pluggen aan een vliegenlat

• anonimous

geachte vissers.

onlangs heb ik een vliegvisser ontmoet, die aan het snoeken was.

menig snoek(je) wist hij te haken.

van afstand zag ik menig keer zijn hengel krom staan tot in het handvat.

ik had besloten om ff een praatje te gaan maken met deze vliegvisser.

tijdens het gesprek , werd er wederom een snoekje (+/- 45 cm) geland.

ik zie in de bek 2 dreggen zitten die afkomstig waren van zijn plug van 15 cm.

ik reageerde nogal verbaasd toen ik een plug aan een vliegenlat zag zitten.

de visser redeneerde als volgt, zolang je de techniek hanteerd, die tot het vliegvissen behoort, dan is men aan het vliegvissen.

wat voor aas, is niet belangrijk ook al is het een plug.

wat is jullie mening ?

• Ubo

Dus als ik een klein plugje aan een big game hengel in de sloot gooi, ben ik aan het diepzee vissen? :-). het gebruik van een type hengel alleen, maakt het nog geen vliegvissen. Maar dat is mijn mening …

• erikdenoorman

gewoon een werphengeltje pakken in dat geval. Niks mis mee.

erik

• rob kroon

In principe heeft de betreffende visser gelijk.

Dat is dan ok de reden dat er in de USA en Canada twee specifiek aangewezen wateren zijn, nl. fly only en flyfishing only.

• Klaas

Zo kan je ook een vlieg met een buldo oid aan een werphengel vissen.

Klaas

• pike charlie

Vliegvissen op snoek is het voor mij helemaal. Ik zie me zelf dan ook niet met een plug lopen zwiepen. Moet er niet aan denken al die dreggen langs m'n oor onder winderige omstandigheden. Verder is er niks mis met het vissen met pluggen. Maar dan wel gewoon aan de spinstok.

charles

• Greekflyfisher

…………….niet mee eens.

Hij was aan het werpen met een vliegenhengel, maar dat heeft verder weinig met het echte vliegvissen te maken. Hij vist/werp met een plug en niet met een “vlieg”.

Daarnaast kun je net zo gemakkelijk of nog beter een plug aan een werphengel vissen, dus een vliegenhengel is niet nodig om je doel te bereiken. Geen vliegvissen dus.

Iets anders is denk ik het vissen met vliegenhengel op snoek. Meestal kun je zware streamer ook met een werphengel ver smijten, maar de streamer blijft geen plug. Daarnaast is het de vraag of het met een werphengel net zo gemakkelijk grote afstanden te halen is als met die vliegenhengel.

Het is niet alleen de hengel, maar ook het aas waarmee je vist en het doel van het gebruik van beide “onderdelen”.

groet, Kyriakos

• Greekflyfisher

……………..nee Rob, denk het niet.

Dit heeft niets met vliegvissen of plugvissen te maken, maar alleen met het feit dat er blijkbaar behoefte is (net als bij bovenstaande persoon) om dit soort visswateren in het leven te roepen.

groet, Kyriakos.

• Vassenden

Een nieuwe anonieme verschijning op het prikbord! Onbekende nickname; per mail

is de nieuweling klaarblijkelijk niet bereikbaar. Kortom, precies het type waar laatst de discussie op dit forum over startte. De nieuweling start met een “teaser”, waarvan

je je af kunt vragen in hoeverre je zoiets serieus moet nemen……….Wist betrokkene

nu echt niets anders te verzinnen om een start op het Prikbord te maken of hebben we te doen met een “grappenmaker” ?

Mvgr.

Vassenden

• bert van elswijk

Precies Vassenden! Maakt mij ook kopschuw!