Eerste IJsvogel in beeld!

• Elvira (Kumonryu)

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist gezien dat op www.beleefdelente.nl de eerste beelden van de IJsvogel online gezet zijn. Zou de lente er dan eindelijk toch aankomen???

De beelden zijn hier te vinden.

Elvira

• Elvira (Kumonryu)

Grrrrr,

Die beelden staan op http://www.beleefdelente.nl/ijsvogel

• Paul Verboom

Hmmm, er gebeurd weinig.

Paul

• Vassenden

Is mijn posting van 5 maart dan zinvol geweest?

Groet,

Vassenden

• Elvira (Kumonryu)

Hallo Vassenden,

Het was uiteraard geen verspilde energie om Beleef de Lente hier te melden. Maar toevallig was ik al een kijker van het eerste uur :)) De slechtvalken zijn de vogels van de Mortel, die de vorige 2 jaar te zien waren op een andere website. In 2007 vond daar een hele soap plaats waarbij het oorspronkelijke vrouwtje van Pa toen ze al 4 jongen had verdreven is door S2, het huidige vrouwtje van Pa. S2 heeft een weekje geaarzeld maar uiteindelijk is ze in 2007 onder het oog van duizenden kijkers de 2 overgebleven jongen gaan accepteren als de hare en gaan meejagen en voeren.

Afgelopen jaar heeft het koppeltje steenuilen 4 jongen gekregen waarvan er gedurende de weken voor het uitvliegen 3 gestorven zijn vanwege te weinig aanvoer van voedsel. Het is best hard om dan live te zien hoe de natuur dat oplost.

Ook het paar zeearenden in de Oostvaardersplassen was verleden jaar niet in beeld bij Staats Bosbeheer omdat de eigenwijze beesten besloten hadden een nest te bouwen op een plaats waar geen camera bij geplaatst kon worden :)) Het heeft wel geresulteerd in 2 prachtige jongen.

De kijkers naar de beelden van beleef de lente werken ook mee aan het registreren van de aanvoer van voedsel. De aantallen en soorten muizen en insecten zijn van groot belang voor de onderzoekers die achter deze site zitten.

Zo las ik ook vandaag in het AD over het onderzoek naar de zalmen die toch in toenemende aantallen de rivieren weer optrekken richting de paaigronden in Duitsland. Een medewerker van Rijkswaterstaat probeert de migratie van 600 met transponders uitgeruste zalmen te volgen middels ontvangstlijnen op verschillende plakken om zo in kaart te kunnen brengen waar de bottlenecks liggen die het de dieren moeilijk maken hun bestemming te bereiken.

Al met al zijn zulke dingen toch interessant om te volgen… Zo ook de ijsvogeltjes, ik ben blij dat er blijkbaar toch aantallen vogels de wintermaanden hebben overleeft en dat we kunnen genieten van de ontwikkeling van die mooi geklede vogeltjes.

Elvira

• Bert Jans

Gaaf! Ik volg de beelden al een aantal dagen, dit is mooi om te zien.

• Vassenden

Vorig jaar heb ik ook via dit soort camera opstellingen de ontwikkelingen van nesten

roofvogels bekeken. Heel interessant om zoiets te blijven volgen. Ben benieuwd wat

we bijvoorbeeld van de ijsvogeltjes te zien zullen krijgen. Ook het ooievaarsnest ziet er interessant uit; typische vogelst trouwens. Er is een periode geweest, waarin je ze zelden te zien kreeg. Nu (mede door de ooievaarsstations?) zijn ze dikwijls te zien. Wie regelmatig de A13 rijdt ziet vaak ooievaars zitten op de lantarenpalen in de middenberm bij Delft. Ook nestelen ze op de palen van het spoorwegviaduct in Rotterdam Noord; deze vogels lijken totaal niet gehinderd te worden door lawaai.

Kort en goed: genieten van de diverse camerabeelden!

Mvgr.

Vassenden

• sexyloops

Ooivaars zijn hier in de alblasserwaard al jaren geen uitzondering meer

elke dag zie je er wel enkele in de akkers naar voedsel zoeken

net als de grote zilverreiger of witte reiger die ook weer veelvuldig is te bewonderen

• gustav

geweldig nieuws

op mijn plaats heb ik hem nog niet gezien , ik ben/was bang , dat hij dood is , aan de andere kant , de natuur is wat later , zo ook de ijsvogels , hopelijk zit hij er bij mij ook weer

groet

gustav

• Inderk

Ja zeker was het een zinvolle posting !

Als er niet veel mensen hier op het pb op een posting reageren wil dus nog niet zeggen dat er niets mee gebeurd.

Ik kijk ook al weer regelmatig hierna. En gelukkig heb ik ook al weer een ijsvogeltje bij mij achter in de tuin op de schutting waar kunnen nemen. (Mooi uitkijkpunt)

SPRING IS IN THE AIR !!!!!!