen te helpen. Dat herstellen is mogelijk een beetje te goed gelukt, zodat we nu te maken hebben met de negatieve gevolgen van het teveel aan succes. Daar zal de overheid dan ook iets mee moeten doen.

    De organisatie van beroepsvissers houdt zich al geruime tijd bezig met de aalscholver en diens invloed op hun “boterham”. Ook voor Sportvisserij Nederland ligt er hier een taak, want als deze organisatie ten doel heeft zich in te zetten voor de belangen van sportvissers, dan zullen ze zoiets daadwerkelijk moeten doen op een breed vlak. Bovendien, beroepsvissers, sportvissers, waterschappen en andere belanghebbende partijen komen bij elkaar visstandbeheereenheden. Op die manier dient er, door het tegen elkaar afwegen van alle relevante aspecten, een goed gebalanceerd en duurzaam beleid voor de toekomst geformuleerd te worden. Als de sportvisserij daarbij een aspect als de aalscholver doelbewust negeert, staat ze natuurlijk in haar hemd ten opzichte van de beroepsvissers. En waarom zou men dat onderwerp niet oppakken? Bij het bepalen van een goed beleid pleit immers alles er voor om op een genuanceerde manier de aalscholver mee te nemen?

    Tja, en wat vinden wij vliegvissers van het huidige bestand aan aalscholvers en de invloed op visbestanden? Als zodanig zijn wij over het algemeen liefhebbers van de natuur en zeker geen vijanden van vogels of “aalscholverhaters”. Dus van ons mag zeker geen ongenuanceerde aanpak verwacht worden, zoals “afschieten die hap”. De broedmogelijkheden van de aalscholver beperken? Zoiets lijkt mij een betere optie.

    Met vriendelijke groet,

    Vassenden

  • Ron Noorlander

    Wij zijn het probleem voor de Aalsgolver.

    Tevens is het arrogant om te denken dat wij meer rechten hebben dan een vogel die enkel van vis leeft.

    Maar het mogen er van mij een zooi minder zijn.

    Groet en goeds,

    Ron

  • Marten K

    Vassenden schreef:

    Bij het

    > bepalen van een goed beleid pleit immers alles er voor om op

    > een genuanceerde manier de aalscholver mee te nemen?

    Van mij hoeft dat niet eens, terugzetten is ook een optie……… ;)

    Eerst maar eens een goed weerhaakloos patroontje voor een goede aalscholverstreamer ontwerpen.

  • Martin

    Goed en interessant betoog Vassender. Het is een lastige problematiek. Vroeger werd de snoek gezien als onverzadigbare rover die alles op vrat wat voor z'n bek kwam en zo de visstand minimaliseerde. In Ierland denken ze dat nog steeds. Inmiddels weten we beter. Het lijkt me daarom ingewikkeld om vast te stellen dat aalsgolvers de visstand, en daarmee ook onze vangsten, negatief beinvloeden. Gevoelsmatig geloof ik wel dat dat zo is. Ik ken ook wel een voorbeeld ergens in de Flevopolder waar het vroeger 's winters barste van de voorn, maar waar tegenwoordig niets meer zit, maar weet niet of dat komt door aalsgolvers. In de Arkervaart bij Nijkerk zie ik ook wel eens aalsgolvers, maar voor zover ik weet is de visstand daar nog goed. Maar ook al zijn er te veel (wat is te veel?) aalsgolvers dan lijkt ook mij afschieten geen optie, werkt niet imago-versterkend vrees ik. De suggestie om de broedmogelijkheden te verminderen spreekt me dan meer aan. In elk geval is er nader onderzoek nodig om te komen tot een effectieve strategie.

  • markymark

    Een aalsgolver is een persoon die ipv kleine balletjes langwerpige vissen gebruikt om met een soort hockeystick tegen te slaan…. ;-)

    Maar aalscholvers zijn echt een plaag. En een flinke ook. Ik ken al best een aantal (kleinere" wateren die echt kompleet gesloot zijn door deze zwarte doodseskaders. Van het weekend zag ik op tijdens het snoeken weer zo'n eskader bezig. Zeker 50 vogels doken heel systematisch in rijen door het overwinteringsgebied van de voorns. Alleen een beroepsvisser met zijn zegen is erger. En ook die zie je helaas op steeds meer wateren.

    Ik ben niet positief, helaas…..

  • Klaas

    Gaan we ff naar de financiele kant kijken kost de aalschover handen vol geld.

    Verenigingen zetten vis uit die binnen een paar maanden weer zijn weggevreten.

    Vakantieparken die zich richten om in de zomer ook sportvissers te aan te trekken lopen ook inkomsten mis.

    Jeugd die wil gaan vissen wil dan wel vis vangen anders is er niet veel aan,vangen ze niets dan verkopen de winkeliers ook niet veel.

    Wat is er nu zo speciaal aan een aalscholver??? nou voor vogelspotters misschien leuk om naar te kijken maar voor mij niet veel aan al zie ik een zwerm van deze vogels neerstrijken.

    Herinner me de eerste futen nog wel die hierheen kwamen en iedereen dacht dat ze alle vis zouden opeten.

