Vliegvissen op Harder (in Frankrijk)

• Bart

Komende zomer ga ik naar de franse kust, en nu vond ik een site met een foto serie van harders aan de vlehenehengel aldaar… Ze vamngen ze met vanalles; clousers tot wiervliegen, en het ziet er hoopvol uit…

Wie weet lukt het mij ook!

http://becmm.e-monsite.com/accueil.html

Bart

• Maurice

Hallo Bart,

Heb me laten vertellen dat ook op het Kanaal Gent-Terneuzen een massa harders te vinden zijn. Alleen schijnt het een groot probleem te zijn ze te vangen.

Kan je me een bindpatroon bezorgen van een wiervlieg? Wat is een clouser?

Kortom alle info is welkom want ik zou dat graag eens proberen.

Groetjes

Maurice

• Bart

een wiervlieg is gewoon een bosje groene maraboe op een haak…

een clouser:

http://www.uksaltwaterflies.com/images/clouser-chart200x150.jpg

Bart

• Maurice

Bedankt Bart

• Herbert

Beste Bart ,

wat toevallig,ik ben lid van deze klub in Frankrijk.

ziet er mooi uit maar het blijft een moeilijke visserij.

die gasten daar weten precies waar en hoe en vooral wanneer ze er moeten staan.

Als je wil geef ik je een Email adres,deze zal je zeker wel wat goede tips willen geven.

gr.

Maurice,

jij lokaliseer ze en ik ga met jou de uitdaging aan wat denkt ge!

laat maar iets weten.

gr.

• bart

Nou Herbert, elke info is meegenomen!

je kunt mailen naar bartheijboer@hotmail,com

als ik iets concreet heb, post ik het hier ook wel!

Groet van Bart

• T.L.S.

Lijkt makkelijker dan het is, ook in ijmuiden probeer ik het regelmatig(zo ook mijn maten) maar van de 10 aanbeten 1 verzilveren is al veel. MAAR DAN HEB JE WEL AKTIE!!!!. Die krengen zijn super schuw en een verkeerde valse worp en je moet op zoek naar een andere school. (of een half uur wachten).

Moeilijke maar uidagende visserij, vooral op rustige zomerse dagen met een nymph of wiervlieg. Wel je leader invetten anders zie je de (erg voorzichtige )aanbeet niet eens.T.L.S.

• Wiel

Heb ze wel zien vangen bij de yachthaven van Viveiro (Galicië, monding van de Rio Landro). De Spanjaarden vissen hier met kleine droge vliegen of stukjes witte mousse of schuimrubber op minuscule haakjes (dreghaak :-(). Vliegvissen op zee kent men hier niet, er wordt gevist met de lichte werphengel en een Buldo montage met een voorslag van +/- 3 meter. De montage wordt vele meters stroomopwaarts of stroomafwaarts voorbij de school geworpen (afhankelijk van het getij) en dit vooral omdat de harder zeer schuw is, en dan tergend traag binnengevist. De aanbeten zijn vrij heftig, heb daar iemand 10 harders zien vangen op minder dan één uur. Alles werd meegenomen!

Dacht dat harder niet te vreten is maar in Spanje denkt men daar blijkbaar anders over……..