Nekveertjes Nijlgans

• vincent

Gisteren een dode Nijlgans gevonden. Daarvan heb ik de flankveertjes mee naar huis genoemen. Liggen nog in een zakje in de garage. Hoe moet ik deze veertjes behandelen alvorens ik ze ga gebruiken. Diepvries alleen schijnt niet voldoende te zijn heb ik begrepen.

Vincent

• henk Verhaar

Voor geplukte veren is het in principe voldoende om ze goed te wassen met een wolwasmiddel. ‘Veeretertjes’ leggen hun eitjes pas in een pak met veren als het dood is. Daarvan vliegen er nu nog niet veel rond, en tenzij een beest al een tijdje dood is is de kans daarop sowieso niet groot. Beessies die op een levend pak veren zitten zijn over het algemeen niet geinteresseerd in de veren maar in het levende materiaal (met name bloed). Die zijn dus niet heel schadelijk voor je veren, en als je ze al hebt, raak je ze met wassen wel kwijt. Mocht je vrezen daarmee eitjes van het een of ander te missen, kun je de wasbeurt altijd nog eens herhalen na een paar weken, of de veren na de wasbeurt een minuut of zo op vol in de magnetron zappen.

Henk

• vincent

De gans was al een tijdje dood. Er lag nog alleen een geraamte met een klein beetje vlees aan.

• janm

Dat in die magnetron heb ik ook eens gedaan en toen een week ruzie met m'n vrouw gehad. Omdat er waarschijnlijk nog iets van huid aan de veren zat begon de hele zaak al na een 30 sec te roken en te stinken. Die zakjes met veren bij de winkelier vind ik toch iets handiger.

• Greekflyfisher

:D

• eduard

deze veertjes kun je wel weg gooien, terug naar waar ze vandaan kwamen, als het karkas in de door jou beschreven staat is dan hebben de veren ook al een en ander te verduren gehad.

verder moet je niet te bang zijn om zelf de zaak te onderzoeken, ik heb namelijk al een jaar of 3 zelf verzamelde - verse veren- in huis en nog nooit een beesie gezien.

in plastic zakjes in een plastic opberg doos met goed sluitende deksel.

ik persoonlijk vind de flank van een eend of smient mooier, maar ik heb niet zoveel bind ervaring. en nekveertjes wat doe je daarmee?

groetjes

• vincent

De veertjes zagen er juist nog mooi uit……….

Te mooi om te laten liggen, als ik wist waar deze Nijlgans flankveertjes te koop zijn, zou ik inderdaad een zakje kopen.

Persoonlijk vind ik de flankveer van de Nijlgans weer mooier, van kleur en lengte, zo zie je maar weer.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik de eend niet gebruik, vooral van de manderijn eend.

Vincent

• Henk Verhaar

Als je van plan bent om dit vaker te doen, moet je ook zeker een aparte microwave kopen – een deuxdehandse via marktplaats of zo…

Henk

• Henk Verhaar

Oh jakkes. Lekker laten liggen dan…

• Henk Verhaar

Nijlgans is vogelvrij. Als je nijlgansveren wilt moet je dus gewoon even een bevriende jager lief aankijken; eventueel eerst vriendjes worden met een jager…