Biots gebruiken als body.

• Inderk

Op zo'n druilerige dag ben ik druk doende om mijn vliegendoos weer te vullen met allerlei nymphjes voor het voorjaar. Ik heb een aantal nymphjes gemaakt waar ik een biot gebruik om een lichaam te maken. Maar op één of andere manier ben ik niet tevreden over het resultaat. Ik heb het idee dat de thorax iets te lang wordt en de body te kort, kortom de verhouding klopt m.i. niet helemaal. Ik bind ze op een shrimphaak maat 12 - 16. Heeft iemand goede tips, links, voorbeelden waar ik kan zien hoe het wel moet?

Hieronder een voorbeeldje. Of is ie wél goed????? Persoonlijk denk ik van niet. En dan niet alleen het stukkie binddraad over de body. (niet zo'n goed gekozen voorbeeld voor wat dat betreft) Deze is gebonden op haakmaatje 12

• Jelsema

misschien heb je hier iets aan: http://www.flyfever.com/pages/Mahogany-Dun.html

kweet alleen niet of biots wel lang genoeg zijn om op die haakmaten te binden, je zou er haast 2 achter elkaar kunnen binden. Ik gebruik ze liefst op max maat 16 en dan verder naar kleiner.

Succes!

• Mr-jojo

Ga eens op zoek naar turkey biots. Kan je ook op haak 12 en 14 binden.

• richard

hallo inderk

kijk even op deze site

www.invictaflies.us/Articles/all_about_biots.htm

veel succes

gr richard

• Greekflyfisher

……………..ziet er een beetje rommelig uit en je hebt gelijk dat de thorax te lang is en de body te kort. Daarnaast zie ik binddraad over de body.

Zoals Jelsema zei, je kunt 2 biots inbinden na elkaar als deze te kort zijn. Ook zijn er verschillende biots. Die van Goose (gans) zijn kort en Turkey (kalkoen) lang(er).

Je bind de biots niet helemaal goed in ofzo, want de eerste slag lijkt goed, maar daarna lijkt deze gedraaid?

groet, Kyriakos.

• Arubaman

Geweldige site Richard!

veel meer hoeft er niet gezegd te worden behalve wat op en aanmerkingen op het vliegje van Inderk misschien.

Denk dat je na het zien van die site ook wel genoeg inspiratie en idee hebt wat verbeterd kan, want je bent geen groentje meer in de binderij.

Als ik je nymf mag bekritiseren…

Inderdaad zou ik kiezen voor een iets kortere thorax, mogelijk met nog wat meer vulling om hem mooi dicht en compact te maken. De veren van de thorax hebben kiertjes ertussen, ook dat is niet erg schoon voor het oog. En wat betreft de gewikkelde biot… Eerst kiezen of je curl up of curl down gaat binden, de wikkelingen dichter op elkaar. Je wilt nu met te weinig overlap toch proberen het begin van je thorax te halen, wat geen mooi gesegmenteerd effect geeft, maar een gehaast achtbaan patroon.

Maar goed, maakt allemaal niet uit, want het nymfje op de foto zal absoluut zijn mannetje staan, alleen wil jij beter!

• Arubaman

tjezus… alsof ik hetzelf wel zou kunnen :-(

maar goed, afkraken is altijd makkelijker dan zelf wat binden.

Nog een puntje van commentaar: ik vind dat je veel te veel en/of te dik binddraad gebruikt. Moet je eens zien hoeveel binddraad er op het kopje zit. Of je maakt een mooi rond kopje en lakt het af, of je gebruikt dunner draad en minder wikkelingen en het is maar een mm breed ipv een substantieel deel van de lengte van je nymf.

• Inderk

Ik denk dat ze iets beter beginnen te worden………

Bedankt voor jullie links en tips! Het heeft mij in ieder geval weer geholpen.

Ze zijn nog niet helemaal super maar ze zijn naar mijn idee iets beter.

• huib

heeft al mooie verhoudingen en een mooi lichaam (fluit) nu alleen nog met binddraad 8/0 werken en een moi klein kopje wikkelen. in principe zijn 2 a 3 wikkelingen genoeg om iets in te binden. succes!

• Greekflyfisher

prima :-)