beginnersset

• nico

Niet vissende vriend wil zijn zoon een vliegvisbeginnersset geven voor zijn 12 jarige verjaardag. Zijn er complete sets te koop waar bij een hengel, reel ,vliegenlijn, leader geleverd word en hoe is de kwaliteit van deze sets? Wat voor aftma is het beste voor een 12 jarige die dicht bij het Valleikanaal woont.

Groet, Nico.

• huib

ik zou zeggen ga naar een goede viswinkel: peeters in kortenhoef of traditional in utrecht zitten in de buurt denk ik zo en leg het daar voor. mijn gok een #4 voor voorn winde e.d.

het belangrijkste is werples, hiermee wordt het in ene veel beter te doen en houdt hij de lol erin. vraag ernaar bij je winkelier. zonder instruktie is er een goede kans dat de hengel een plantenstok wordt…

wellicht is er ook wel iemand in je omgeving die je zoon op vliegvis sleeptouw wil nemen, wellicht iemand hier op t prikbord (ik vrees dat ik niet om de hoek woon)

• Micha

Toen ik zo'n 10 jaar geleden begon met vliegvissen wist ik nog niet of ik t leuk vond en/of kon leren. Wilde er nog geen honderden guldens aan uitgeven en heb toen een set van shakespeare gekocht. Dit was een set met een glasvezel hengel, aftma6/7, een reel en een lijn, voor minder dan 50 gulden meen ik.

Natuurlijk is later de wens ontstaan om beter materiaal aan te schaffen, maar voor een 12 jarige zou ik zeker geen honderden euries uitgeven voor een carbon hengel met een super reel en idem lijn. Zolang er nog niet zelf gebonden vliegjes zijn (ook een aardige investering) moeten er ook nog vliegjes gekocht worden, tippets etc.

Gezien het gewicht van een #6/7 in glasvezel, kun je misschien wel op zoek naar een 4/5. Maar of die er ook in de goedkopere klasse zijn heb ik nooit onderzocht.

Hoop dat je wat kunt vinden, want het is zeker leuk om een jong iemand enthausiast te krijgen voor het vliegvissen.

Succes, Micha

• Peter Berkenbosch

Hallo Nico,

Ik heb nog een leuk setje liggen…. TFO TiCr #4 + TFO MKI reel met reserve spoel… zit een Selective Trout WF4 op en een intermediate RIO Lake op de reserve spoel.

Mail me anders even voor de details…hoeft niet veel op te brengen…

Doe er dan uiteraard ook wat vliegen e.d. bij.

Peter.

• erikdenoorman

Als ie wil kan hij gerust een keer mee naar het valleikannaal.

Een mailtje en er kan wat geregeld worden.

erikdenoorman1@msn.com

erik

• Peter Berkenbosch

Top Erik… als ik dan mijn setje even bij jou aflever, kan ie die meteen even proberen en kijken of het echt wat voor hem is….

Heb ook nog wel een vliegendoosje liggen, en wat tippet spul…

Gaat helemaal goed komen!

• David

het is hier soms ook net een filantropische instelling :-)

• bert van elswijk

Maar wel hardstikke leuk toch om zo een jong op gang te helpen?

• Inderk

Top setje Peter.

Had er vorig jaar nog even mee gevist, toen jij met één van die geweldige streamers van mij een super middagje had. ;-)

• Peter Berkenbosch

Aha… ja de beruchte baggelhuizen killer… was wel koud …. maar dik 17 forellen op die streamer maakte veel goed….