kapotte braided loops

• Frans

Voor de verbinding van mijn vliegenlijn naar mijn leader maak ik gebruik van braided loops. Op één van mijn lijnen is weer eens een loop kapot. Dit is mij de laatste jaren een aantal keer overkomen. Dit keer het loslaten van de verbinding waardoor de lus geen lus meer is. In andere gevallen was sprake van het doorsnijden van de lus. Tot dusver snij ik een stukje van mijn lijn af en maak ik er een nieuwe loop aan, geen elegante oplossing vind ik. Ik zou graag willen weten of ik het kan voorkomen en vervolgens hoe jullie het repareren, plaatsen jullie ook na het afsnijden van de lijn een nieuwe loop. Of wellicht gebruiken jullie braided loops van een bepaald merk of maken jullie die zelf of maken jullie gebruik van andere technieken om de verbinding lijn leader te maken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Frans

• Ted Theisen

Braided verder in de kern terug brengen als je ze zelf maakt.

Sucses Ted

• Greekflyfisher

………………zoek ff op krimpkous dan vind je wat info, vooral over een lus door het smelten van vliegenlijn in een krimpkous. heb kort geleden wat geexperimenteerd en mijn bevindingen hier opgezet. gebruik vanaf nu alleen nog braided loops als smelten niet kan (ook runningline) en als noodoplossing aan de waterkant.

groet, Kyriakos.

• Greekflyfisher

……..idd, mocht je verder willen gaan met braided loops moet je het uiteinde ver in de kern inbrengen. dat is tevens het nadeel van braided loops vind ik.

je kunt natuurlijk ook het uiteinde (als je deze hebt ingebracht in de kern) zekeren met bv een (uni)knoop.

groet, Kyriakos.

• Harmen-Jan

Beste Frans,

Sinds een tijdje maak ik de braided loop van de kern van de vliegenlijn. De mantel strip je er af na dat je de lijn ff in aceton hebt gehouden. Dan van de kern (=braided, maar dan veel sterker) een loop gemaakt en klaar. zie:

http://www.vliegvissers.nl/archief/2008/info/info-07.html

Ik heb ook gesmolten lussen geprobeerd zoals Kyriakos beschrijft, maar daarbij sneed de leader regelmatig in de vlieglijn en ik heb het regelmatig gehad dat de lus weer los sprong. Maar dat kan met de temp van het smelten te maken hebben. ik heb nooit een verfbrander geprobeerd.

Groeten HJ

• walter.rijksen

Frans,

Je zegt twee problemen tegen te zijn gekomen:

1: loslaten van het dubbele stukje van de lus. Dat kun je tegengaan door loops te kopen of zelf te maken waarbij het stuk waar je je vliegenlijn in steekt dubbelwandig is. Oftewel: de lus bestaat niet uit een stukje braided dat terug is geslagen en een cm in de ken is gewerkt met een druppie lijm, maar helemaal is teruggehaald tot het deel waar je lijn ingaat.

Als het ware dubbelwandige loops. Veel sterker natuurlijk, want het sleevje of liever de wikkeling zit over beide delen heen. Roman Moser voert ze, zelf maken is een eitje.

2. Doorsnijden van de lus: dat komt voor als je dun mono met een gewone (uni) knoop aan je lusje monteert. 12/100 is best wel scherp. Lus in lus werkt daar veel beter, de kracht wordt dan verdeeld over meerdere aanrakingsvlakken. Dubbel doorhalen en dan een uni zal ook al helpen, verdubbelt het oppervlak en halveert dus de snijkracht.

Succes,

Walter

• Edwin Kerssies

Ondingen, tenminste dat vind ik, tenzij je met sinktips of iets dergelijks erachter wil vissen. Enfin waarom er weinig gebruik gemaakt wordt van het volgende mag joost weten, ik doe het al jaren zo en het is mijns inziens verreweg de sterkste verbinding. Ik heb in ieder geval nog nooit een breuk gehad en de nodige sterke vissen hebben de verbinding getest, tot de tropische krachtpatsers aan toe. Er zal ongetwijfeld een naam voor zijn ( tis een afgeleide van de naaldknoop, die o.a. hier uitgelegd wordt: http://www.abc-sportvissen.be/paginas%20basistechnieken/paginas%20vissersknopen/vissersknopen-vliegvisknopen.htm) , maar ik kan er zo niet opkomen, enfin:

1. Pak een redelijke dikke naald en steek deze tot pakweg 1 cm door de kern van de vliegenlijn om deze vervolgens er weer uit te prikken.

2. Zorg dat je geschikte nylon of fluorcarbon bij de hand hebt die je wilt gebruiken als eerste stuk van de leader. Bij mijn 3 gebruik ik bijv. 26/00, bij mijn #9 soms zelfs tot 70/00 aan toe.

3. Bij gebruik van dikke nylon haal ik de naald, inclusief oog er helemaal doorheen, zodat de doorsnede van het gat redelijk groot is. Het kan voorkomen dat de vliegenlijn tussentijds knapt, 9 van de 10 keer gebeurt dit niet, zo ja begin ff opnieuw.

4. Steek de nylon door het cm lange onstane gat van de vliegenlijn, zodat deze een verlengde van de vliegenlijn vormt.

5. Vervolgens zet ik de nylon vast op de vliegenlijn, zoals ook een haak vastgezet wordt.

6. Et voila er ontstaat een knoop die:

- supersterk is

- weinig weerstand geeft

- als je een naald meeneemt tijdens het vissen snel te leggen is.

- een perfecte geleiding is van vliegenlijn naar leader.

Wellicht een optie?

• Evert

Gebruik al een paar jaar de http://www.graysofkilsyth.com/fishing-knots-gray's-loop.htm

Ik maak de lus wel kleiner, zeg een cm.

Ben er erg tevreden over.

• Frans

Jullie hebben voor mij goede opties genoemd. Ik ga die van Evert en Edwin proberen. Lijken volgens mij sterk op elkaar. Bedankt voor de informatie.

Frans

• Henk Verhaar

Lus maken van de braided core van je vliegenlijn. Helaas gaat dat niet met monocore lijnen ;-)

Of een smeltlus met brandvertragende krimpkous (a la Sepp Fuchs)

Henk