    Goed een fuut is meer een solitaire vogel en hier zie je ze met niet meer dan 1 broedpaartje op een water.

    Richten toch geen schade aan de visstand zoals aalscholvers.

    Geloof dat de politiek er nu toch wel uit is dat de aalscholver overlast veroorzaakt aan de visstand,wie hier nog niet van overtuigd is mag ze van mij elke dag gaan voeren met vis gekocht bij de visboer.

    Hier in z.o brabant vroeger nooit een aalscholver gezien,nu zitten ze op elk water wel.

    Geef er persoonlijk niets om als ze de hele zooi afschieten,ze komen toch wel terug maar wie weet dan in mindere aantallen.

    Wat de oorzaak is waarom ze het binnenland intrekken maakt me ook niets uit.

    Net zoals bv herten en everzwijnen hebben ze bijna tot geen natuurlijke vijanden en kunnen ze zich ongestoord vermenigvuldigen.

    Wat doen we als er teveel herten of everzwijnen of wat voor dieren ook overlast veroorzaken,juist ja decimeren van het bestand zodat ze geen overlast meer veroozaken en de schade aanzienlijk minder word.

    Daarvoor zijn we mensen,dat gezeik dat wij hun voedsel wegvangen of hun leefgebied wegnemen is toch gewoon puur sentimenteel gedoe.

    Rekening met de natuur houden is prima maar ga niet overdrijven,dan ook geen zielige visjes meer vangen.

    Ga dan lekker ergens in een hutje in het bos ofzo wonen zonder enige vorm van comfort en ga vissen voor je dagelijks eten.

    Aangezien de aalscholver in nederland overal wel voorkomt en schade aanricht waarom een pleidooi houden over hoe en waarom? het beest veroorzaakt overlast klaar uit en het kost nog geld ook.

    Hoor van vissers nooit wat als een waterschap bv water gaat “ontbrasemen”om de waterkwaliteit beter te maken.

    Geen pleidooien van vissers waarom er zoveel water vol zit met brasem en hoe het komt of wie er schuld aan is.

    Ze hebben onderzocht dat ze er zitten en dat het niet goed is voor de rest van het visbestand dus “verwijderen” ze een groot deel van de brasem.

    Maar zal wel de nederlandse mentaliteit zijn om alles beter te weten en de kant van de “underdog” te kiezen.

    Als onderhand heel europa erkent dat de aalscholver een probleem is dan is dat gewoon zo,hebben ze toch onderzocht.

    Als ze in andere europeese landen gewoon het aantal reduceren door afschieten dan doen ze dat toch niet voor niets,maar in die landen is het wel lekker vissen want je vangt er zo leuk.

    Maar schijnbaar zijn er altijd mensen die het denken beter te weten en opeens allemaal “aalscholverdeskundige” zijn.

    Vreemd genoeg is een aantal van deze beterweters zelf sportvisser,wel zeuren over catch and release en weerhaakloos vissen om zo voor de andere sportvissers ook een visje over te laten.

    Wat is het verschil tussen eieren van aalscholvers “schudden” zodat deze niet uitkomen of gewoon 2 aalscholvers die nodig zijn om deze eieren te “maken” afschieten??? gewoon uitrekenen wat 2 aalscholvers per jaar eten en geef een paar jagers ook wat plezier aan de jacht.

    Waarom wachten totdat deze 2 broedvogels van ouderdom of honger sterven,ze vreten in die tijd wel gewoon door hoor ook al krijgen ze geen jongen meer dat jaar.

    Ik ga liever vissen met de gedachte van wie weet zie ik misschien wel een aalscholver net zoals bv een ijsvogeltje ipv onee he hier ook al een zooi aalscholvers die alles opvreten.

    Klaas

  • spj

    Mooi verhaal, dank je.

    In Frankrijk hebben ze geexperimenteerd met het beperken van broedmogelijkheden door bomen om te zagen. Aalscholvers broeden immers in bomen. Helaas, de aalscholver paste zich weer aan en ging op de grond broeden. Ook eieren schudden heeft weinig zin, ze gooien kapotte eieren uit het nest en leggen nieuwe. Het is een lastig probleem.

    Groeten, Bas

  • Henk Verhaar

    Vassenden schreef:

    >

    > Steeds duikt de discussie aalscholver op. Vormt die vogel nu

    > werkelijk een probleem of is het alleen maar hebzucht van

    > vissers, die alle vis voor zichzelf willen houden?

    Onderzoek uit Engeland, Duitsland, en sinds kort ook Nederland (zie website SVN) toont duidelijk aan dat de huidige predatiedruk van aalscholvers op de visstand een serieuze invloed hebben op de populatieopbouw en biomassa. Of dat een probleem is, is een vraag die niet vrij is van waardeoordelen…

    > Op basis van het eerder genoemde aantal

    > broedparen hebben wij 44.000 exemplaren.

