Film Brasemvissen Vise N Vis

  • Stephan Oude Nijeweme

    Halloooooooooooooooo.

    hier weer een film vanaf mijn edit-tafel.

    Deze keer is het Vise n Vis team wezen vissen op Brasem.

    Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

    https://www.youtube.com/watch?v=eh6Zbqkn7fc&list=UUZAkWQOyggO0TLNNyTqYZpw

  • tom

    Prachtig camerawerk maar de brasem doet hier wel recht aan ´t wat eenzijdige imago dat het dweilen zijn. Ik heb er de laatste weken als bijvangst een stuk of 6 op de grote rivieren gevangen en stuk voor stuk waren het echte sportvissen die toch aardig “gedrild ” moesten worden, die zouden wel wat extra reliëf aan deze film kunnen geven. Deze ving ik gisteren, vaak zijn het vissen tot 60 cm en super gezond en strijdbaar. In 1e instantie ga ik dan wel voor de (grote) winde en dit jaar vangen we ook grote blankvoorns van 36 tot 40 cm op de rivier maar ik haal zeker me neus niet op voor deze brasems als sportvis.

    Grtz T.

    En deze was 2 weken gelden ook mooi

  • Hafi

    Leuke film, maar ik stoor mij aan het onrustige beeld want constant een beetje heen en weer beweegt. Het lijkt wel of er een haperend statief gebruikt wordt.

    Als de manier hoe er op brasem gevist wordt nou ook nog wordt belicht dan kan de kijker er ook nog wat van leren. ( doel VNV ? ) Nu blijft het bij wat sfeerbeelden van een paar vliegvissers.

    ><(((*> Hafi

  • Cornelis

    blijft een zeer frustrerende visserij vind ik…. je ziet heeeeeel veel vis… ze zijn aan het azen…maar er gebeurt geen @#$@… af en toe een toevalstreffer…. Volgens mij is er nog geen nederlandse vliegvisser met de sleutel tot deze visserij. ( je ziet honderden vissen azen en vangt er 1 ? , misschien 2 ? )

    elk jaar staan we met een groepje hackleplayers ons ook te vergapen bij de Vlietlanden….maar vangen ho maar….

    wel leuk in beeld gebracht Stephan !

    grt. Cornelis

  • Noud

    Hafi,

    Ik zie wat je bedoeld met het verspringen van het beeld bij de pans. (volgens mij is het hand held geschoten dus aan een statief ligt het niet) Dat verspringen is volgens mij iets wat gebeurt bij framerate conversies. Ik weet niet in welke framerate het opgenomen is en hoe het ge-edit is maar dit wil nog wel eens gebeuren als je van 24 > 25 fps gaat of van 24 of 25 naar 30. Het kan ook met de stabilisatie van camera of lens te maken hebben. Tip voor Stefan dus om hier een volgende keer op te letten. Het oogt in ieder geval een tikkie onrustig. Verder wel mooie beelden.

    TL,

    noud

  • Stephan Oude Nijeweme

    Beste Tom,

    mooie vissen hoor, denk ook wel een beetje dat het te maken heeft met welk tijdstip van het jaar en of hoe is het weertype die dag als je op Brasem vist.

    Mooie vissen hoor, goed gedaan.

    En bedankt voor je compliment, hetgeen het camerawerk betreft.

    Gr Stephan

  • Stephan Oude Nijeweme

    Beste Hafi, (wie is Hafi, of waar staat het voor).

    ja soms valt het niet mee om de camera stil te houden en dat terwijl ik toch geen lichamelijk gebrek heb, echter sta je soms in onmogelijke lichaamshoudingen om zo dat ene shot erop te krijgen.

    Ik film niet vanaf statief, heb namelijk al ontzettend veel materiaal op mijn rug om zo toch zo goed mogelijk tot de beste opnames te komen.

    Vaak drie camera's en een fototoestel.

