IQ Shrimp - Hoe de wing

• Peter Berkenbosch

Ik probeer de IQ Shrimp te maken, maar ik heb een beetje moeite met de boven wing..Dit zijn goudfazant veren.. maar hoe moet ik die nu inbinden zodat ze ook nog een beetje goed blijven staan.

Zie: http://globalflyfisher.com/staff/ismo/shrimps/

Iemand met een goede tip?

• pascal

ik doe voor dat ik de veer inbind blanke nagellak op

g pascal

• Inderk

Ik weet het niet zeker, maar eerst even een lus van binddraad om de stammetjes heen, aantrekken en dan inbinden? dan hou je ze in ieder geval bijeen op één plaats Mocht je ze nog wat willen spreiden, even je vinger er boven op leggen en een beetje druk uitoefenen terwijl je een beetje spanning op het binddraad en lus houdt. Ik denk dat ik het zo zou proberen, de meer ervaren binders, zullen wel een andere en betere methode hebben. En ben ook nieuwsgierig hoe zij dit zullen oplossen.

• walter.rijksen

Is inderdaad een beetje listig, die vleugels van tippets.

Paar tips:

1: zorg ervoor dat de basis, dus de plek waar je de tippets vastzet met je binddraad, goed vlak is. Op een rommelige ondergrond lukt het nooit.

2. Zet links en rechts altijd gelijk op, als een paar.

3. Strip de fibers weg van de tippets tot waar je ze wilt inbinden

4. (kan makkelijk zijn als erg weerbarstig) plet het inbindpunt met een plat tangetje voor het inbinden

5. hou de vleugel vast met je duim en middelvinger, je wijsvinger erboven. Ga met je binddraad over je wijsvinger naar onderen, laat het tussen je middelvinger en haak en breng het recht naar beneden. Nu goed blijven knijpen en de lus langzaam af laten glijden. Allen naar onderen spanning geven. Eerste wikkleing losjes maken, blijven knijpen. Dan ervoor een wat strakkere wikkeling, dan er weer voor een nog strakkere. Nu pas loslaten.

Heel verhaal, maar zo lukt het mij. (gaat veel makkelijker als je het even kunt zien, maar ja)

Succes en groeten,

Walter

P.S.: een beetje harde was op je draar helpt ook om goed grip te houden op de tippets

• Peter Berkenbosch

Dank je Walter..

Ik ga het eens proberen, kijken of het me zo lukt.

Peter.

• eric de jong

de truc staat beschreven in de bindinstructie, inbinden als een keelhackle, dus gewoon de hele veer gebruiken van de goudfazant, binddraad erom, op lengte brengen, teveel wegknippen, lak, afbinden en wederom lak.

• walter.rijksen

Het ging niet om de keelhackle, die is trouwens van haan, maar om de tippet wings. En die moeten er toch echt los op…

• OMBRE

Eric,

De vraag was hoe het laatste gedeelte van de vleugel in te binden. In de instructie staat beschreven hoe de collarhackle in gebonden moet worden.

De manier die Walter beschrijft is goed te doen maar een andere manier is om een gedeelte van de fazantenveer te strippen, plat op de ondervleugel te leggen met de steel van de veer door het haakoog, twee losse slagen binddraad om de steel en vervolgens de steel verder door het haakoog te trekken totdat de vleugel de juiste lengte heeft.Uiteraard wel voldoende spanning op je binddraad houden!!

Succes,

gr.

OMBRE

Ruud Beekveldt