gesloten tijden snoek

• paul

Er is dus een maas in de wet in periode 1 maart tot 1 april. Je mag dan wel met grote aassoorten vissen op roofvis, maar voor snoek geldt de gesloten tijd.

Veel verenigingen, uiteraard ook op de hoogte van deze jaarlijks terugkerende discussie, hebben de maas in de wet gedicht door in de vergunningvoorwaarden expliciet op te nemen dat er vanaf 1 maart niet meer mag worden gesnoekt/ gericht op snoek worden gevist o.i.d.

Dus kijk ook eens in je vergunning!

• Ger Schuit

Mijn idee, gewoon het gat dichten er is nog zoveel leuks te vissen …… het is anderzins wel jammer dat je in April niet met zeg 5 cm. streamertjes mag vissen, want April(/Mei) is een prima tijd voor de Roofblei …….

• Marten K

paul schreef:

>

> Er is dus een maas in de wet in periode 1 maart tot 1 april.

> Je mag dan wel met grote aassoorten vissen op roofvis, maar

> voor snoek geldt de gesloten tijd.

>

Dit slaat echt nergens op en geeft alleen maar blijk van de arrogantie van vissers, die ten allen tijde denken te kunnen bepalen wat er aan het eind van de lijn gaat hangen.

Ook een wetgever kan niet bepalen wat er aan gaat hangen.

De wet bepaalt niet dat je een vis niet mag vangen doch dat je die vis niet mag meenemen, naast het feit dat de wet bepaalt dat je in een bepaalde periode niet met bepaalde aassoorten mag vissen om de kans zo klein mogelijk te maken die vissen te vangen.

Alleen een vis bepaalt of hij/zij iets pakt en daarmee de kans loopt gehaakt te worden.

Daar kunnen mensen geen wetten over vast te stellen.

Omdat ook in de gesloten tijd het niet verboden is om een snoek te vangen pleit je er eigenlijk voor dat er weer een totaal visverbod in die periode komt.

Voor mij en gelukkig voor de meeste vissers die ik ken is dat niet nodig omdat we zeker in die periode alles terugzetten.

En wie morele bezwaren heeft om in de gesloten tijd een bepaalde vissoort te vangen waarvoor de gesloten tijd geldt, moet gewoon niet gaan vissen omdat het immers altijd voor kan komen dat een snoek een grote nimf of een snoekbaars een made of stukje deeg kan pakken.

• paul

Ik pleit nergens voor, ik raad alleen maar aan om in je vergunningvoorwaarden te kijken. Dat je het daarmee wellicht niet eens zal zijn dat is me wel duidelijk.

mvg

Paul

• Marten K

Of ik het met vergunningsvoorwaarden eens ben doet niet ter zake.

Zo'n bepaling is natuurlijk een wassen neus en stamt nog uit de tijd dat veel hengelsportbestuurders alleen het snoekvissen met aasvis kenden.

Het lijkt me nl. zeer ingewikkeld om te bepalen wanneer iemand gericht op snoek, snoekbaars, roofblei of baars vist.

Het wetboek zou te klein zijn om dat allemaal te kunnen beschrijven inclusief de uitzonderingen.

Wat ik wilde aantonen is dat jouw zg. maas in de wet alleen gedicht kan worden door het morele handelen van sportvissers omdat het onmogelijk is zoiets in wetten te vangen.

Die wetten zijn er al genoeg en zouden vooral goed gehandhaafd moeten worden, bij voorkeurl t.a.v. professionele en semi-professionele “vismeenemers”.

• bert van elswijk

Waar zijn toch al die gasten gebleven die klagen over verminderde visstanden en zo? Als je een positieve bijdrage kan leveren door in deze aangegeven periodes niet GERICHT op bepaalde vissoorten te vissen, wat is daar mis mee?

