Hoi David.
Er werd niet specifiek over soorten gesproken, bij gelegenheid zal ik dit wel eens navragen.
mvg
Pol
Wat mij opvalt binnen de “aalscholverdiscussie” is dat er erg veel onwetendheid is en dat er erg veel onwaarheden gezegd en geschreven worden. Om even wat dingen recht te zetten het volgende:
De aalscholver is geen uitgesproken zeevogel en heeft dan ook nooit op zee gezeten. De vogel is dan ook niet door overbevissing van onze kusten het binnenland gaan bevolken.
De aalscholver is inheems en niet een uit China afkomstige soort.
Er is een winter en een zomerpopulatie. De aalscholver is een trekvogel.
De stefte in het eerste jaar is zo'n 40 %. Dit komt vooral door voedselgebrek. Dit betekend dat het vernietigen van een broedkolonie weinig invloed heeft op de totale populatie en voor de overlast in de winter zelfs geen invloed bij ons.
De opmars van de aalscholver is geheel natuurlijk gegaan, daar hebben we weinig aan kunnen doen en daar heeft de mens dus weinig schuld aan. Het probleem met aalscholvers is dat ze zich zo verrekte snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. De aanwezigheid van viskwekerijen heeft de opmars wel wat versneld, maar zonder die kwekerijen (in de jaren '80) waren er nu net zoveel aalscholvers.
Ook lastig; schiet je op een plek aalscholvers af dan zitten er een paar dagen later weer nieuwe hongerige aalscholvers (door voedselgebrek sterft ook een groot deel van de winterpopulatie). Voor de totale populatie en de totale overlast/schade heeft het geen zin om bv. 5.000 van de 20.000 (= gemiddelde winterpopulatie in Nederland) af te schieten. Voor iedere aalscholver die een onnatuurlijke dood sterft zal er een minder een natuurlijke dood sterven.
Wat wel werkt is een strenge winter, dan is de sterfte (lekker) hoog (tot wel 80 %). Wat ook werkt zijn maatregelen die de visstand beschermen zoals het aanleggen van schuilplaatsen voor (jonge) vis. Een paar oude kerstbomen in een plas heeft als resultaat dat de vis tussen de takken beschutting zoekt en de aalscholvers er dus geen voedsel kunnen vangen en dan maar vertrekken. In een rivier kun je wat extra stenen storten.
Het aalscholverprobleem is veel moeilijker aan te pakken dan wij denken. Dat er wat moet gebeuren is wel duidelijk. Laten we wel genuanceerd blijven denken en handelen.
Groeten, Bas
……………ahum, beetje vreemd dat je juist de belangrijkste factor vergeet namelijk dat de mens juist wel de schuldige is.
Niet alleen hebben we besloten dat deze vogel beschermt moe(s)t worden, maar daarnaast grijpen we in alle mogelijke processen die hierop van negatieve invloed (kunnen) zijn.
Geef mij maar een geweer (en schietles ;-) ), baat het niet het schaadt ook niet
groet, Kyriakos.
Er staat inmiddels een interessant onderzoeksrapport over aalscholverschade aan visbestanden in Nederland, met name gericht op brasem, op de site van Sportvisserij Nederland.
Het bevestigt wat velen van ons al vermoedden, dat aalscholverpredatie niet zozeer een effect heeft op biomassa, maar wel op populatieopbouw. Er wordt wel gespeculeerd dat de kleine brasems die overblijven niet geslachtsrijp zijn, en gezien de levensloop van de brasem er ook geen verschuiving plaats zal vinden naar populaties die voldoende eerder/kleiner geslachtsrijp worden – in dat geval zou het uiteindelijke resultaat op de brasempopulatie toch desastreus kunnen zijn (niet dat ik dat erg vindt, maar dat is bezijden het punt… ;-) ).
Voor zover mij bekend vindt er bij voorns wel een verschuiving plaats naar geslachtsrijpheid in de grootte-klassen die onder aalscholverpredatie overblijven. Ook vind je bij voorns geen bimodale lengteverdeling (zoals wel bij de brasem gevonden wordt), om de doodeenvoudige reden dat bij voorns geen exemplaren voorkomen van de maat die de aalscholver ongemoeid laat. Verder is een belangrijke factor in de effecten van predatie de mate van beschutting door het jaar heen. In het rapport wordt met name op waterplanten ingegaan, maar ik denk dat hier ook de basis ligt voor het verschijnsel dat je in ondiep water, zelfs al is dat van excellente kwaliteit, vrijwel alleen nog maar kleine voorn tegenkomt, terwijl je op groot, diep water (zoals de Wijde Blick) nog wel grote voorns kan vinden.
Henk
Totdat de de eerste aalscholver op de wijde blik neerstrijkt en een voor de winter samengeschoolde berg voorns vind. Binnen de kortste keren is de hele familie aalscholver aanwezig. Voorns gaan in de winter niet zo heel erg diep. Erg makkelijke prooi dus voor deze zwarte doodsvogels, ook op de wijde blik.
Een maatje van me viste met dood aas op 12 meter diepte op snoek. Binnen een uur haakte hij 3 aalscholvers. Ze pikte een sardine op 12 meter diepte van de bodem op.
…………..en dat is dus precies wat ik bedoel met een ongenuanceerde reactie.
De mens is niet schuldig. We kunnen niet in de toekomst kijken en we kunnen het veranderende gedrag van dieren en de ontwikkeling van een populatie niet voorspellen.
Wat dit betreft heb ik nog wel een leuk voorbeeld van een potentiele plaag. De populatie bevers begint oncontroleerbaar te worden. Langs onze rivieren zitten nu vele honderden bevers. Ze zitteen echt overal. Een omgeknaagde boom is geen zeldzaamheid meer. De populatie verdubbeld iedere twee jaar. Wie weet knagen ze over 10 of 15 jaar hele bossen weg. Dus nu maar afknallen? Lijkt me niet dus.
Ook de poulatie en het gedrag van ijsvogels is enorm veranderd. Gemiddelde populatieverdubbeling per jaar is de afgelopen tien jaar normaal. En ijsvogels eten vis, en misschien zijn er over een jaar of 20 zoveel ijsvogels dat we geen klein visje meer overhouden….. dus, afknallen maar? Dacht het niet.
Er is een otter gesignialeerd in Friesland, en die kan, als er straks misschien duizenden otters zijn (wie weet) schadelijk zijn. Dus, afknallen maar die ene? Tja…….
Groet, Bas
Nou hier nog geen bever te bekennen,zou leuk zijn als ze hier opduiken.
Mochten het er teveel worden dan schieten we toch een deel af.
Wij mensen hebben hun natuurlijke vijanden uitgeroeid dus nemen we zelf toch die plaats in.
Wat zie je liever,jagers die het teveel aan bevers afschieten of een roedel wolven die er jacht op maken,en tevens weer overlast veroorzaken voor anderen dingen.
Gewoon heel makkelijk,de mens staat in nederland bovenaan de voedsellijst en houd de anderen soorten onder controle,als we het goed doen bedoel ik dan he.
Klaas
markymark schreef:
> Een maatje van me viste met dood aas op 12 meter diepte op
> snoek. Binnen een uur haakte hij 3 aalscholvers. Ze pikte een
> sardine op 12 meter diepte van de bodem op.
Dat is gelukkig nog geen gemeengoed; maar misschien zien we hier het ontstaan van nieuw, aangeleerd of genetisch overdraagbaar, gedrag, en daarmee mogelijk van een nieuwe ondersoort, de duikbootscholver.
Ik zou nu een smiley willen plaatsen, maar denk dat dat eigenlijk ongepast is…
Henk
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?