vliegvislijn

• fredje-1

waarmee maak ik mijn lijn schoon ,en waarmee kan ik hierna mijn lijn weer behandelen om hem glad te maken

• huib

af en toe trek ik mn lijn door een oude doek, nagemaakt met een sopje.

verder gebruik ik gewoon lijnvet voor mn drijvende lijnen.

heb wel eens speciale linedressings gebruikt, maar die waren zo weer van mn lijn af.

Moet wel zeggen dat ik mn lijnen zelden schoonmaak, misschien 1 keer per seizoen. veel vaker is niet echt nodig, tenzij je in water vist met veel opppervlakte vervuiling wat blijft plakken aan je lijn

• Hans uut Zwolle

Een handwarm sopje maken met Ph-neutrale zeep, bijv baby-shampoo of iets dergelijks.

Je lijn van de reel af halen, de reel naast de bak leggen, de lijn erin.

Tijde laten staan en vervolgens de lijn door een doekje trekken tot er niets meer vanaf komt aan vuil.

Invetten met een goede lijndressing, en deze lijndressing zoveel mogelijk weer vanaf poetsen om te voorkomen dat de lijn plakkerig wordt en zodoende weer vuil gaat vasthouden.

Dit werkt voor mij het beste…

maar er zullen vele andere methodes zijn.

Succes, en groet'n uut Zwolle

Hans

• smits

Als je in vuil water heb gevist is het beter om je lijn schoon te maken

Een handlauw sopje met daarin een beetje groene zeep (vloeibaar) doet wonderen, De lijn strekken en evt invetten met lijn dressing en klaar is Kees

Vangen maar

• Hans uut Zwolle

Ik kan me vergissen, (wie niet….) maar groene zeep is allesbehalve Ph-neutraal, heeft een erg hoge Ph.

Ik heb er vroeger wel eiken meubelen mee geloogd… ging erg goed!

Je lijnenboer zal er blij mee zijn…;-)

Hans

• smits

Ik doe het al jaren

groene zeep is een van de zachtste zeepsoorten die je maar kunt bedenken,

En ik vis al jaren met dezelfde lijnen , zonder problemen dus?

Wellicht heb je een andere zeepsoort in gedachten, zou kunnen,

Ik heb er goede resultaten mee in elk geval

gr

• Sailfish

cockpitspray, en je lijn zoeft weer soepeltjes door je ogen en verder dan voorheen!

• Henk Verhaar

Volgens mij is voor een (zacht) PVC materiaal het niet nodig om pH-neutrale zeep (detergens) te gebruiken, sterker nog, een pH-neutrale zeep bestaat vaak uit niet-ionogene surfactantia, die een sterker oplossend vermogen hebben voor weekmakers. Gewoon groene zeep, en daarna in de Armorall, of PermaPlas.

Veel belangrijker echter is: vooral niet te veel en te vaak schoonmaken. Eigenlijk alleen als de lijn echt merkbaar vies (=plakkerig) is. Anders gewoon even door een natgemaakte doek heen halen.

Henk

• Henk Verhaar

Zie boven. Groene zeep is basis. Maar PVC en de weekmakers geven daar niet om, anders dan babyhuidjes en wol…

Henk

• vincent

Armorall, of PermaPlas !!

Waar kan ik zoiets kopen. Is dit bijv. dressing en cleaning van een of ander flyline product of is dit los verkrijgbaar. In een vliegviswinkel of ??