De rode bal! We kunnen niet wachten tot hij gehesen is. Ik vind dat het tijd wordt om de rode bal eens een keer lek te prikken.
Het halve prikbord leeft mee, laat zich ophitsen om ook eens een keer de prachtige voorjaarsvisserij op winde te gaan doen. Diverse gerenommeerde vliegvissers staan klaar om deze en gene met raad en daad bij te staan bij de eerste schreden op het vlak van de voorjaarswindevisserij.
Mooie stekken als het Valleikanaal zijn niet voor iedereen om de hoek en dus moeten sommigen (ruim) meer dan 100km rijden om een dergelijke visserij te kunnen beoefenen.
Nu is dat allemaal wel grappig… omdat:
1) De rode bal is een indicator voor waar je dus eigenlijk NIET mag vissen, te weten binnen 75m stroomafwaarts van een stuw. Echter, de doorgewinterde windevissers die inmiddels op andere vlakken hun voetstuk wel hebben verdiend, gaan hier allemaal in de fout. Sterker nog, ze staan vaak direct bij de vistrap te vissen. Dit wordt dan vervolgens met prachtige foto’s en video’s op het web verspreid en alle andere vliegvissers vergapen zich aan de resultaten en de prachtige vissen, hopend dat ze allen dezelfde visserij eens mogen beleven.
2) De windevisserij, die zeer gericht als windevisserij kan worden bestempeld, geschiedt in de gesloten tijd voor winde. De tijd dat de winde de kans geboden is om veilig de paaigronden te bereiken en daar zijn en haar ding te doen.
Ik ben zeker niet roomser dan de paus, maar ik begin echt een beetje rode ballen te krijgen van de ophemeling van een visserij die op meerdere vlakken respectloos is richting de vis en de wet. Elk jaar weer.
Een beetje vliegvisser die claimt respectvol met de natuur en de dieren om te gaan laat deze visserij links liggen en vist gericht op de winde in de wintertijd en, nog beter, de zomertijd, wanneer ze prachtig op de droge vlieg te vangen zijn.
Jasper