jahaaaa NUV Tropical 2009, de rode bal!

• Arubaman

Mannen en meiden,

iedereen die gisteren en vandaag nog belde, sms-te en mailde om een goede trip te wensen heel erg bedankt. Binnenkort gaat hier de rode bal weer op, ik vernam dat de hunze- en de Noormannen alweer volop onrustig worden. De windetrek, een veelbesproken thema hier op het prikbord en het wordt ook wel tijd voor vangstverslagen.

Gelukkig afgelopen dagen weer eens een voorntje of een snoek hier in een verslagje, maar wat een armoe was het de afgelopen maand op het prikbord. Zelf heb ik amper gevist, niet alleen omdat het weer zo slecht was, maar ook omdat er volop gebonden en gestudeerd werd.

Studeren? jazeker, google earth werd ge-analyseerd. De reisbureau's online afgestruind. Waar en wat, hoe kom je er en waar wil je heen? Welke vissen willen we belagen en hoe groot durf je de gok van het DIY (do it yourself) gaan te nemen? Mexico, Belize, zelfs mijn eigen Aruba passeerden nog even de revu. Bassau en andere Afrikaanse oorden, of toch meer de Pacific? En zo werd onze zoektocht naar een mooie stek steeds spannender en onbekender. Tot het moment dat je iets vind dat je echt wel aanspreekt.

Het wordt een piepklein eilandje, geen auto's, geen wegen, geen flats. Geen flats? nope, geen flatgebouwen, maar ook geen flats zoals we toch altijd wel hopen te bevissen.

Geruchten, 70 km verderop, in de jungle van het vasteland… Daar zal volgens de overlevering volop Snook en Tarpon zitten. Op het eilandje zelf… het is er door een duiker beschreven dat ie ze er heeft gezien, ook bonefish kun je er wel treffen. En ik las zelfs van een spinvisser die Dorado's (Mahi mahi) vanaf de kant wist te strikken.

De reistijd? schrik niet, maar die is denk ik meer dan 30 uur. Morgenochtend vertrekken we, eerst een korte vlucht binnen Europa, dan overstappen en een volgende vlucht over de oceaan. vervolgens weer overstappen en een volgende vlucht op hetzelfde continent. Dan is het al met al al 's avonds laat lokale tijd en moeten we een paar uur op een vliegveld vertoefen alvorens we met een kleine binnenlandse vlucht naar een eilandje worden gevlogen. En dan is het naar schijnt niet al te ver meer tot het paradijs, slechts een boottochtje, wat beschreven stond als “rough ride”. Oftewel als toetje nog even kotsmisselijk worden op een stampende panga. Al met al zal het wel dinsdagavond laat zijn hier in Nederland als wij op de plaats van bestemming arriveren. Maar 1 ding is zeker, je kunt er in je korte broekje rondhobbelen en ze zullen er vast wel een local brew rum hebben!

Enfin, of we daar uberhaupt op het net kunnen weten we nog niet, maar er gaan drie fotocamera's mee, om jullie na afloop toch even te trakteren op een vleugje van het avontuur.

Ik wilde afsluiten met een lijstje dingen die ik mee heb en als laatste wat foto's van vliegen die mee gaan, foto's gemaakt en bewerkt door mijn vriendin, geinspireerd door jullie mooie foto's hier op het forum.

- aftma 6 hengel 2x

- aftma 7 hengel 1x

- aftma 8 hengel 4x

- aftma 10 hengel 3x

zo uit mijn hoofd een 10-15 reels, met minimaal 200 meter backing elk, ga dus uit van 3 km backing minimaal. een stuk of 15-20 vliegenlijnen.

een slordige 600 vliegen? als ik alle clousers etc. mee tel.

3 vises, bobbinholders, bucktails, flash, haken, ogen, dumbells en kettingen, marabou en loco foam, rubber leggs en poly yarn, straw en wol. watervaste markers, epoxy en secondelijm. Oftewel we zijn toch niog altijd bang dat we te weinig vliegen hebben ;-)

Duikbrillen om te checken of we wel de goede patronen vissen, thermosflessen en aanstekers, muggen-netten en slaapzakken, een matje. Diverse medicijnen, onder andere pijnstillers, diarree-remmers en malaria tabletten, maar ook wat valium voor het geval we te excited raken.

