Zeeforel, Denemarken

• Robert

Het moet er nu toch echt maar eens van komen… Bijna 20 jaar kom ik enkele keren per jaar in Denemarken en nog nooit heb ik gericht op zeeforel gevist. Dat moet anders!

In april moet het dan toch echt gaan gebeuren! Maar wanneer kan ik dan het beste gaan??? Is de Meivakantie een goeie periode (week 18) of is het beter om eerder die maand te gaan? Even afgezien van weersomstandigheden e.d.

En wat is dan een geschikte lokatie? Is het meer aan te raden om Fyn te bezoeken, of is de oostkust van Jylland een betere optie? (bijv een van de fjorden)

Ik hoor het graag! En sta open voor alle adviezen en opbouwende kritieken!

Gr Robert

• tom

Hi Robert, weet je zeker dat je het wilt, want het kan tamelijk verslavend zijn :-).

Hoewel ik al 20 jaar met m'n maat in Denemarken vis zijn we ook pas sinds een jaar of 5 gericht op zeeforel aan het vissen. Wij doen dat vnl op Funen, tot nog toe meestal in mei of september of beide! Dit jaar gaan we 3e week van april, we proberen het zo uit te kienen dat er niet teveel vakantiegangers (vissers) zijn.

Vanwege m.n. de wind heeft dit eiland het voordeel dat je bij harde wind (regelmatig) altijd nog wel een plek kunt vinden waar je niet helemaal omver geblazen wordt. Kan wel betekenen dat als je af en toe wat k.m's moet afleggen, maar gelukkig is het eiland ook weer niet zo groot. Stekken zijn er genoeg en er is een prima gids met tal van goede stekken het hele eiland rond. Als je even stekken op Funen googled krijg je veel info.

Zelf hebben we weinig ervaring op Jutland. Ook hier moeten veel goede stekken zijn en het kan wellicht het voordeel hebben dat je wat luwte van het land hebt omdat de wind vaak vanuit het westen komt.

Succes,

Tom

• Robert

Hé Tom,

Ik hoor meer verhalen over week 16/17. Vandaar ook mijn vraag. Via het www ben ik me (vanzelfsprekend…) wel aan het verdiepen in deze visserij.

Het “bijbeltje”, met de 117 plekken, ken ik nu bijna van haver tot gort….:-)

Het afgelopen jaar ben ik hier in het noorden een beetje aan het pionieren geweest op het zoute. Met het noorden bedoel ik noord groningen. Zeebaars en harder zijn ook hier te vinden, heb ze alleen nog niet kunnen vangen, maar zeker wel gezien!

Dat heeft er mede toe bijgedragen dat die zoute visserij mij meer en meer aantrekt. En aangezien ik best wel een beetje boel Denofiel ben, is de link gauw gemaakt!

Maar goed, ik dwaal af….

Vooralsnog gaan ook mijn eigen ideeën uit naar Fyn. Maar ik hoor graag de meningen van anderen die (meer) ervaringsdeskundig zijn!

Gr Robert

• anton.a

Wij gaan 20 april, ook naar Funen. Dat wordt de vierde keer. Een keer eind mei, de andere keren de tweede helft van april. Voordeel van mei is dat de geep dan aan de kust is. In april heb je, zeker op de dag, vaak wat meer kans op Zeeforel.

• hans_g

Na vele jaren gericht vissen op zeeforel in Denemarken. Zowel op Fyn, Jylland, Langeland, Aero, Als, Djursland en meer. Ben ik geneigd te zeggen dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. We vissen het hele jaar door, januari, februari, maart, april, noem het maar, we vangen eigenlijk meestal en ik kan terugkijkend niet zeggen dat het voorjaar er uitspringt. Misschien wel het tegendeel. De zomernachten en het najaar herinner ik me als minstens of misschien wel beter.

De omstandigheden zijn natuurlijk wel totaal verschillend.

Volgend weekend gaan we weer en er zullen maar weinig vissers zijn. Want het is koud en misschien nat. En dan zijn er weinig vangstgegevens en statistieken. Ook dat speelt een rol!

Dat veel mensen naar Fyn gaan is logisch om redenen die je noemt. Veel mogelijkheden, ook bij oostenwind bijvoorbeeld. Om dan nog niet de invloed van de Fyn marketing te vergeten, in de vorm van bijv. het 117 stekken boekje. Maar Fyn is ook ontzettend mooi dus dat speelt ook een rol!

Weten hoe de vis zich gedraagt gedurende de verschillende seizoenen kan helpen maar is ook nooit een garantie. Dat is ook het mooie. Soms dagenlang doorvissen zonder enig teken van leven en dan ineens raak!

Voor mij is en blijft het de mooiste visserij waarvan ik nooit genoeg zal krijgen!

Op onze site kun je nog wel e.e.a. vinden over de zeeforel-denemarken-visserij.

hans_g

www.247ff.com

Eat, Sleep, Fly Fishing!

• michiel

Hans,

Kan er nu ook gevangen worden ?? Ik zit samen met twee andere vissers zo te wachten op het mooie weer… Ik ga volgende week meteen als ik weet dat ik nu ook een kans maak; kou doet mij niets…

Vriendelijke groet,

Michiel

• johannes

Net wat hans zegt in elk seizoen is gewoon goed zeeforel te vangen afgelopen week tussen de ijsschotsen aan het waden en toch twee gevangen. de totale teller staat het nieuwe jaar op 12 in een keer of 7 vissen (vis dan een 2-3 uur).

mijn ervaring mindere weersomstandigheden beter vissen. zeker in de zomer, is het windstil, warm en de zon schijnt blijf ik thuis.

johannes

• Dick Alberts

Hallo heren, het is inderdaad verslavend, wij gaan de eerste week van april weer , en voor info kijk eens op www.fangster.dk leuke site met vangst gegevens en word redelijk opdate gehouden Mariager fjord staat er zeer regelmatig bij veel succes en goede vangsten toegewenst

gr Dick Alberts

• Herbert

Bedankt Dick,

ps:Meschien komen we elkaar wel tegen in het sprookjesland,wie weet.

gr