Over Switch rods kan ik je plenty vertellen, of het op het prikbord moet, lastig zonder reclame te maken
Echt ver werpen en dat combineren met het snel van richting kunnen veranderen als je 15 meter naar links (of rechts) een jagende roofblei waarneemt is onmogelijk, of koop een spinhengel
Met een tweehandige hengel heb je globaal twee keuzes : shooting heads met volglijn of een wat langere belly speylijn.
Met shooting heads werp je probleemloos ver, lijn controle gaat ook nog wel best goed, maar om een nieuwe worp in te zetten, moet je in ieder geval binnen strippen tot de shooting head maximaal zo'n 50 cm buiten het topoog hangt, anders werp je met lucht en dat werpt heel slecht.
Moderne Spey lijnen, zoals bijvb. de Rio PowerSpey hebben een headlengte van ca. 18 - 20 meter, zolang de head binnen het topoog of zelfs iets buiten het topoog hangt kun je daar zowat alle worpen mee uitvoeren en als het een drijvende (of eventueel een drijvende lijn met korte sinktip) is kun je met zo'n kombinatie snel van richting veranderen (in een worp dus).
Ik vis op roofblei ook meestal alleen, waar ik meestal op de IJssel vis, hebben we echt korte kribben, ik werp haaks op de stroom in em laat hem rondkomen naar de buitenkant stroomnaad, de meeste roofbleien vang ik echter aan de binnenkant stroomnaad, een snelle mend is vaak al genoeg als ik ze aan de binnenkant zie jagen, verder speel ik een beetje met de streamertjes aan de buitenkant van de stroomnaad wat ook al de nodige verrassingen heeft opgeleverd.