Tsja, komt toch altijd meer bij kijken dan je denkt. dit alles verdeeld over nog geen 15kg per persoon!

Bij de vliegen zal ik het kort houden, ik heb niet alle bonefish vliegen meer op de foto gezet, ik vond het al erg leuk dat Rianne wilde proberen om de wat grotere vliegen vast te leggen. er gaat toch heel veel tijd in het binden zitten zeg.

“cockroach” voor tarpon.

“crease fly” een oppervlakte streamer, hopelijk met veel splutters en splatters voor elke rover die maar happen wil.

“deceiver” misschien wel een van de meest gemaakte streamers in allerlei maten, kleuren en varianten.

“green toad” ook wel green cookie genoemd. dit is een streamer die in florida veel voor tarpon wordt gebruikt en je ook kunt zien in de film Chasing Silver.

“orange toad” elke voetballiefhebber kan niet op vakantie zonder iets van thuis mee te nemen ;-) geen idee of ze het net zo goed doen als de groene variant, maar het is toch zo'n verdomd mooi kleurtje, dat oranje!

last but not least een EP (Eigen Plagiaat ;-) ) turbo popper. Dyckers was zo vriendelijk een paar turbo popperkopjes op te sturen en uiteraard moest dat na ge-aapt worden, want uiteindelijk vind ik het toch het leukst om met een eigen gemaakte vlieg te vissen.

Nou mensen, dat was het… voor ons gaat de rode bal over een paar uur op, jullie hier veel succes en tot over een week of 3!

NUV

• richard b

He jongens heeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier gewenst en geniet er van.

Grtz Richard b

• OMBRE

- aftma 6 hengel 2x

- aftma 7 hengel 1x

- aftma 8 hengel 4x

- aftma 10 hengel 3x

zo uit mijn hoofd een 10-15 reels, met minimaal 200 meter backing elk, ga dus uit van 3 km backing minimaal. een stuk of 15-20 vliegenlijnen.

een slordige 600 vliegen? als ik alle clousers etc. mee tel.

3 vises, bobbinholders, bucktails, flash, haken, ogen, dumbells en kettingen, marabou en loco foam, rubber leggs en poly yarn, straw en wol. watervaste markers, epoxy en secondelijm

Volgens mij ga je niet op vakantie maar een eigen winkel beginnen daar in the tropics…

Veel plezier!!

gr.

OMBRE

Ruud Beekveldt

• David

'nog even tropisch gaan' zegt ie. 3 weken toe maar weer. Klinkt pionierderig genoeg voor mij, jammie ! Is er drinkwater op je eilandje ?

Dus jij en Brian, maar who is lucky B'stard # 3?

Have fun, wij gaan er voor zorgen dat jullie bij terugkomst nog een maand lol hebben van de gemiste vangstverslagen

• E10

It's not me!…..wel een andere nieuwe papa…..!!!!!

lekker voorntjes peuteren is ook leuk……trouwens..

succes mannen!…..

gr E10

• huib

heel veel plezier en kromme hengels gewenst!

• bert van elswijk

Geniet er van!

• Jasper

Heel veel plezier en vergeet niet effe hier en daar ‘likkoe!’ te roepen, dat werkt vangstverhogend.

(ps; gericht op tarpon en geen #12 mee? jullie hadden er best eentje kunnen lenen)

• tom

Meer dan perfecte voorbereiding Sander, mooi die enorme gedrevenheid en passie die jullie hier aan de dag leggen. Daar ben en blijf ik maar een amateurtje bij, maar niet minder happy hoor. Ik wens jullie drieen in alle opzichten een fantastische expeditie (visvakantie is niet het goede woord , foto's etc.

Grtz Tom

• bart

Veel succes mannen, er is met al dat visgerei vast geen plekje voor mij onderin de koffer over….

Bart