    Niet alle shots zijn door mij gemaakt voor deze film, echter ook door een collega van mij. Misschien kan je aangeven welke shots jij bedoeld die je storen door het teveel constant heen weer bewegend beeld.

    ik kan je dan zeggen of dat inderdaad mijn opnames zijn en of anders mijn collega even inlichten.

    Je opmerking omtrent de uitleg voor het Brasem vissen, begrijp ik niet helemaal, aangezien het feit dat de Vise N Vis filmen altijd tezamen gaan met een door Hans Bock geschreven artikel in het VNV blad, en dan komen er ook nog de video's van Marco Wismeijer bij kijken die in die video's laat zien hoe de gebruikte vliegen dienen te worden gebonden.

    Ik denk wanneer je dit totaal pakket goed in je opneemt je tot de conclusie zal komen dat het VNV hier zeer zeker haar doel bereikt. Dat is o.a. namelijk zoveel mogelijk andere vliegvissers kenbaar maken met hoe te vissen op bepaalde vissoorten en of de te gebruiken technieken.

  • Stephan Oude Nijeweme

    Hey Cornelis,

    Bedankt jonge voor het compliment.

  • Noud

    Stefan,

    Volgens mij bedoeld Hafi onder andere de langzame pan van ongeveer 0:53 t/m 1:05 ongeveer. Daar verspringt het beeld steeds even (als ik het zo snel zie ongeveer 2X per seconde) wat mogelijk te maken heeft met de framerates van de opnames en het renderen. Het zou misschien ook nog aan de framerate van het gerenderde materiaal en de refreshrate van de monitor kunnen liggen. Ik heb het bij mijn eigen materiaal ook wel gezien.

    TL,

    Noud

  • Mart

    Leuke film! ….. (Maar volgende keer een opgewekter deuntje. Mag ik dat zeggen.)

    Ik heb alleen de ervaring in Utrecht, kanaal bij de oude Soja fabriek, merwede kanaal.

    In de zomer, op hete avonden vind je vaak groepjes brasem bij de aanmeer palen, vlakbij de sluis t.o de oude fabriek, t.o Cafe Kanaalzicht. Daar had ik eigenlijk altijd succes. met brasem. Ik weet niet of het overal zo werkt. Want dit was echt een “zomer avond paar uurtjes vissen activiteit”. En ik heb het nog nooit ergens anders zo geprobeerd.

    Maar….. Op die aanmeer palen zit voedsel, dat is bekend. De brasem gaat, alleen in de zomer als het warm is geweest heb ik de ervaring, daar eten. Ik gebruikte altijd een simpele midge, niet opvallend, bruine tinten, zwart, met beadhead. Ik viste vanaf de brug of de kant en liet de midge zachtjes langs de paal naar beneden zakken en hield iedere keer een paar seconden stil. Voelde ik de bodem dan liet ik de midge weer liggen een paar seconden. Dan deed ik hetzelfde weer omhoog.

    Het koste altijd even voordat de eerste beet. Zelfs als ze zichtbaar rond de aanlegpalen bezig waren was er nooit 1 brasem die de midge zag en direct toehapte, het duurde altijd even voordat er iets gebeurde… het leek wel of ze de kat uit boom keken en pas als ze aan de midge gewend waren dat ze dan toehapten.

    Ik liep zo een aantal aanmeerpalen af en had op de goede avond altijd wel een stuk of wat brasems. En als je zo'n 50 cm aan je #4 krijgt is dat echt leuk. geen runs ofzo, het is allemaal wat sloom, maar dat past ook wel bij een warme zomeravond, toch. Neem wel een net mee, vanaf de kant of de kade aan dat kanaal is het moeilijk landen zonder netje…..En als je daar dan toch loopt, loop dan het park in wat achter het kanaal ligt. het watertje daar kan regelmatig wat vis herbergen dat vanuit het kanaal aan de andere kant is gekomen. Je kan best leuke vis spotten en aanwerpen, snoek, brasem, grote voorn, baars…….

    … misschien hebben jullie wat aan deze info…..

    Mart