Ik in ieder geval wel…
Helaas biedt de monomaster hier geen plaats voor… maar ‘t is triest. Enfin ’t is in het jack verdwenen en meegegaan maar ja… Ik ben er echt ziek van.
Cheers
Jelsema
Helaas….'t is niet anders…
Er lopen nu eenmaal van die eik*ls rond die gewoon hun baggerzooi achterlaten bij het water. Bij mij in de buurt mag men dankzij dit gedrag 's nachts niet meer vissen aan de visvijvers (oude zuiggaten voor aanleg van de A28) van staatsbosbeheer. We hebben een keer in één schoonmaaksessie met de hengelsportvereniging 3 containers vol aan troep bij de waterkant weggehaald.(daar moesten drie vrachtwagens voor rijden)
Achtergelaten door………..van die foute boilie rukkers, die ik niet allemaal over één kam wil scheren want ik ken voorbeelden van hele goede boilie rukkers.
Prima kerels met respect voor de omgeving waarin gevist wordt. Maar die verkeerden…….ze zullen er bij ons helaas ook wel tussen zitten.
Tsja heren…
ook ik ben niet roomser dan de paus. En ik ben benieuwd hoeveel mensen de kleine stukjes nylon ook echt weggooien in een vuilnisbak of afknippen en niet opvangen of afbijten en uittuffen.
Ook ik bijt de korte stukje na het knopen af (te lui om te knippen) en tuf die paar mm tot 1 a 2 cm regelmatig uit. En dat beland in het milieu, dus is eigenlijk erg slecht.
Maar….
vroeger “knipte” ik de lijn zo kortmogelijk achter de knoop door met de tanden en slikte de stukjes door om het milieu minder te belasten. Eens in de zoveel tijd heb je ook als wadende vliegvisser op afgelegen winterstekken toch dan ineens die aandrang… En dan kan je niet veel anders dan de broek op de enkels gooien en de bruine beer eens goed de vrije loop te geven. Helaas is de milieu belasting dan soms wat groter door het kluwen wat zich inmiddels vlak voor het eindstation hed gevormd…
Laatst was ik het zelfs na het doen van die boodschap ("don't shoot the messenger) dusdanig zat dat ik het niet tot thuis kon bewaren als een ware mono-master. Bij deze bedankt voor het terugvinden Jelsema, maar wat mij betreft geen beloningen voor de eerlijke vinder ;-)fwas net zo blij met de mindering in balast…
Arubaman schreef:
>
> Ook ik bijt de korte stukje na het knopen af (te lui om te
> knippen) en tuf die paar mm tot 1 a 2 cm regelmatig uit. En
> dat beland in het milieu, dus is eigenlijk erg slecht.
Verklaar je nader.
Dat een fikse lengte of kluwen nylon slecht is voor de natuur (lees: dieren die in in verstrikt raken) is evident. Dat diezelfde kluwen nylon slecht is voor ‘het milieu’ is maar helemaal de vraag. Nylon is, chemisch gezien, betrekkelijk inert en niet toxisch. Ook de monomeren waar nylon uit bestaat zijn betrekkelijk onschadelijk, dus als het weer (heel) langzaam afbreekt komen er ook geen schadelijke stoffen vrij. Eigenlijk levert alleen (slechte) verbranding schadelijke stoffen op.
Die kleine stukjes zijn dus, strikt gezien, helemaal niet slecht voor het milieu. Ook niet goed natuurlijk, maar milieutechnisch gezien is er weinig verschil tussen het verstrooien van korte stukjes nylon of het strooien met zand.
Zout strooien tegen de gladheid, of as uitstrooien boven land of zee – dat is pas slecht voor het milieu ;-)
Henk
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?