vette vin?

• Bobby

Lekker het VNV blad gelezen, maar dan valt me het item op over die zalmpjes die worden uitgezet. Maar wat mij dan weer verbaasd is dat er toch nog extra aan die beestjes gerommeld moet worden: knip die vetvin eraf!

Nou begrijp ik wel dat je wilt weten of die zalmpjes weer terugkomen, maar zou dat nou niet anders kunnen? Klein driehoekje uit de linkerborstvin. Die vetvin is nou juist wat salmoniden onderscheidt van andere vissen.

En dan nog wat. In het grote vliegvis boek van Henk Peeters staat op pagina 242 bij het plaatje dat zalm zonder die vetvin hoogst waarschijnlijk nadeel heeft bij de voortplanting!

Weet iemand hier toevallig meer van? Is dat verhaal van Henk Peeters borrelpraat of zou daar een grond van waarheid in zitten?

cheers,

Bobby

• greekflyfisher

…………weet niet, maar “hoogst waarschijnlijk” (zonder bronvermelding?) klinkt niet echt wetenschappelijk.

Ik ga er vanuit dat de VNV wel weet wat ze doet.

groet, Kyriakos.

• Rob

Hoi Bobby,

Als je het vetvinnetje verwijderd groeit hij niet terug. als je een driehoekje uit een vin haalt groeit het weer terug. Vaak zie je het wel dat er geknipt is, maar dan moet je goed kijken en weten waarnaar je moet kijken. Ik heb bij de OVB stage gelopen en toen hebben we snoekbaarzen gemerkt door een buikvinnetje te verwijderen en ook door vinnen te knippen. Het verwijderde vinnetje groeit niet terug . Bij het knippen groeit het wel terug.

Groeten

Rob

• Smartie

Uit volgens mij redelijk recent onderzoek is gebleken dat de vetvin ook zorgt voor een betere stroomlijn, m.a.w. dat de vetvin er mede voor zorgt dat de vis juist een betere ligging krijgt in het water door de afbuiging van de stroming langs zijn lichaam. Die hydrodynamica zou zo dan worden geoptimaliseerd door de vetvin waardoor een salmonide juist met zeer weinig energie in harde stroming kan staan. (zie het als een soort vacuum dat ontstaat) In dat licht lijkt het niet slim om dit soort acties te doen..

Nu is het met onderzoek natuurlijk vaak wel zo dat het door andere onderzoekers weer wordt tegengesproken. Ik ben geen wetenschapper en hydrodynamica is niet mijn specialiteit. Maar stel dat het zo is, dan zal voortschrijden inzicht hierover wel tot andere methodes leiden om de zalmtrek te bewaken.

Het middel moet natuurlijk nooit erge5r zijn dan de kwaal.

Maar ook dit kan een vanb die dilemma's zijn die we nu eenmaal hebben in onze hobby. Met vragen als: Wat vind je belangrijk? Waarop is dat gebaseerd? en vanuit welke wetnschap handel je?

Of het ook gevolgen heeft voor de voortplanting zou dan zo maar kunnen, doordat de hommer zonder vetvin in het nadeel is t.o.v. een hommer met vetvin.

Smartie

• renef

in ierland, bij de delphi lodge in connemara worden elk jaar 50.000 jonge zalmen uitgezet, zonder vetlob.

vis je daar, met vetlob zet je de vis terug, zonder vetlob neem je mee.

alle zeeforel gaat zowiezo terug in het water.

denk dus om te zien wat wilde en uitgezette zalm is.

• Henk Verhaar

Is niet helemaal borrelpraat. Er zijn wat statistische aanwijzingen dat vissen zonder vetvin wat minder succesvol zijn/voor wat minder nageslacht zorgen. Het effect is niet heel groot, en het is niet duidelijk of er een oorzakelijk verband is met het afknippen van de vetvin.

Mogelijke nadelen op de voortplanting, waarbij overigens nog niet duidelijk is of het bv een concurrentieeffect is of een absoluut effect (indien een concurrentie-effect zou het dus niet merkbaar moeten zijn zolang er geen vissen die WEL een vetvin hebben in de buurt zijn, wat bij herintroducties meestal het geval is (i.e. GEEN concurrentie)), moeten dus afgewogen worden tegen de voordelen van het kunnen bestuderen van de effectiviteit van een herintroductieprogramma.

Henk