voorn / brasemtrek op de IJssel al begonnen?

  • sjoerd s

    tom Schreef:

    ——————————————————-

    > Als Dyckers ze wel vangt in de IJssel dan moet het

    > toch mogelijk zijn of zie ik dat nou verkeerd?

    Die “stroper”:D vangt ze niet IN de Ijssel maar in een nevengeul. Ik ken die plek wel en er worden nog meer van die geulen gemaakt. Binnenkort(1 a 2 jaren) eentje recht tegenover Hattem aan de Zwolse zijde. Goed nieuws daarbij is dat het nu eens GEEN natuurgbied wordt maar toegankelijk voor recreanten etc. Anders heeft de vis er immers wel veel paai/leefgebied bij maar kun je ze niet bevissen.En het klopt dat je ze 'savonds soms beter kunt vangen dan overdag omdat ze dan naar de kant komen om te azen. Dat gebeurt ook als bij hoogwater de uiterwaarden onderlopen. Geheid dat ze dan de weilanden opzwemmen. Man wat mooie uurtjes hebben we beleefd op die uiterwaarden bij hoogwater. Windes, voorns maar ook scholen brasems , karper, snoek, alles wat vinnen heeft trekt dan de ondiepten op.

    Nu moet je ze inderdaad diep zoeken op de stroomnaad maar dat was gistermiddag zoals reeds geschreven nada.

  • Edwin Kerssies

    eeuh dit deel IS toegankelijk, maar bovenal de meeste platten zijn gevangen OP de ijssel, juistem in de stroomnaad. Belangrijk zijn de stekken / kribben en daar gaat tijd in zitten om ze te vinden, want lang niet elke kom huisvest de nodige vis, tis wat dat betreft net als snoekbaars of winde, ze hebben absolute voorkeur voor bepaalde kribben. Dit kan met zandbodems en het ondiepe karakter te maken hebben (voorliefde voor brasems om daar tegen de avond over te foerageren) of bijv. juist stenen of overhangende bomen / gras waar de winde kan azen op insecten die het water in duikelen. (vlakbij jou bart, bij de aanmeerpalen voor boten in de ijssel, bij die kribben zitten de nodige windes. Nog een adviesje voor brasems in de buurt van Zwolle, ga naar het gemaal en als deze aanstaat vis dan op de stroomnaad van de sterke stroming die ontstaat in de kom van de ijssel bij het duikertje waar het water onderdoor keldert.

  • bart

    Mooi dat het begint te kriebelen en te leven!!!!

    En inderdaad Sjoerd, dat nieuwe gebied mag wat mij betreft direct gegraven worden!!! mooi dicht bij mijn huis en met fantatische mogelijkheden.

    Ik heb ondertussen aan de andere kant van de IJssel, bij een stuw bij de soestwetering de eerste mooie brasem gevangen!!!

    http://vliegvissen.startpagina.nl/prikbord/11955508/brasem!#msg-11955508

    we houden elkaar op de hoogte!

    Bart

  • Gerrit

    Ik heb deze week in de vispassage in Doesburg de eerste brasems en blankvoorns gefotografeerd

  • Gerrit

    Ik heb deze week in de vispassage in Doesburg de eerste brasems en blankvoorns gefotografeerd