Biots gebruiken als body.

• Inderk

Binddraad = dunner gekozen Had hiervoor Hends twist gebruikt. en die is behoorlijk dunner dan de 6/0 die ik eerst gebruikt had. ( 0.05 staat op het klosje)

Minder wikkelingen was ook mijn gedachtengang. De laatste is trouwens gebonden op haakje 16. Misschien ook een optie om te gaan binden met spiderweb? Dat gebruik ik ook voor de kleine droge vliegjes.

• henk Verhaar

Biots komen van slagpennen, de wing primary flight feathers. Als zodanig hebben de veren een andere functie en vorm dan lichaamsveren. De veren zijn sterk assymetrisch, met een vlag die vrijwel uitsluitend uit de fibers van één zijde bestaat. De individuele fibers van die zijn plat (gezien in de lengterichting van de veer) en breed (loodrecht op het vlak van de veer), en hebben veel barbules, waardoor de fibers goed aan elkaar hechten. De voorkant (leading edge) van de veer levert geen draagvermogen, maar wel andere aerodynamische eigenschappen. De fibers van die kant (de biots) zijn kort,plat en breed, en zorgen voor een goede luchtstroming over de vleugel. Leading edge en trailing edge ('vlag') fibers zijn qua vorm redelijk vergelijkbaar, afgezien van de lengte.

Dus:

Koop een hele ganzeveer, en gebruik de biots niet, of uitsluitend voor hele kleine vliegjes, of voor prince nymphs en andere patronen met staarten of vleugeltjes van biots. Gebruik de fibers van de vlag om achterlijfjes van te maken.

Natmaken, inbinden op het punt waar de fiber de gewenste breedte (= segmentlengte) heeft, bij voorkeur een licht gedubd, getaperd onderlijfje maken (tenzij het patroon een heel anorexisch achterlijf heeft), en in juist tegen elkaar aan liggende wikkelingen naar voren wikkelen.

Al naar gelang de orientatie bij het inbinden krijg je de rand met barbules wel of niet te zien op de segmentscheidingen. Als je de fiber niet afknipt maar afscheurt (is even een handigheidje) kun je de orientatie van het stukje schacht dat daarmee mee komt als referentiepunt gebruiken bij het inbinden.

Henk

• huib

hoi inderk,

spiderweb lijkt me een beetje overdreven, 8/0 is dun genoeg voor de meeste vliegjes, gewoon een beetje opletten hoeveel windingen je doet. een beetje oefening zal laten zien dat je vrijwel alles vast kan zetten met 2 wikkelingen.

• E10

Wat een topic jongens!.mooimooimooi..dit is echt leerzaam….hier loop je als beginnend vliegbinder tegenaan…en zoeken naar een oplossing en je kunt t nergens vinden…hup weer verder klooien dus…

maar het gaat echt een stuk sneller als jullie inderdaad ff toeschieten met wat info en tips.

tanx, weer een hoop geleerd.

gr E10

• Henk Verhaar

Asymmetrisch moest t natuurlijk wezen…

:-(

Henk

• Inderk

Geldt voor mij ook Etienne.

Ik ben een ieder ook zeer dankbaar voor de bijdrage.In de afgelopen 6 jaar dat ik aan het binden ben, heb ik al heel veel geleerd.

Van kameraden, via de diverse fora, bij de vliegvisclub, en natuurlijk hier op het prikbord.

En je ziet wel dat ik ook geen superbinder ben, maar wil het e.e.a. wél graag leren.

Daarom vind ik het ook niet erg om “mislukte” vliegen te posten zodat de ervaren binders commentaar kunnen leveren en weet ik wat voor verbetering in aanmerking komt.

Zonder commentaar leer je niets, maar loop je het risico dat je eigenwijs gaat worden omdat je misschien gaat denken dat je het allemaal wel weet. Niets is minder waar! Een vliegvisser/binder c.q. mens raakt nooit uitgeleerd, en men wordt pas bedreven in iets als men wil luisteren naar opmerkingen/positieve kritiek van iemand die het één en ander meer beheerst dan jezelf.

Nogmaals hartelijk dank!! Ik kan hiermee weer verder!

• bert van elswijk

Helemaal goed Inderk, alleen met zo een houding kom je verder heb ik gemerkt., als je niet meer leert, ben je dood.