Denemarken

• Eelke

Ik denk er over na om weer naar denemarken te gaan voor een weekje vliegvissen in April/Mei. Heb dat 3 jaar geleden ook gedaan met een matig succes.

Nu las ik iets over een fjord dat door meerdere vliegvissers hier ook bezocht is. Zouden jullie de voordelen van dit fjord boven Funen zelf voor mij kunnen beschrijven?

Daarnaast vroeg ik af wat de beste tijd is om te gaan?

En als allerlaats vroeg ik me af wat voor materiaal jullie gebruiken en dan vooral gericht tot de lijn en leaders, drijvende lijn of zinkende lijn,enz?

Bedankt!

TL

Eelke

www.flyfish-diary.tk

• Peter Berkenbosch

Beetje reclame maken dan maar : Anne Dikkeboom heeft een artikel geschreven over Denemarken.. zie hier : http://www.ffinfo.nl/nl/vliegvissen/zeeforel-vissen-in-denemarken/

Succes!

• Eelke

Hey bedankt dit helpt al een stuk, nu zit ik alleen nog met het kiezen tussen Funen en het fjord. En welke tijd het beste uitkomt.

Eelke

• Jelsema

Eelke

ik zou het fjord pakken, heb je de beste kansen op opgesloten vis!

Groet

• Eelke

Hoe heet het fjord precies? Als ik een huisje bij Strib heb is dat in de buurt genoeg?

Jelsema, vis jij altijd met een drijvende lijn of zinkende?

• eddie_b

Eelke,

Het stikt er van de fjorden. Ik zou zelf niet in een fjord gaan vissen eind april/begin mei, dat is meer voor de koudere periode. Als je het toch wilt kun je er ook makkelijk een combi van maken, er is altijd een fjord in de buurt. Als je niet veel ervaring hebt zou ik gewoon naar Funen gaan. Als je in het stuk tussen Vejby Fed en Assens zit kun je bij elke wind ergens vissen. Gewoon naar de standaard stekken als Toro, Wedelsborg, Vejby, Roje Klint, Alehoved en Strib gaan. Eventueel ga je een dagdeel naar het Gamborg fjord. Ik weet het, je komt er veel Nederlanders tegen maar als ‘beginner’ is dat misschien wel handig.

De laatste jaren is het erg druk op Funen geworden, op Toro spreekt men al Nederlands… Daarom vermijd ik Funen in de maanden dat het goed zou zijn(april en oktober). In die andere maanden is minstens zo goed trouwens. Uitstapjes naar andere delen van Denemarken bewijzen dat je echt niet voor de vis naar Funen hoeft.

Hoewel er argumenten zijn om met een intermediate lijn te vissen vis ik alleen met drijvende lijnen. Ben ook nog nooit een Deen tegengekomen die wel met iets dat zinkt viste trouwens… Misschien kun je hier iets mee:

http://www.247ff.com/artikel.php?recordid=168

eddie_b

• Lieuwe

Beste Eelke ben de laatste paar jaar half mei naar funen geweest, gingen andere jaren meestal met pasen en nog een keer in oktober. Het grote voordeel van mei is dat het weer veel beter is en dat er dan veel geep is.

Ook de kans op zeeforel is volgens ons zeker niet minder dan in het voor of najaar.

Als ik je side lees krijg ik het idee dat jullie op de voor zeeforel beste tijden niet stonden te vissen, namelijk de vroege morgen en s avonds in de schemering,tot in de nacht.Je kunt gewoon een drijvende lijn gebruiken en vooral s avonds een klein zwart streamertje.Overdag kun je prima op geep vissen, de genoemde stekken zijn allemaal goed,je moet alleeen actief vissen.Als er geep zit zie je ze gauw genoeg en krijg je ook vlug aanbeten.Ik zelf vind geep een geweldig leuke sportvis, die volgens mij zwaar ondergewardeerd wordt.Hondert aanbeten op een dag zijn zeer goed mogelijk(dat je er dan maar 10 of 15 vangt moet je maar voor lief nemen ),ze gaan er soms heel hard op,zijn zeer goed met een popper te vangen en ze trekken een hengel nog leuk in een bocht ook en gepen van 75 cm of groter zijn zeker geen uitzonderingen.Ik hoop dat je hier wat aan hebt,en als je gaat een goede vangst gewenst.

• Eelke

Hey,

ik weet dat wij op de verkeerde momenten aan het vissen waren, maar gelukkig leren we ervan en gaan we deze keer hopelijk wel vangen :P

We gaan nu 19 April, dus het is nog te vroeg voor geep denk ik, maar ik hoop dat we wel een mooi aantal zeeforellen kunnen vangen.

Ik heb een jaar vergunning besteld dus kan eventueel later ook nog gaan, die huisjes die in DK te huur zijn kosten ook haast niets.

Bedankt voor je reactie

Eelke