2 handige voor de Waal/IJssel roofbleien

• pike charlie

Als jij op de roofblei aan de gang moest op de Waal, welke 2 handige en welke lijnen koos je dan? Was vorig jaar al van plan een twee handige voor deze visserij aan te schaffen maar het is er niet van gekomen. Centen waren op aan andere zaken. Heb weer even gespaard dus moet het er nu echt van komen. Heb wel een idee maar….. Ik hoop dan ook op enkele reacties van mensen die er echt iets over kunnen zeggen door de opgedane ervaringen.

Alvast bedankt en groeten

Charles

• troutbuster

Charles,

Als ik kijk welke lijnen ik zelf gebruik, dan zijn dit een snelzinkende lijn voor het vissen van aasvis immitaties, en een drijvende voor het vissen van poppers, gurglers. + als ik niet al te diep vis, vis ik ook deceiver achtigen aan de drijvende lijn.

dus ik zou zeggen drijvend en snelzinkend.

van tweehandige hengels heb ik geen verstand

• Greekflyfisher

……………….zou voor minimaal een #7 gaan en maximaal #9 (handig als je nog geem zalmhengel hebt ;-) ), lengte ca. 12ft en verder een schietkop(systeem). 1 spoel met drijvende runningline en 1 met een intermediate. Verder daarbij een drijvende en snel zinkende lijn en eventueel een intermediate.

Ik wil hiermee dit jaar ook gaan beginnen op roofblei, maar ook op zeebaars.

groet, Kyriakos.

• Ger Schuit

Als je zo stok specifiek voor de roofblei koopt zijn er een aantal vragen, gaat het je om de werpafstand of gaat het je om de lijncontrole, vis je meestal alleen of vis je meestal met een of meerdere vismaten.

Bij VER werpen zonder moeite kies je voor een zeg ca. 12-13 voeter voor een wat zwaardere lijnklasse, vette shootinghead er op en knallen maar, ga je voor lijncontrole en menden 14-15 voet is dan beter…….. maar een leuke niet dweilerige #7/8 in 14-15 voet zal niet vlot te vinden zijn. Een twee handige #8/9 zou nog gaan, maar voor de Roofblei vind ik een #7/8 zwaar zat.

Vis je meestal alleen en haak je een leuke vis, wil je die vast ook wel even vasthouden aan het einde van de dril, heb je dan een 14 voeter in de knuistjes, wordt het beachen van de roofblei op de keien ;)

Dus als je vnl. alleen vist (vind ik persoonlijk voor roofblei het beste) zou ik gaan voor een kortere stok van zeg 11-12 voet voor een #7.

Lijnen ……. ik gebruik zelf shooting heads en meestal de intermediate.

• pike charlie

hoi Ger,

Waal roofbleien is voor mij vaak half stroomopwaarts aanwerpen en dan lijn meegeven “feeding the swim” Vervolgens op de rand van de stroomnaad terug vissen. Soms snel, maar soms is laten hangen in de stroming al voldoende. Misschien doe ik het wel niet helemaal goed maar het levert wel vis op. Alleen wil ik verder de rivier op dus langere worpen kunnen maken maar ook snel van richting veranderen wanneer ik vis spot in een andere richting.

Vis vaker alleen dan met een aantal maten dus inderdaad wordt het landen met een 14 voeter wel lastig. Zou een switch rod 7/8 dan wat kunnen zijn? Moet dit dan niet een redelijke snelle stok zijn om snel aan te werpen in andere richting en die ook de stroomdruk op de lijn aankan bij het opnemen?

Ik hoor graag.

groeten Charles

• pike charlie

bedankt voor jullie reactie.

Zodra ik resultaat heb dan horen en zien jullie beslist met een paar mooie platen.

groeten Charles

• Ger Schuit

Over Switch rods kan ik je plenty vertellen, of het op het prikbord moet, lastig zonder reclame te maken ;)

Echt ver werpen en dat combineren met het snel van richting kunnen veranderen als je 15 meter naar links (of rechts) een jagende roofblei waarneemt is onmogelijk, of koop een spinhengel :)

Met een tweehandige hengel heb je globaal twee keuzes : shooting heads met volglijn of een wat langere belly speylijn.

Met shooting heads werp je probleemloos ver, lijn controle gaat ook nog wel best goed, maar om een nieuwe worp in te zetten, moet je in ieder geval binnen strippen tot de shooting head maximaal zo'n 50 cm buiten het topoog hangt, anders werp je met lucht en dat werpt heel slecht.

Moderne Spey lijnen, zoals bijvb. de Rio PowerSpey hebben een headlengte van ca. 18 - 20 meter, zolang de head binnen het topoog of zelfs iets buiten het topoog hangt kun je daar zowat alle worpen mee uitvoeren en als het een drijvende (of eventueel een drijvende lijn met korte sinktip) is kun je met zo'n kombinatie snel van richting veranderen (in een worp dus).

Ik vis op roofblei ook meestal alleen, waar ik meestal op de IJssel vis, hebben we echt korte kribben, ik werp haaks op de stroom in em laat hem rondkomen naar de buitenkant stroomnaad, de meeste roofbleien vang ik echter aan de binnenkant stroomnaad, een snelle mend is vaak al genoeg als ik ze aan de binnenkant zie jagen, verder speel ik een beetje met de streamertjes aan de buitenkant van de stroomnaad wat ook al de nodige verrassingen heeft opgeleverd.

• pike charlie

Reclame maken lijkt me inderdaad beter van niet want voor je het weet zitten we weer te ziften. Bedankt voor zover en wellicht tot de volgende keer.

groeten Charles