aas grootte

• eduard

als het nou gaat over aas en zeeforel vissen dan kom ik een vraag tegen in mezelf.

als ik met m'n vliegenhengeltje langs de deense kusten loop dan kom ik ook andere vissers tegen. en veel van die vissers zijn werphengel vissers met spinners en pluggen in diverse maten en vooral kleuren.

daar begind mijn vraag. waarom vissen vliegvissers met aanmerkelijker kleiner en kleurloos aas? zouden we niet een betere kans maken met een kleurige streamer?

het zal voor de forel toch ook wel met de ogen gevonden moeten worden, en dan is groter in het voordeel lijkt me en kleur.

wie heeft hier ervaring mee, en wie wijkt wel eens af van de standaard vliegjes????

groetjes

• henk Verhaar

Omdat een stuk ‘metaal’ of ‘plastic’ over het algemeen (veel) sneller gevist wordt, en dus een ander soort stimulus moet afgeven/ander soort reactie oproept als een vlieg?

• Edwin Kerssies

Naar mijn mening absoluut een goede gedachte eduard, zeker als de vis gezocht moet worden. Ik vis dan ook bij voorkeur redelijk groot met vliegen in de categorie 3 t/m 8 cm. Pas als we echt een groep gevonden hebben willen we wel eens overstappen naar kleinere vliegen en ja we hebben ze zelfs droog gevangen op zee.

Overigens gaat mijn voorkeur wel naar natuurlijk ogende vliegen waaronder sandeels en garnalen in de kleuren wit (doorschijnend) wit / beige en wit / groen alles ook weer afhankelijk van waar we vissen, zoals bijv boven een wierbed (licht groen of witachtige vliegen) of bij grote keien (vaak wat donker getinte vliegen)…

Gr. edwin

• Jasper

3 t/m 8 cm redelijk groot?

Gooi d'r maar eens een 15cm bontstrip in!

:D

• eduard

naar de smily te oordelen neem ik aan dat je een grapje maakt Jasper, vind jij dat wat Edwin zegt tot 8cm te groot?

• troutbuster

Hoi Edwin, waarom vis je niet gewoon door met je vlieg als je een groep gevonden hebt?

Vorig jaar spraken we een deen, hij viste met een zager immitatie, die gebruikte hij om de vis te “zoeken” als hij vervolgens de vis “gevonden” had schakelde hij over naar een andere vlieg, dat begrijp ik niet helemaal, waarom vis je niet gewoon door met dezelfde vlieg? hij doet het toch? en mocht je overschakelen naar een vlieg die beter is (evt. gevoelsmatig), waarom knoop je die er dan niet gelijk aan?;)

aangezien je nu dezelfde tactiek hanteerd ben ik benieuwd naar het waarom?

~floris

• Edwin Kerssies

Jasper die grapt wat af eduard :D

Zagerimitatie is natuurlijk een ander verhaal die mag zelfs nog wel wat groter zijn. Enfin op jouw vraag terugkomend floris, ik vis meestal ook gewoon door hoor. Sterker nog ik vis vaak met dezelfde vlieg, omdat ik daarin geloof, soms een iets ander kleurtje vanwege de bodemgesteldheid (als het echt niet wil), maar de vorm, de actie, die is hetzelfde. Soms als ik meerdere aanbeten heb gehad, maar ze wel er tegenaan tikken, maar op een of andere wijze ik ze niet te pakken krijg, dan schakel ik over naar kleine vliegjes die ik rustig terugvis. Tot nu toe heb ik deze situatie 2 keer meegemaakt op funen en dat heeft me toen wel extra zeeforel opgeleverd. (overgestapt op een klein onverzwaard nimfje alla het ovm stokje) Maar verrweg de meeste forellen zijn met deze stijl garnaalimitatie gevangen in de maat 3 a 4 cm (en de sandeel een goede numero 2):

• johannes

een forse vlieg is wel goed maar de meeste zeeforellen die ik meenam hadden allemaal speldaas in de maag tot 3a4 cm en vaak ook kleine soortgenootjes in die maat.

Het meest vis ik met visimmitaties van 5 cm.

En als de omstandigheden slecht zijn dan gaat er een garnaal aan.

johannes

• troutbuster

Edwin,

bedankt voor je toelichting, ik zal die Denen eens wat beter in de gaten gaan houden..

en

Mooie vlieg, EP fibre?

De keren dat ik geweest ben heb ik eigenlijk uitsluitend met de Magnus gevist, grijze en een oranje variant, #6 en 8

22 tot 28 maart gaan we weer,

en

tering, wat heb ik er weer zin in!!!! :):)

• Edwin Kerssies

wellicht dat wij dan ook nog gaan. De vlieg is erg simpel te maken….ep shrimp dub brush, Johannes weet er alles van :D

Superinfo Johannes!