ribbit

• Jelsema

iemand ervaring met het vissen met frogs in NL?

Ben benieuwd!

• Jelsema

ps heb ze niet zelf gebonden maar kwam ze tegen tijdens het surfuh

• Greekflyfisher

……………niet met dit soort “kikkervliegen” wel met “kunstaaskikkers” en kunnen heel goed vangen.

groet, Kyriakos.

• eric de jong

moet zeggen met een eenvoudige vorm van hetgeen je hier laat zien, Gewoon eenvoudig bucktail groen, bruin en oranje met postbode elastieken pootjes. In de zomer s avonds over plantebedden getrokken, spectakel, zowel kleine als grotere snoek 80cm is er leuk mee te vangen. De aanbeet is prachtig en heftig, uit het niets en hangen, tenminste als je niet te hard schrikt en te snel daarop gaat reageren.

• bart

Ik heb er ooit een stuk over geschreven voor in het VNV blad, het is ook op de site van mijn oude vliegvisclub te lezen:

http://www.hsvdebilt.nl/verhalen3.htm

Het was superspannend, maar ik kreeg meer missers dan met een net zinkende streamer.

groet van Bart

• Inderk

'Vroeger……Toen ik nog stroopte op snoek en paling waar de “wieken” er vol mee lagen, en helaas later gedempt zijn vanwege de vooruitgang naar de moderne tijd en de veenkanalen niet meer nodig waren. Was het zeer effectief om een z.g.n. snoeklijntje uit te zetten met daaraan een kikker……..

Ik weet het, een dikke foei voor mij……..

Maar pa was gewoon fabrieksarbeider, en moe was dagelijks gewoon thuis.

En als je dan af en toe met een mooie snoek thuiskwam…..was die meer dan welkom. En de jachtopzichter….Och die gaf je af en toe een pondje gerookte paling net zo als de mensen bij de meubelmakerij en de slager……..en dat was een vrijbrief om eikenhouten krullen te halen en om wat slachtafval te krijgen, die deden wij dan weer in een pak stro met daarom heen kippengaas….. Een paar dagen laten liggen en je had weer een paar kilo paling te pakken……Zo ging dat.

Zo gingen we in het zomerseizoen sloot voor sloot af (één stropak per keer/per jaar) anders ging het water kapot…….En die snoeken….af en toe eens eentje snaaien………….niet meer dan wat we nodig hadden, maar we vingen ze wél met een kikkerlijntje. En dan waren de herdershonden bij mijn kameraad op de boerderij er nog…….Die kwamen ook regelmatig terug van het land met kwartels, fazanten, hazen, konijnen ect…… Dat was ook meer dan welkom bij ons thuis. Zo breed hadden we het niet, dus …….. Later werd het nadat het thuis allemaal wat gemakkelijker werd, deed sportvissen z'n intrede….Dus vangen en weer vrij laten………….Héél enkel als ik met m'n ouwe heer op pad ging, een paar baarzen mee naar huis….Heerlijke vis!!! En ook al vingen we een stuk of tien 30 plussers…De eerste dikkerd ging mee, de rest hadden we niet nodig en ging weer terug………Graaien is mij niet bijgebracht, zorg dat je voldoende hebt om te leven, maar neem niet meer. Daarmee ben ik opgevoed en loopt nog steeds als een rode draad door m'n leven. Ik bezit het belangrijkste en het kostbaarste dat is namelijk gezondheid, gezonde kinderen en een fantastische vrouw die mij laat vissen en binden……… Shit, ik dwaal af van het onderwerp…..sweet memories van een nog niet zo'n lang verleden………. Kikkers, zijn goede vangers!!!!!

• tom

Mooie impressie uit je jeugd Inderk. Dicht bij de natuur en daar goed in thuis. Wat is er toch veel veranderd in een paar decennia. Zowel ten goede als ten kwade.

Bedankt en grtz Tom

• johannes

Die kikker niet maar wel regelmatig met een ander kikkerpatroon langs de lelievelden gevist heel gaaf maar wel veel missers. meeste aanbeten na een strip als de kikker weer stil ligt. je heb een sterk hard nodig.

@inderk: mooi geschreven en deels herkenbaar zelf leefde ik op een iets minder goede voet met de wetdienaars en heb wel eens moeten “vluchten” :-)

johannes

• Jelsema

heerlijk om te lezen inderk!

• Jasper

snoeken kijken niet voor niks omhoog.

mijn vismaat heeft er een keertje eentje op een forellenvijver gebruikt met een zeer lamme arm als gevolg…..