Eindelijk vis!
Verleden week was het eindelijk weer eens zover. Na een lang verblijf in Manila had ik eindelijk weer eens tijd om te vissen. De Milkfish bij de fishpond bij ons in het dorp was het doel van de trip. Voordat ik ging vissen had nog wat meer informatie ingewonnen bij een Engelse vliegvisser die hier ook in de buurt woont en hij had goede ervaringen met pelletflies. Gelukkig had ik uit Nederland wat dunne kurkstaafjes en foam gekregen en ben een avondje aan het prutsen geweest. Echt vliegbinden mag je het niet noemen. Dit was het resultaat:
Volgens de informatie moet de haak redelijk uitsteken om enige kans op inhaken te hebben. Gebruik je een kleinere haak of plaats je de pellet meer in de bocht, dan zou je teveel missen. Ik was benieuwd, want uit alle andere berichten hoorde ik ook dat ze hele goede ogen hebben …
Eenmaal aangekomen bij de pond lag het water er strak bij en was het bloedheet. Het is nu zomer hier en 35 graden plus. Gelukkig waren er (nog) geen filippino’s aan het vissen en stond de karaoke machine dus uit en was het lekker rustig.
Na een hutje gehuurd te hebben en een paar handenvol pellets als bait gekregen tijd om op te tuigen, een handje pellets in het water bij de mangroves en maar kijken wat er gebeurt. Voorlopig weinig dus…
Op een gegeven moment, en na aanzienlijk meer baiten, begon de vis te azen en kwamen er aanzienlijke kolken op het water. Op dat moment begon de vis ook op mijn ‘kurkjes’ te azen. Ik vond het heel veel op alvertjes lijken. Ze zijn ontzettend snel, bijten vlug en spugen zo mogelijk nog sneller de haak weer uit. Maar dan uiteindelijk, zo tegen een uur of 4 begonnen de grotere vissen wat te bijten en dan heb je toch wel heel leuke sport aan deze vissen. Ze zijn snel en sterk en onvermoeibaar. Aan een # 5/6 zijn het hele leuke vissen. Hier een matig plaatje van een de van de 5 vissen die ik wist te haken en te landen
Binnenkort gaan we weer verder, want het is toch wel leuk vissen. Ook weer geleerd dat je ook je voeten met zonnebrand moet insmeren, want teenslippers geven niet veel bescherming tegen de zon :-)
Ubo