laag- en hoogwater zalmhaken enzo......

• Greekflyfisher

Hoi,

Ben begonnen met het mij verdiepen in het zalmvissen en daar hoort naast het werpen en het vissen ook het vliegbinden bij. Over het vissen in combinatie met het vliegbinden heb ik een vraag.

Je hebt dus blijkbaar laagwater en hoogwaterhaken en het enige verschil dat ik zie is de dikte van de draad, het (geringe) gewicht dus.

Omdat het extra gewicht van een hoogwaterhaak maar minimaal is ben ik beniewd hoe je verder de haak aankleed, dus met verzwaring of zonder etc.

Daarnaast is er misschien verschil in de manier van vissen en/of eventueel het gebruik van drijvende en zinkende lijnen?

Alle info is welkom.

groet, Kyriakos.

• Hans uut Zwolle

Zalmvliegen vissen meestal vrij dicht onder de wateroppervlakte. Waarom ze genomen worden is nog steeds niet helemaal duidelijk, vrijwel zeker niet om gegeten te worden. Ze imiteren niet zozeer iets eetbaars, meer iets dat agressie opwekt…. Dit zeg ik met de nodige slagen om de arm, waarom een zalm een vlieg neemt weet niemand.

Bij hardstromend water kun je het beste een wat zwaardere haak gebruiken om te voorkomen dat de vlieg in de oppervlakte blijft ‘skaten’.

Bij hoog water worden meestal grotere vliegen gebruikt, of eventueel tube-flies om te zorgen dat de vlieg onder gaat.

Volledig zinkende lijnen worden niet vaak gebruikt, een sinktip kun je overwegen, maar houd er rekening mee dat de meeste zalmrivieren niet erg diep zijn, zeker niet op de plekken waar je de zalm mag verwachten, namelijk buiten de hoofdstroom.

Een aanrader is het boek ‘salmonfishing’ van Hugh Falkus, mi de bijbel van het zalmvissen…

Misschien op sommige gebieden wat gedateerd, met name het materiaal is ietwat obsoleet maar de zalm verandert niet, en hun natuurlijke gedrag ook niet.

Mocht je willen leren werpen, kijk dan op de site van Otter Hengelsport in Zwolle, Menno van Dam geeft in het voorjaar les in werpen met de 2-handige hengel, je kunt je hiervoor opgeven via Otter…

Hoop dat dit mag….;-)

Groet'n uut Zwolle

Hans

• David

leerzaam artikel (van een reeks) van Jeroen Wohe op totalfishing, http://www.totalfishing.nl/vliegvissen,6,10250.html , steelhead maar zou toch denken dat dit voor zalm niet wezenlijk anders is (ik laat me graag corrigeren)

• Greekflyfisher

…………..grappig dat er nu ineens heel wat mensen geen verstand meer hebben van zalmvissen, lange tenen blijkbaar. Of is er misschien ruimte voor een zalmvissersforum?

Heel jammer, maar zo leer je wel je “vrienden” kennen.

groet, Kyriakos.

• R.Koster

Hallo,

Het gewichts verschil in haken is min of meer te verwaarlozen,afgezien van waddington ed,wil je de vlieg op diepte brengen dan kan dit het best met verschillende lijnen.

Ik zelf heb het meest gevist met floating lijnen,maar ik ga nu wel wat meer met lijnen aan het werk met in iedergeval zinktip ,in het begin van het seizoen is het vaak noodzakelijk om met zinklijnen te vissen omdat je dan vaak met erg hoge waterstanden te maken krijgt,en ook grote vliegen recht voor de neus van de vis is dan vaak het verschil tussen vangen en niet vangen.

in dit geval vis je dan vaak op doortrekkende vis die nog geen standplaaats heeft ingenomen.

Maar over deze wetenschap zijn heel veel boeken geschreven,ik zou zeggen veel leesvoer zien door te worstelen,en wanneer de geldzak het toestaat zo veel mogelijk praktijk ervaring op doen aan de rivier.

Rene

• jeroen wohe

Wat je al zegt de dikte van de haak. Ik maak zelf geen onderscheid tussen deze haken ik gebruik altijd 1 haak voor alle omstandigheden!

een die niet uitbuigd of snel bot is. Ik ga nu geen merken noemen anders heb ik problemen en gaan we weer topics krijgen die niks met vliegvissen te maken hebben.

Laag water gaat bijna altijd met een droge lijn. Maar wat noemd iemand nu laag water?

50 cm 1m? 1,5m?

50% van mijn (atlantische) zalm visserij is met in intermediate head (glasline) of type 3 sink tip.

en de ander 50% is met een drijvende lijn.

Een hele enkele keer als ik er heel vroeg ben net na de ice out en het water is heel koud en snel, dus niet hoog neem ik eens een zwaardere sinkt tip een typ 8.

maar is niet zozeer om op diepte te komen. meer om de vlieg te vertragen in het snellere water. hoe hoger het water hoe sneller het stroomd!

De vis kan zo langer naar de vlieg kijken/ iriteren!

ik gebruik (bijna ) nooit verzwaarde vliegen. Ik doe dit omdat dit de aktie/ beweging uit de vlieg haalt.

Daarnaast gebruik ik beweegbare materialen voor de vliegen Rhea, marabou. etc

Ik vis ook niet al het water af ik zoek een specifiek soort stuk water en daar vis ik dan elke cm af!

ps heb vertrouwen in je spullen en in jezelf. ik gebruik bijna altijd de zelfde vlieg! zelfde set up en werkt altijd!

maar dit is puur mijn mening/ ervaring! wil niet zeggen dat andere methodes niet of slecht zullen werken. maar vis waar je vertrouwen mee hebt. belangrijkste is dat je vist waar de vis zit/rust!! dan vang je wat als je vist in een leeg stuk………………….dan vang je niks!

en haal de visserij voor atlatische zalm en pacifische zalm niet door elkaar is totaal anders.

Nog 1 waarschuwing!! eenmaal aan het zalmvissen/ steelhead geslagen!

ben je hooked for life! en is er geen weg meer terug!

ps lees anders het stul op fly fever of toatal fishing. heb je dan nog vragen post het maar hier! of stuur mij een pm.

tl jeroen wohe

• speycaster

Kijk eens op de site van Jan Erik Granbo. Je stelt wel een heeeeeeel erg open vraag, het (theoretisch) antwoord staat in zo'n 500 boeken……

• Marten K

Ben het bijna helemaal met je eens René.

Het belangrijkste criterium voor atlantische zalm is de watertemperatuur .

Vanaf ca. 12° komt de zalm de vlieg vanaf/vlak onder de oppervlakte halen.

Bij een lagere temperatuur moet je dieper.

En omdat ik een bloedhekel heb aan het werpen met zinktips of zinkende lijnen zul je mij nooit vóór de eerste week van juli in Noorwegen vinden.

Dat heeft natuurlijk wel de konsekwentie minder kans te maken op een kneiter, hoewel die meestal niet veel eerder in de bovenloop van de Gaula zijn en je dan slechts één of twee regenbuitjes nodig hebt om er één te haken……….

• Greekflyfisher

……..dank je Speycaster, mooie site heeft Jan Erik.

Alleen is de opmerking over die 500 boeken een beetje een dooddoener………..dat kun je op 90% van de vragen hier op het prikbord wel antwoorden, maar daar wordt het niet interessanter op.

groet, Kyriakos.