snoekonthaakmat

• Jelsema

vraagje, ben nu enkele keren op stap geweest om te snoeken en als je alleen bent en vangt dan wat dan ligt die snoek op het gras.

Dit wil ik dus vermijden…

Zal geen bult schade aanrichten maar toch heb ik er geen goed gevoel bij, ik ben dus op zoek naar een soort van handig formaat onthaakmat. Iemand enig idee?

Dank alvast!

• Rob

Hoi Jelsema

Ik begrijp je frustratie indeze, het neervleien op een onthaakmat is altijd beter, maar dit werkt alleen als de onthaakmat nat is, wat de mat weer zwaarder maakt om maar te zwijgen over het effect op je kleding, en of dat nou zo practisch is laat ik aan jou over ( je loopt er tenslotte wel mee op je rug te zeulen)

MAAR..ik snap jou beweegreden heel goed!!

Mischien heeft Raven een dunne onthaakmat voor de karper die ook nog eens makkelijk mee te nemen is.

Gr.

Rob

• Goalkeeper

Misschien is een stukje bubbelplastic bruikbaar voor uw doel, of een self inflating slaapmat, of een reiswieg :-), of onthaken in het water, of een hele grote hoed waarin u de snoek kan onthaken :-), of meenemen en opeten, of op een castingclub gaan, of stoppen met vissen.

Mogelijkheden zat dus…maar schiet u uw doel niet een beetje voorbij. Een goed gevoel bij het onthaken van de vis.

• eduard

mooie snoek Jelsema!!! ik denk dat het niet veel beter word dan gras als onthaakmat, gras is super man.

groetjes

• DeeMeS

Naar ik meen is een onthaakmat niet erg praktisch, zeker niet voor een ‘struinende’ visserij.

Belangrijk volgens mij is dat je als noekvisser de kieuwgreep perfect beheerst en dan kan je in zeker 90% van je vangsten perfect onthaken zonder de snoek te moeten neerleggen.

Fotograferen is nog een ander verhaal natuurlijk maar als je een beetje handig bent en je hebt al je materiaal en aparatuur op de juiste plaats mee dan kan ook een plaatje vaak probleemloos gebeuren.

Dirk

• Janssen

Prachtige reel heb je .. wat voor merk is het ?

je snoek is schat ik 80 cm …

heel gek maar ik van ze aan de vlieg alleen maar rond die maat.. de meter heb ik nog niet gehaald .. ik vang ze echt alleen rond de 80 cm … meestal er net boven en soms eronder..

ik leg ze ook gewoon op het gras .. lijkt me dat het niet veel kwaad kan.. als je maar oplet of dat er geen scherp takje of wat dan ook onder ligt..

• markymark

Beste is om de snoek gewoon helemaal niet neer te leggen. Nergens op neerleggen dus. Neerleggen zal toch altijd de slijmlaag beschadigen en de kans op ontstekingen e.d. vergroten. Bovendien zullen snoeken als ze los liggen vaak gaan spartelen en daardoor beschadigen. Natte gladde ondergronden zoals zeilachtige materialen die nat gemaakt zijn laten een snoek alle kanten op glijden en stroeve droge materialen maken de slijmlaag helemaal stuk. Echt goede ondergronden zijn er dus niet.

Als je een snoek gewoon met de kieuwgreep (of stevig in de nek) pakt kun je hem met je andere hand onthaken en meteen weer terugzetten. Overigens kun je heel veel snoeken gewoon in het water onthaken als ze voorin de bek gehaakt zijn. Je pakt met je lange tang de haak en draait hem er uit zonder de vis uit het water te hoeven pakken. Neerleggen is naar mijn idee nergens voor nodig.

Mark

• Greekflyfisher

………………ik snap niet waarom men zo nodig (elke) snoek (of andere vis) op de foto moet en dan ook nog op de grond neerleggen? gewoon pech als je alleen bent, dan maar geen foto van de vis.

Dus als je vind dat je een foto moet maken gewoon op het gras dan maar, maar liever niet en zeker niet te vaak.

groet, Kyriakos.

• Jelsema

Daar heb je zeker een goed punt!

Ware het niet dat ik een artikeltje wil pennen en ik een foto nodig heb. Armoedig? Tsja, kon je wel eens gelijk in hebben, maar hoeveel mensen hebben er wel plezier aan? Over de rug van een vis? Inderdaad, daar valt ook over te twisten. Desalniettemin wil ik graag mensen verder op weg helpen die nog niet de ervaring hebben zoals jullie die kennelijk hebben. Visualisaties helpen daarbij. En dat is nu ecaxt de reden dat ik het topic opgebracht heb, ik heb hier geen goed gevoel bij dat ik dit zo doe, dus help me daarbij in plaats van iemand te vragen waarom ie zo een vis op de plaat moet zetten.

Ik begrijp donders goed dat anderen geen vissen fotograferen, prima! Zou ik ook doen, enkel ben ik geen figuur die dingen deelt. Ik mag graag dingen delen (zo is wel gebleken hopelijk).

Enfin ik ga een natte mat halen en dan komt het de aankomende tijd weer goed. We gaan niet gericht op snoek vissen maar dan wel met aas boven de twee en een halve…

Jelsema

• Jelsema

> Ik begrijp donders goed dat anderen geen vissen fotograferen, prima! Zou ik ook doen, enkel ben ik geen figuur die dingen deelt. Ik mag graag dingen delen (zo is wel gebleken hopelijk).

Dat moet zijn: enkel ben ik een figuur die dingen deelt