waterdiertjes (op deze reageren aub)

• tom ploeger

hallo,

kan iemand vertellen welke vis welk waterdiertje of vlieg eet?

ik vis meest in vijvers, dus geen forel enz.

• Goalkeeper

Kijk maar even op deze site onder kopje binden.

http://www.vnv.nu/

• Karel Gol

Het lijkt me een voorwaarde dat die waterdiertjes ook in het betreffende water voorkomen, dus stenen omkeren, insectennetje door het water halen en imiteren wat je tegenkomt.

Een benadering, nog wat korter door de bocht, de vis ziet iets wat kleiner dan hij is en beweegt, dus dat zal hem eiwitten verschaffen.

Karel

• Ger Schuit

het beweegt …… dus het is eten ;)

• Henk Verhaar

Je haalt me de woorden uit de mond Ger. Vrijwel alle vissen eten vrijwel alle invertebraten die ze voor de bek krijgen…

Als meer specifiek antwoord op Tom's vraag: kijk wat er in het water voorkomt, imiteer dat, en gij zult vis vangen.

Henk

• eduard

't is niet zo moeilijk Tom maar ik heb door dit prb te bekijken zo'n beetje geleerd wat jij nu vraagt,

vissen zoals voorns en brasems eten klein watergedierte,larfjes en vlokreefjes en zo,je kunt ze vangen met goodkopjes in alle varieteiten en phesant tails, makkelijk te binden.

karper vang je met de z.g. zalmeitjes

en snoek met streamers

groetjes

• Smartie

Welke vis eet welke waterdiertjes?

-Eigenlijk eet bijna iedere vis ieder waterdiertje.

-Niet ieder waterdiertjes komt in elk water voor. Een sloot is een andere biotoop dan een vijver of een rivier.

-Hoe groter de vis, des te groter de kans dat deze vis grotere waterdiertjes eet.

-Ook grote vis eet heel kleine waterdiertjes.

-Sommige waterdiertjes leven in de bodem, op planten of zwemmen/zweven rond

-Sommige waterdiertjes veranderen bij een ander levensstadium van voorkeursplaats en gedrag in andere stadia

-Bodemvissen eten vooral uit/van de bodem, maar niet alleen maar.

-Bijna iedere volwassen vis eet kleinere vis.

-Vis eet ook landdiertjes.

-Vis eet ook plantjes.

-Aan de bek (onderstandig of bovenstandig) kun je zien hoe ze vooral azen.

Dit met bovenstaande reacties geeft een beeld of roept bij jou meer gerichte vragen op denk ik Tom. Specificeer je vraag en we kunnen een meer gericht antwoord geven.

met vriendelijke groet,

Smartie

• Inderk

Ik heb wel es snoek gevangen met een nymphje gebonden op een haakmaatje 16 die bedoeld was voor voorn…………….

Vis eet alles wat ze voor de bek krijgen en wat er in past.

Enige voorwaarde is dat als je ergens gaat vissen dat jouw imitatie wel een beetje lijkt op iets dat daar door of op het water kriebelt.

Ik heb zelfs al een keer een brasem gevangen op een klein wit streamertje dat bedoeld was voor baars. (Hoezo eet witvis geen speldaas??)

In beide voorvallen waren de vissen in de bek gehaakt.

• Ger Schuit

Snoek is een relatief luie vis, zal zo min mogelijk moeite doen om zijn kostje bij elkaar te scharrelen, soms pakken ze een flinke prooi en teren daar dan een week op, maar is het voorjaar als er veel mini visjes rondzwemmen en niet te vergeten veel kikkervisjes, haak je niet zelden snoek op een nimfje.

• henk Verhaar

Ger Schuit schreef:

>

> Snoek is een relatief luie vis, zal zo min mogelijk moeite

> doen om zijn kostje bij elkaar te scharrelen

Da's wel erg antropomorf, Ger… ;-)

Het geeft wel kernachtig weer waar het om gaat, maar wat er biologisch aan de hand is, is dat snoek een spierenpakket heeft dat is aangepast aan een levensstijl waarbij prooi vanuit een hinderlaag wordt overrompeld. Heel veel spieren die in heel korte tijd een maximale inspanning kunnen leveren. Snoek heeft nauwelijks spieren die geschikt zijn om een achtervolging te kunnen volhouden of voor langere tijd een hoge snelheid te halen. Vandaar ook dat een dril van een snoek, zeker een uit stilstaand water, nooit lang duurt.

Henk