Jaloers op de Rode Bal

• Dion

Ik lees de laatste tijd weer veel over het verlangen naar de rode bal.

Wat me opvalt is dat al de reacties komen van medevissers die in de buurt van de IJssel en de Waal wonen of nog verder naar het noorden.

Ik vraag me af of de rode bal ook in het zuiden op de laaglandbeken (Dommel, Keersop, Beekloop, Beerze, Reusel) te vinden is.

Volg het prikbord nu ongeveer 2 jaar maar heb nog nooit een dergelijke reactie uit het zuiden gehoord (omgeving Valkenswaard)

Wie helpt me verder.

Als ze ook de beken in mijn omgeving optrekken wil ik ook graag een rode bal hebben/vangen/zien vangen. En als er prikborders zijn die me in de omgeving een keer willen gidsen word ik misschien wel helemaal gelukkig .

Dion

• Inderk

Hoi Dion,

Ik hoop dat jij, en anderen, hier iets aan hebben. een beetje leesvoer over de winde.

Misschien staat hier wel het antwoord in op jouw vraag.

Groet'n

Henk

http://www.sportvisserijnederland.nl/include/downloadfile.asp?id=26

• Inderk

heb dit plaatje voor jou er een uitgelicht waar de winde is aangetroffen.

• Dion

Hartstikke bedankt voor je reactie Inderk maar als ik op het kaartje kijk is de spoeling bij mij in de omgeving erg dun. Ik vind het leuk om even er tuusenuit te gaan om een paar uurtjes te vissen maar als ik daar 150 km voor moet gaan rijden is de lol er vlug af.

Ondanks het feit dat er in de beken allerlei projecten zijn gestart om ze in oude staat terug te krijgen is de bezetting van winde bijna nihil. Op de begeleidende borden bij de projecten wordt baangegeven dat het ondermeer bedoeld is om te zorgen dat de winde weer in zijn paaigebied terug kan komen.

Misschien moet ik gewoon nog een paar jaar geduld hebben.

Of misschien weet Klaas de Kempische laaglandbeekexpert een oplossing

Dion

• Jeroen D

Dion,

Ik vis (de laatste tijd veel te weinig) in de meeste door jouw genoemde beken en heb er ook windes kunnen arresteren, zelfs tot over de 50cm (51cm ;-)).

Ik heb echter nog nooit een echte windetrek meegemaakt op deze beken. Dat kan uiteraard ook komen omdat de vliegvisser in me pas verder in de lente weer echt wakker wordt. Ik begrijp uit de berichten op het prikbord dat die windetrek al redelijk vroeg in het jaar plaatsvinden.

Daarnaast spelen uiteraard ook onnatuurlijke barrières (stuwen) nog een rol, maar gelukkig is daar de laatste jaren heel veel in verbeterd (m.n. Keersop, Tongelreep).

Misschien toch de moeite waard om juist bij de nieuwe passages eens regelmatig een kijkje te nemen en te zijner tijd is er misschien ook hier in het zuiden wel een rood pingpong balletje te hijsen…

Groeten,

Jeroen

• David

heb veel en grote winde gezien in de grensmaas in Maastricht (even over de kaderand loeren aan de stationskant van de oude brug, zuid), is geen Brabant maar da geef nie toch? :-)

Die zitten vast ook wel elders op dat mooie watertje. Wat meer naar het noorden, Vissersweert (zie daar een mooie grindbank aan de B-kant op google) zou het ook mooi vissen zijn. Zie nu op de VNV site: http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&item=2&map_id=4072805f1f675&item_id=407e9b3099c7f , met kaartjes en stekinfo. Kun je gelijk ook op kopvoorn en barbeel.

En heb ik nu goed gelezen dat de grensmaas in de grote vergunning zit tegenwoordig? (in dat geval: juich!!)

• Klaas

Dion ga eens kijken bij het prehistorisch dorp

Klaas

• JeroenB

Hoi Dion,

In 2007 was zo'n moment dat die rode bal bij jou in de buurt gehesen kon worden.

In een week tijd had ik een paar mooie winde's gevangen uit de Dommel (in en rond Eindhoven). Daarna was het afgelopen. Vorig jaar ben ik opnieuw heel wat keren er op uitgegaan, helaas geen enkele winde meer gezien en dus ook niet vangen.

JeroenB

• Dion

Mannen allemaal bedankt voor jullie reactie en maar hopen dat ze de weg naar de vistrappen gaan vinden de komende jaren

Mooie vis trouwens Jeroen

Dion