1e foto is een lus door de uiteinde van de vliegenlijn dubbel te slaan en deze in een krimpkous te schuiven en te verwarmen (met verfafbrander op 300 graden Celsius), de mantels smelten samen en de lus is een feit ;-)
Heb van alles geprobeerd voor een perfecte lus, lussen gemaakt met diverse knopen etc. maar zonder knopen in de vliegenlijn is beter, verbinding blijft sterker. had eerst mijn twijfels, maar bij het testen van de lijn breekt de lus niet en blijft gewoon intact. de lijn zelf breekt wel (ver onder de lus). eventueel extra zekeren zoals bij foto 2. zie tekst hieronder.
2e foto heb ik (is gewoon een probeersel, is niet perfect) een lus gemaakt door ook eerst de uiteinde van de lijn dubbel te slaan maar heb daarna boven en onder vastgemaakt met runningline met een dubbele oudewijvenknoop (2 x doorhalen ipv 1) dit voorkomt aan de bovenkant dat de loop gemakkelijk “uitscheurt”, want die verbinding is niet zo sterk, maar is ook niet per se nodig. Omdat ik deze lus nog mbv een aansteker heb gemaakt is de mantel van de lijn en de mantel van de runningline niet goed in elkaar gesmolten. Met een aansteker en theelichtje gaat het lastig en verbrandt heel snel. Met een verfafbrander gaat het echter perfect en de verbinding blijft ijzersterk. Met een oude fohn ging het krimpen goed, maar de mantel smelt er niet door. De krimpkous kan er uiteindelijk gewoon af en daarom is een soepelere krimpkous niet nodig. braided loops dus ook niet op deze manier, wel handig als reserve om bijvoorbeeld een lus te maken als je aan de waterkant staat.
mijn conclusie is daarom dat een “krimpkouslus” door de mantel te smelten mooi, glad en sterk wordt. nu nog mee vissen en hopen dat het goed gaat, maar dat moet geen probleem zijn.