forel

• eduard

Ted heeft in de voorlaatste topic een knappe forel gevangen,,,,bier…..

nou vroeg ik me af? hoe groot word een bruine forel eigenlijk op stromend water?

ga van de zomer weer op pad natuurlijk en vroeg me af of het mogelijk was om mijn pr te verbreken. dat staat op 53cm.

ik weet dat er in meren en zeeen monsters schuilen van tegen de mtr maar die bedoel ik niet.

hoe groot is die van jou?

wat mag ik aannemen voor regel?

hoe groot groeid bruine forel op stromend water?

groetjes

• Herre

Eduard,

Mijn grootste bruine forel in de rivier is 62 cm. Ik weet 100% zeker dat ze veeeeel groter kunnen worden. De grootste die ik ooit gezien heb is ergens tussen de 80 en 100 cm. Een maatje van me heeft er een van 73 gevangen.

Genoeg ruimte voor verbetering.

Succes

Herre

• henk Verhaar

Define stromend water… ook in rivieren heb je pools waar monsters kunnen ‘ontstaan’ – zelfs als er regelmatig flinke run-off plaatsvindt. Maar afgezien daarvan denk ik dat het op stromend water (flinke beken tot kleine rivieren zonder optrek van zee- of meerforel, dus alleen standvis) met een 60-70 cm wel bekeken is.

Henk

• Jasper

Ik heb een volger van ca. 70cm+ gehad, mijn vismaat heeft er eentje van ruim 70cm verspeeld, ik ben getuige.

Mijn grootsten waren 52, 56, 56, 58 cm

Voor de meeste rivieren is ca. 60cm de max, denk ik. Maar in een diepe poel met veel eten en lichte stroming kan dat nog wel wat groter worden. Vergeet trouwens niet, dat de grootste forellen zich buiten de zogenaamde Salmonidenzone bevinden!

• robert

http://www.praeparator.com/aut/index.html?/aut/bachforellenrekorde.html

Jammer dat het allemaal trofeeën zijn geworden.

• Wiel

Heb in dit verband nog een vraagje: Wanneer groeien de forellen het hardst ?

Antwoord: Nadat ze gevangen zijn !

• karl

60-70 cm zijn zowat de max voor Europa, op enkele uitzonderingen na.

Het groeipotentieel hangt af van de forellenstam en het aanwezige rivierhabitat.

Zo zul je in bepaalde regio's geen grotere forellen aantreffen dan 40 cm. In andere is de kans op maatje 50 dan wel mogelijk.

Maar als je in de Ardense of Eifelrivieren een wilde 40 plusser vangt dan heb je al een mooi exemplaar. Aan sommige “topstekken” bereikt de lengtemaat nogal eens een magische 50 of 60 plus. Het gaat dan in de allermeeste gevallen over uitgezette exemplaren.

In de randmarge : een recente studie toonde aan de de vlagzalm in de Kyll na 7 jaar (als de visser en de aalscholver hem laat leven) een lengte bereikt tussen 40 en 45cm. Een neefje van hem bereikt in de Iller (zijrivier van de Donau) na 7 jaar een lengte tussen 50 en 55cm. Terwijl in de Eger in Tsjechië het nichtje ervan na 7 jaar overleven slechts 30cm haalt. Datzelfde beeld ontmoet je ook bij de forellen.

• henk Verhaar

Ja, dat zei ik – een forel in een rivier groter dan zeg 60-70 cm is OF geen standvis, OF komt uit een hele diepe poel die je bijna als groot stilstaand water mag beschouwen.

;-)

• Jasper

zo denk ik er dus ook ongeveer over

• Sailfish

Leuke vraagstelling, ga je uit van landlocked bruine forel, of forel die de mogelijkheid heeft om naar zee te zwemmen?

Telt die forel eenmaal op de rivier wel als een bruine forel, maar eenmaal terug op zee niet meer omdat het dan een zeeforel is?

Interesting…