• Visser

Ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt. ‘Gesloten tijd’ is een oud begrip, wat natuurlijk eigenlijk niet nader hoeft te worden uitgelegd. Maar misschien ook wel, voor diegenen die de ‘gesloten tijd’ niet gekend hebben. Het betekent in hengelsport taal ‘niet vissen’ . Gesloten tijd voor vissoorten = niet vissen op die vissoort. Ooit was er een gesloten tijd voor ale vissoorten in het binnenwater, Dus gewoon een aantal maanden niet vissen. De tijd om te vissen was ‘dicht’ (gesloten). Volgens mij is de betekenis van ‘gesloten tijd’ niet veranderd bij de invoering van de nieuwe regels destijds. Dat mensen het begrip tegenwoordig anders (willen) uitleggen is best wel vreemd. Ik denk dat men de achtergrond vergeet van die regels. Enerzijds was er de verruiming van de mogelijkheden door voor een aantal vissoorten de gesloten tijd op te heffen, anderzijds de regels ter bescherming van de visstand. Wat nu als onbegrijpelijk wordt ervaren, of voor het gemak naar eigen maatstaven wordt uitgelegd, en wordt gezien als een vervelende beperking waaraan men zich blijkbaar kan onttrekken, was natuurlijk ooit juist een verrijking. Er ging een wereld aan vismogelijkheden open….

Overigens is de snoek zeker niet standaard in februari/maart afgepaaid. Dat zeggen de boekjes…De paaitijd is in eerste plaats erg weersafhankelijk, maar voral ook afhankelijk van het (type) water. Het snelle afpaaien is vaak enkel op die stukken waar ondergelopen land én beschikbaar is, én in een vroeg voorsjaarszonnetje voldoende op emperatuur komt. Elders kan het veel later zijn. Ik heb al eens wadend staan vliegvissen op voorn in de maand mei, terwijl paaiende snoeken mij langs de benen zwommen…Om per (type) water nu een gesloten tijd te bepalen, en ook nog afhankelijk van de weesromstandigheden is geen doen. Daarom ook een ruime marge. Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal om de snoek die bescherming te laten genieten. Het paaien zelf is vaak in enkele dagen gedaan, maar je weet nooit wanneer. Een gevangen snoek op de kant, vlak tegen de paai, terwijl het kuit eruit stroomt op de kant, wie wil dat nou?? Een dril levert uiteraard stress op bij de vis, en kost kracht. Vissen op snoek in deze periode kan dus wel degelijk belastender zijn. Misschien niet voor de individuele snoek die gevangen wordt, die overleeft het wel. Maar het kan wel degelijk verstoring opleveren, en negatief van invloed zijn op de paai,en dus voor eventueel visbroed, en dus voor de visstand.

visser

• markymark

Ik vind het eigenlijk wel heerlijk om ieder jaar 2 maanden niet te snoeken/snoekbaarzen. Het hele jaar ben ik iedere week minimaal 1 lange dag op het water. Dan is het gewoon lekker om eens een paar weekenden uit te slapen en wat extra tijd te besteden aan het gezin en om wat te klussen en zo. 's avonds af en toe wat prutsen op zeebaars of rommelen met een pennetje op karper telt niet natuurlijk. Na een maand (begin mei) gaan we dan ieder jaar een dikke week snoeken in het buitenland. Dan nog 3 weekjes wachten en het nieuwe seizoen staat weer voor de deur. En dan barst ik van de zin en ben ik weer helemaal opgeladen voor 10 maanden vissen!

Ik ben dus vóór de geloten tijd. het is juist bedoeld om de vissers rust te geven en te beschermen!

• Haagse_Cees

Bert,

Juridisch absoluut correct wat je schrijft…en zoals je verder aangeeft ook niet altijd te begrijpen. Maar wel de wet!

En dus geen oprekken van regeltjes, Ger.

Dank voor de duidelijke, gerichte (juridische) vertaling naar begrijpbaar Nederlands.

Cees