Enquete Natuurmonumenten over o.a. sportvissen

  • henkverhaar

    Mmm, dat mag dan jouw associatie zijn, statistisch gezien klopt dat niet. Het meeste NM-bezit is gewoon toegankelijk. iig voor wandelaars ;-)

    Oh, en kanovaren mag bijna overal op NM water - mits er een legale plek is om je kano in het water te krijgen. Het gaat dus om toegang tot oevers, niet toegang tot het water…

  • henkverhaar

    Let op: het was nooit ‘van ons allemaal’. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika, waar veel niet-privaat land is dat daar per definitie van de overheid, en dus van iedereen is (vandaar ook dat veel natuurgebieden vrij toegankelijk zijn daar), kent Europa/Nederland vrijwel geen openbaar land - vrijwel al het land is in expliciete eigendom, van privepersonen, collectieven (denk bijvoorbeeld aan een ‘meent’), organisaties, of overheden. En in alle gevallen is toegang en gebruik daarmee expliciet geregeld - in de zin van als je geen expliciete toestemming hebt heb je er niks te zoeken…

    En natuurmonumenten is destijds (begin 20e eeuw) wel opgericht om overheidsverkrachting (voorgenomen drooglegging van het Naardermeer door Amsterdam om er een vuilstort van te maken) te voorkomen. De oprichters waren maar ‘gewone’ schoolmeesters (Thijsse, Heijmans), maar hadden uiteraard wel de kapitaalkrachtige elite (adel, industriëlen) nodig om de benodigde pecunia bijeen te brengen.

  • Marten K

    Als ik zeg “in feite van ons allemaal” beweer ik niet dat het van ons was, maar we konden er ons wel alszodanig gedragen.

    Toevallig woon ik bijna midden in één van de grootste “natuurgebieden” van Nederland, waarvan ooit het grootste gedeelte in bezit was van een aantal grote textielbaronnen.

    Je mocht overal komen, geen probleem, dat is tegenwoordig wel anders omdat “natuurbeschermers” zich ermee gingen bemoeien en wel wisten wat goed voor de natuur was, terwijl we vrijwel geen echte natuur hebben in Nederland.

    Alles is tig keer “op de schop” geweest.

    Ik gun dat clubje hun hobby om te proberen gebieden te maken die zij mooi en natuurlijk vinden, maar wanneer daar allemaal list en bedrog aan te pas komt om verordeningen door te drukken, zoals een dooie korhoen op de weg leggen, gaat bij mij het licht uit.

    Overijssels Landschap is ook zo'n club.

    Vlak bij mij is de Regge voor een deel teruggelegd in de oude bedding onder auspiciën van . .

    De oevers zien er mooi natuurlijk uit, maar ja na een jaar de natuur z'n gang te laten gaan wordt het wel een beetje wild en wordt mijn buurman gevraagd of die er een aantal pinken wil laten grazen.

    Tuurlijk, maar dan moet er wel prikkeldraad omheen en mag er niemand komen.

    En dus staan er overal borden met “Verboden Toegang” op het meer dan hoge prikkeldraad.

    Dat dit prikkeldraad wordt bevestigd aan ruwe palen, bestaande uit een kwart boomstam, zal mij worst wezen.

  • Erik H

    In de buurt van Ommen zijn ook diverse meanders aangebracht in de Regge. Een hengelverbod komt daar meteen achteraan alsof dat vanzelfsprekend is. Je mag in de “nieuwe natuur” wandelen, je mag de hond meebrengen (weliswaar aangelijnd), je mag met grote groepen ongeoefende mensen in huurkano's met veel lawaai door de waterplanten en de nesten van watervogels zwalken. Maar in alle rust en met respect voor de omgeving een droge vlieg naar een ruiser of een winde lanceren….dat past niet in de perceptie van de natuurbeschermers. Een deel van de mensen uit deze categorie spoort niet, dat is duidelijk. Maar anderszins hebben we als vissers te maken met een slechte reputatie, waardoor ook de overigen minder geneigd zijn naar ons te luisteren. Terwijl we juist coalities zouden moeten kunnen aangaan met het redelijk deel van het natuurbeschermingsfront vanwege grote gedeelde belangen. Maar dat gaat onder de huidige omstandigheden niet en daar hebben we dus flink last van. De vraag, die zich opdringt, is dan of wij hieraan (mede) schuldig zijn door woorden en/of daden. Ik vrees dat het antwoord op deze vraag bevestigend moet zijn. Lees bijvoorbeeld maar eens wat commentaren van (vlieg-)vissers als er een discussie plaatsvindt over schade door aalscholvers. Dan begrijp ik wel dat er mensen zijn, die zich niet met ons willen inlaten. Wie de schoen past, trekke hem aan! Laten we dus eerst in eigen huis grote schoonmaak houden en de kritiek op anderen nog even voor ons houden.