brood vissers ovm

  • Franky Boy

    Uit onderzoek blijkt het OVM helemaal niet zo schoon te zijn als sommige mensen wel dachten.

    Er ‘waait’ aardig wat over van het grootste petro-chemische complex ter wereld en misschien is het water dat uit de havens wordt binnengepompt, soms ook niet zo ‘kosjer’…

    Plaatst de palingen van de beroepsvisser die in eerste instantie werden afgekeurd door een teveel aan PCB's weer in een ander daglicht.

    Toen hij een tweede ‘batch’ palingen aanleverde, was het opeens O.K. en mocht hij weer vissen.

    Ik vrees ook het ergste voor de Nederlandse en Oost-Europese stropers die regelmatig grote forellen uit het OVM meenemen. :);)

  • David

    wat we straks allemaal gaan aantreffen daar langs het OVM - ik denk dat ik alleen nog bij daglicht durf X(

  • Mike

    Met een beetje geluk lichten de stropers straks op als je het licht uit doet, weten we meteen wie t zijn B)

  • Rene V.

    Ik denk dat het ïnwaaien“ van chemische stoffen vanuit de industrie reuze meevalt.Hier is nl een constante NO wind voor nodig.Het ingepompte water wordt twee maal per dag ”ververst" door de eb-en vloed werking dus vervuiling van die kant lijkt mij nihil.Rond 1980 zag je veel platvis met grote kankergezwellen,zie ik allang niet meer.

    Van algen is bekend dat er eetbare zijn en regelrecht giftige.Verder hoor ik niets meer van lozingen van kalimijnen en Basf heeft ook op zijn kloten gehad dus van boven{lees stroomopwaards}komt ook veel minder vuil naar de delta.

    Wie het weet?groet Rene V.

  • Franky Boy

    Uit onderzoek blijken er toch enkele zeer schadelijke stoffen in het water te zitten, waaronder bestrijdingsmiddelen. Ook stoffen die in kolengruis en aardolieproducten zitten.

  • henkverhaar

    En welke bestrijdingsmiddelen dan? Grote kans dat het daarbij gaat om wateroplosbare herbiciden die vnl door de grote rivieren worden aangevoerd, zoals glyfosaat en zijn afbraakproduct AMPA. Die zijn overigens helemaal niet zo giftig. Glyfosaat in oppervlaktewater is voornamelijk een drinkwaterbedrijvenprobleem (die willen liever geen bestrijdingsmiddelen uit het innamewater hoeven te filteren - wat ze officieel verplicht zijn, zelfs al zijn de concentraties op zich ongevaarlijk).

  • Rene V.

    Kolengruis komt aan waaien via de EMO.Vandaar dat ze op de Maasvlakte zitten.Ik heb wel eens gewerkt bij zo'n overslag in de Botlek,binnen een half uur zie je eruit als zwarte piet,legaal dus;)Hier kan niemand iets aan doen.

    Groet Rene V.

  • Bone F

    OOOO vandaar dat die forellen zo gek zijn op kleine zwarte vliegjes René :D

  • Rene V.

    Eindelijk positief nieuws:)-D

    Groet Rene V.

  • Ron Noorlander

    Heeft iemand een patroontje van een tijgerbolletje een kaiserbroodje mag ook.