kleur vliegenlijn

• anton.a

In vliegvisboeken en-bladen lees ik regelmatig dat de kleur van de vliegenlijn er zeker toe doet als je vist op o.a. Zeeforel aan de Denemarkse kust en forel in het OVM. De felle gele en oranje vliegenlijnen, maar ook de donkergekleurde vliegenlijnen zouden forellen af kunnen houden van een aanbeet. Witte, beide en andere lichte vliegenlijnen zouden het beter doen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ook jullie theorie m.b.t. dit onderwerp.

• Smartie

Er is ook een theorie uit onderzoek dat vis de lijn ziet als een donkere streep, ongeacht de kleur.

Ik heb nog nergens kunnen ontdekken dat de kleur van de lijn iets uitmaakt voor de vis. Wel de schaduw van de lijn op de bodem.

Ik kan me voorstellen dat het bij een extra korte leader wel wat uitmaakt.

Smartie

• huib

ik kan ook niet zeggen dat ik verschil heb gemerkt. ik gebruik wel lange leaders ( en lijnen in alle kleuren)

• Ger Schuit

Inmiddels in en grijs karpervissers verleden heb ik mogen ervaren dat er op een gegeven moment mat nylon op de markt kwam, het bleek onder water zichtbaarder dan normaal glimmend nylon, de vansgsten gingen flink achteruit…… anyway na een jaar was het “weg”

Als vissen kijken van af een diepte naar de oppervlakte zal de achtergrond meestal relatief licht zijn, een lichte of “doorzichtige” lijn zal dan minder opvallen.

In dat kader lijkt het vissen met donkere lijnen dus meteen het tegenovergestelde te bereiken, van wat je normaal zou verwachten.

Ik denk dat bijvb. olijfgroene lijnen weer fraai wegvallen tegen de begroeing rond, langs en over een forellenstroom, als gebruik ik daar persoonlijk liever toch een lichte kleur die me helpt de vlieg te lokaliseren en me beter instaat stelt “drag” te beheersen.

Bij het vissen op snoek, denk ik dat het nada uitmaakt, ik vis over het algemeen met felgekleure drijvende lijnen of glasslijnen, merk bij het snoeken geen enkel verschil.

• abc

Ja, je zou je ook eens kunnen afvragen wat JEZELF het beste ziet.

Als je wat ouder word krijg je vanalles, behalve “haar en tanden” (Vlaams gezegde) maar ook je ogen worden er niet beter op!

Zo kocht ik enkele jaren terug een Cortland 444 Rocket Taper in Olive Green.

In mijn tuin wierp de lijn als een Tierelier.

Enkele weken later aan de Moldau bij Rozmberk (Tjechië) wierp de lijn natuurlijk nog evengoed, maar het was toen al een stuk in September, de zon was weg, en het werd al wat vroeger donker…………………

Ik heb er welgeteld één uur mee gevist, zag de lijn nog met veel moeite :-( (lijn verkocht via dit prikbord) en een nieuwe besteld in Mint Green :-)

Dat de vis het verschil ziet geloof ik niet, maar voor jezelf kan het toch heel wat uitmaken.

M.v.g.

• Finnoc

Hallo Anton,

Met de theorie van Ger kan ik goed leven…

Je zou een een drijvende glaslijn kunnen proberen..

Cortland had/heeft er één in de 555 serie maar nu hebben

ze iets nieuws in de precision serie:

PE+crystal

iemand ervaring mee??

gr.Nico

• Ger Schuit

Cortland is over het algemeen niet erg vriendelijk geprijsd, Monic kost ca. de helft……

• Geri K

Dus dat is het probleem. Ik vis met een fel gele lijn. Daarom lukt het niet om mijn pr van ongeveer 75 zeeforellen in 2,5 dag te verbeteren.

• anton.a

Kunnen de freshwaterlijnen ook gebruikt worden in het zoute rond Denemarken?

• Finnoc

Anton,

Ik vis eigenlijk weinig op het zoute….maar heb me daar eerlijk gezegd nooit

druk over gemaakt…daarna de boel even afspoelen zou ik zeggen…

gr.Nico