waterworks ula 'smeren'

• hans_g

Wie weet waarmee ik het binnenhuis van een ula force spoel kan ‘smeren’.? Officieel zou er niets mee moeten kunnen gebeuren. Maar het is toch behoorlijk gecorrodeerd, geoxideerd. Met als gevolg dat ik een hele constructie moet bouwen met touwen en contra-gewichten om de spoel er af te krijgen. Ik hoop dat dat na ‘smering’ niet meer noodzakelijk is.

• Frans

Ik weet het niet zeker maar volgens mij zou deze reel onderhoudsvrij moeten zijn. Ik zou terug gaan naar de hengelsportwinkel.

• Vassenden

Je reel kan met speciaal gereedschap uitelkaar worden gehaald. Mijn indruk is, dat dit niet noodzakelijk zal zijn. Het koppelingsonderdeeltje van je reel kun je er gewoon uithalen en vervangen door een roestvrij exemplaar. Vet en ander spul hoeft/mag er niet aan te pas komen. Een roestvrij koppelonderdeeltje kun je via je winkelier of via de importeur van de reel bestellen.

Mvgr.

Vassenden

• Ger Schuit

Moet uit elkaar, zal er waarschijnlijk een zijn van voor de roestvrij stalen lagers….. geen probleem, gewoon het lager even vervangen…… beslist niet smeren, ook niet in de toekomst !

• jeroen wohe

Hoi Hans, ik als oud water works / lamson gebruiker had de zelfde problemen, zeker na de tripjes in cuba en veelvoudig gebruik op zalm. Zelfs na de rvs lager zal dit probleem blijven. de oplossing is wd 40 iedereen zegt niet doen ik deed dit 6 jaar lang zonder problemen. alles liep als een zonnetje. Tevens zal je bij veelvuldig gebruik de lager nog steeds op zijn tijd moeten vervangen.

voordeel van wd 40 is het drijft vocht uit! en smeerd!

loopt daarna als een zonnetje. ook de ula en lite speeds etc hebben daadwerkelijk onderhoud nodig, tenzij je zelden vist!

maar he dit is een tip van mij, je hoeft het natuurlijk niet te doen.

mvg jeroen wohe

• hans_g

Heren bedankt voor de info.

Ik wist al dat ze in principe onderhoudsvrij zouden moeten zijn en dat ze dat niet zijn. Is dus behoorlijk kwalijk. Een nieuw rvs lager is dus misschien tijdelijk de oplossing, al dan niet i.c.m. wd40!? Ger heb jij nog rvs lagers of weet je hoe ik er aan kan komen? Importeur, winkelier? WD40 klinkt aantrekkelijk en is me al vaker goed van dienst geweest. Al weet ik ook - uit de fiietserij - dat het zeker geen smeermiddel is.

Hans_g

Eat, Sleep, Fly Fishing

www.247ff.com

• paul v d

Geen 1 reel is onderhoudsvrij naar mijn mening .

rvs staat dan ook voor roest vast staal en niet voor roest vrij staal.

Helemaal als het met zout in aanraking komt. Het hoeft dan niet eens te oxideren

als het zout gaat kristalliseren in de reel kan dit al voor veel problemen zorgen.

Wat Jeroen zegd klopt , wd40 lost oxidatie op en stoot water af dus ook zout/brak water. Smeren is in principe niet nodig, en komt vaak ook niet ten goede van je slipsysteem. mocht je toch willen smeren dan is naaimachine olie misschien een optie.

Paul.

• Ger Schuit

Ja, die lagers heb ik wel op voorraad !

• Ger Schuit

Jeroen en Paul hebben best wel een punt hier, helaas wordt de slip van de Waterworks/Lamson constructie een stuk minder smeuig en gelijkmatig als er smeermiddelen/olie in komt……..

De problemen ontstaan eigenlijk door uitdroging van de O-ring …… die O-ring zorgt er voor dat de spoel vastklikt en er geen vocht in het sliphuis komt, door “nalatig” onderhoud van deze O-ring droogt die uit en komt er toch vocht in het sliphuis ….. dat zorgt uiteindelijk voor de oxidatie die nog weer later de reel blokkeert.

De nieuwe roestvrij stalen lagers zijn een hele verbetering tov. de oude lagers, maar echt perfect is het nog steeds niet……… ;)

Hoe onderhoud je die O-ring dan ……… enkele keren per jaar een beetje WD40, of siliconen vet met een wattenstaafje langs de O-ring halen …….

• David

leuk topic dit, en Ger jij gaat zoals gewoonlijk weer helemaal tot het gaatje, top!