hackle van eekhoornhaar in dubbinglus

  • anton.a

    In het laatste nummer van succesvol vissen-vliegvissen (met die geweldige char op de voorkant) staat een artikel van Alain Barthelemy over binden met eekhoornhaar. Voor het binden van een kraaghackle doet hij de haren in een dubbinglus. Na het twisten veeg je de haren naar 1 kant van de getwiste draad. Dat laatste lukt mij niet. De haren gaan alle kanten op zodat ik geen mooie kraaghackle krijg. Iemand een tip hoe ik dat wel voor mekaar kan krijgen?

  • Ted Theisen

    Goed je vingers nat maken“ that should do the trick”

    Greetz Ted

  • Henk Verhaar

    Plus:

    Zorgen dat het haar niet te stijf is (kwaliteit van de skin controleren voor je m koopt; zo dicht mogelijk bij de tip in de lus klemmen en voor het twisten de butts heel kort afknippen)

    Zorgen dat je niet te veel haar per cm in de lus hebt.

    Henk

  • anton.a

    Gebruiken jullie daarbij een hulpmiddel, de magic tool bv?

  • Henk Verhaar

    papierklem, al dan niet die van de magic toolset. Niet het tafeltje.

    Handigste manier is om de skin eerst in (smalle) reepjes te snijden (smalle zonkerstrips) met een scheermesje. Dan het haar van één (deel van een) strip in de klem plaatsen, van de huid afknippen en in de lus (of gesplitste draad) plaatsen. Lus straktrekken, klem loslaten, haren eventueel herverdelen (dichter op elkaar schuiven, of, meestal, over een groteren lengte verdelen) en spinnen maar.

    Het verdelen over de lengte kun je ook met de klem en een elastiekje doen (left as an exercise for the reader ;-) )

    Henk

  • anton.a

    Wil je dat met de klem en het elastiekje nog even toelichten? Bij de klem kan ik me wel wat voorstellen, maar de functie van het elastiekje ontgaat mij.

  • Henk Verhaar

    Exercise ;-)

    OK.

    Maak het elastiekje vast aan een vast punt. Neem de klem met de haren. Steek de haren tussen de twee helften van het elastiekje en trek het net strak. Open de klem. De haren zitten nu in het strakke elastiekje. Trek aan het elastiekje. De haren worden nu over een grotere lengte verdeeld. Pak ze weer op met de klem. laat het elastiekje los en haal de haren met de klem tussen de helften van het elastiekje uit.

    Op vergelijkbare wijze kun je de haren dichter op elkaar brengen; werk dit zelf uit ;-)

    Henk

  • anton.a

    Bedankt. Helder. Ik ga oefenen.

  • Bert (FFTukker)

    Anton,

    Hierbij een link die aangeeft hoe zoiets met hazenhaar gaat. Het is wel in het frans, maar de video is heel duidelijk. Dit is overigens een van mijn favo sites over vliegbinden.

    Video: http://www.jpdessaigne.com/Astuces/collerettevideo/collerettevideo.html

    Site: http://www.jpdessaigne.com/

    Succes,

    Bert