    Uit tellingen blijkt inderdaad dat de huidige populatie ca. 20000 broedparen bedraagt, of ca 40000 volwassen individuen. De totale populatie, inclusief niet-broedende standvogels en zomergasten, en wintergasten, is ca 70000. Voeg daar bij het aantal jongen dat iig gedurende de broed- en opgroeitijd aan de populatiegrootte moeten worden toegevoegd, en je zult je rekensom moeten maken op een aantal van, zeg 80000 op jaarbasis.

    > Uit wetenschappelijk

    > onderzoek blijkt, dat aalscholvers bij voorkeur jagen op

    > slanke vis met een afmeting tussen de 15 - 35 cm. Dit

    > betekent dat de (blank)voorn veel predatiedatiegevoeliger is

    > dan de brasem- en karper populatie, omdat deze laatste twee

    > vissoorten vrij snel niet meer de ideale afmetingen hebben

    > voor de aalscholver. Daardoor kan mogelijk ten gevolge van

    > aalscholverpredatie de “verbraseming” toenemen.

    Nou, dat valt dus wel mee/tegen. Zo slank hoeven die vissen nou ook weer niet te zijn. Uit het recente SVN onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat in wateren die sterk beinvloed worden door predatiedruk van aalscholvers, de jaarklassen brasem tussen 20 en 60 cm ontbreken. Nou zal ik niet zeggen dat een aalscholver een brasem van 55 cm nog lekker weg krijgt – het proces is al een aantal jaren aan de gang – maar tot zon 35-40 cm zal zeker aan aalscholver ten prooi vallen. Verbraseming door aalscholverpredatie lijkt mij dan ook niet voor de hand te liggen, wel dwerggroei – populaties die voornamelijk bestaan uit dwergexemplaren die al bij geringe lichaamslengte geslachtsrijp worden.

    > Tja, en wat vinden wij vliegvissers van het huidige bestand

    > aan aalscholvers en de invloed op visbestanden? Als zodanig

    > zijn wij over het algemeen liefhebbers van de natuur en zeker

    > geen vijanden van vogels of “aalscholverhaters”. Dus van ons

    > mag zeker geen ongenuanceerde aanpak verwacht worden, zoals

    > “afschieten die hap”.

    Afgezien van de formulering, wat is er, in principe, mis met afschot? Akkoord, het kan vaak een minder effectieve methode zijn om aan populatiebeheer te doen, maar het is wel degelijk één van de mogelijkheden, en hoort zeker in het rijtje thuis, al was het maar omdat het naar alle betrokkenen onmiddellijk duidelijk maakt dat er wat gebeurt (en ja dat kan zowel positief als negatief worden opgevat). Nogmaals, in principe zijn er, m.i. geen verschillen tussen vissen en jagen.

    De broedmogelijkheden van de

    > aalscholver beperken? Zoiets lijkt mij een betere optie.

    Broedmogelijkheden beperken? Dat zou betekenen natuurgebieden herinrichten (weg met de oostvaardersplassen en het naardermeer)? Ik denk meer aan broedverstoring, zoals eieren schudden of rapen, verzamelen van eendagskuikens, verstoring van kolonies broedende vogels, zodanig dat het broedsucces daalt, en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen die ik hier niet ga noemen…

    En zoals ik al eerder heb gezegd, ik verwacht niet dat de aalscholver in Nederland visbestanden gaat uitroeien (behalve misschien in kleine, afgesloten watertjes), maar wel een zeer significante, en blijvende invloed zal uitoefenen op populatieopbouw, en mogelijk ook op totale visbiomassa. Dit laatste heeft duidelijk gevolgen voor sport- en beroepsvisserij. Is dat een probleem? Dat vergt een waardeoordeel. Of je er wat aan doet is daarmee een politieke keuze. In mijn visie mag er aan de aalscholverplaag wat gedaan worden, maar als gezegd, dat is een keuze, gebaseerd op wetenschappelijke gegevens EN een persoonlijk waardeoordeel.

    Henk

  • Henk Verhaar

    Martin schreef:

    > In elk geval is er nader onderzoek nodig om te komen tot een

    > effectieve strategie.

    Nou, dat denk ik dus niet. Nader onderzoek is vrijwel altijd een excuus om geen actie te hoeven ondernemen. Er is op dit moment voldoende informatie om, mits men de politieke overtuiging heeft dat er wat moet veranderen (dwz dat men het waardeoordeel heeft dat de effecten van de aalscholver op de visstand ongewenst zijn) tot actie te besluiten, en te besluiten welke actie dat dan moet zijn.

    Henk

  • Henk Verhaar

    spj schreef:

    > Ook eieren schudden

    > heeft weinig zin, ze gooien kapotte eieren uit het nest en

    > leggen nieuwe. Het is een lastig probleem.

    Mmm. Merkwaardig. Bij eieren schudden gaat een ei nl. niet stuk – je schudt het alleen zo krachtig dat het embryo in het ei het loodje legt. Je houdt dus gewoon een nest met eieren die er normaal uitzien, die alleen never nooit meer uitkomen; effect enigzins vergelijkbaar met de kalkeieren die wel in kippennesten gelegd werden om een kip broeds te krijgen (althans dat was geloof ik het doel). Het idee is dat tegen de tijd dat de vogel dat doorheeft, het broedseizoen voorbij is.

    Henk