Ondingen, tenminste dat vind ik, tenzij je met sinktips of iets dergelijks erachter wil vissen. Enfin waarom er weinig gebruik gemaakt wordt van het volgende mag joost weten, ik doe het al jaren zo en het is mijns inziens verreweg de sterkste verbinding. Ik heb in ieder geval nog nooit een breuk gehad en de nodige sterke vissen hebben de verbinding getest, tot de tropische krachtpatsers aan toe. Er zal ongetwijfeld een naam voor zijn ( tis een afgeleide van de naaldknoop, die o.a. hier uitgelegd wordt: http://www.abc-sportvissen.be/paginas%20basistechnieken/paginas%20vissersknopen/vissersknopen-vliegvisknopen.htm) , maar ik kan er zo niet opkomen, enfin:
1. Pak een redelijke dikke naald en steek deze tot pakweg 1 cm door de kern van de vliegenlijn om deze vervolgens er weer uit te prikken.
2. Zorg dat je geschikte nylon of fluorcarbon bij de hand hebt die je wilt gebruiken als eerste stuk van de leader. Bij mijn 3 gebruik ik bijv. 26/00, bij mijn #9 soms zelfs tot 70/00 aan toe.
3. Bij gebruik van dikke nylon haal ik de naald, inclusief oog er helemaal doorheen, zodat de doorsnede van het gat redelijk groot is. Het kan voorkomen dat de vliegenlijn tussentijds knapt, 9 van de 10 keer gebeurt dit niet, zo ja begin ff opnieuw.
4. Steek de nylon door het cm lange onstane gat van de vliegenlijn, zodat deze een verlengde van de vliegenlijn vormt.
5. Vervolgens zet ik de nylon vast op de vliegenlijn, zoals ook een haak vastgezet wordt.
6. Et voila er ontstaat een knoop die:
- supersterk is
- weinig weerstand geeft
- als je een naald meeneemt tijdens het vissen snel te leggen is.
- een perfecte geleiding is van vliegenlijn naar leader.
Wellicht een optie?