ijskoud

• Janm

http://www.nu.nl/wetenschap/1933370/helft-ijsvogels-dood-door-koude-winter.html

snik

• Greekflyfisher

……………..gelukkig hebben we de foto's nog ;-)

• Cornelis

de linker of de rechterhelft ?

• ErickW

Liever een mooie blauwe schicht, dan een plaatje. Het blijven prachtbeesten en ze maken een blankdag meer dan goed.

• Bart

Helemaal mee eens!

• Henk Verhaar

Is vrij normaal voor een winter met een langere vorstperiode. Een halvering van het bestand is jammer, maar zeker niet onoverkomelijk – populatiedynamisch is dat in één tot maximaal twee seizoenen weer op peil.

Veel dramatischer was het in de winter van ‘78-’79 (die strenge winter toen Kuperus geen elfstedentocht uit durfde te schrijven, maar het ijs en de omstandigheden feitelijk beter waren dan in ‘85 en ’86). Wekenlang vorst en sneeuw, en de populatie ijsvogels was toen zo aangetast dat het zeker tien jaar heeft geduurd eer die weer enigzins op peil was.

Voor die winter zagen wij in de Peel (bij Griendtsveen) elke excursie wel een aantal ijsvogeltjes, daarna jarenlang helemaal niet…

Henk

• visser

Henk, wat betreft de herstelmogelijkheden van de populatie ijsvogels geef ik je helemaal gelijk. ook wat betreft het effect van de winter van 79 (voor meerdere vogelsoorten). Maar, wat je feiten betreft m.b.t. de conditie van het ijs hier in friesland (toch de plaats van de elfstedentocht) een kanttekening: beurtelings vorst, dooi en sneeuw deden het ijs in december/januari weinig goeds. De tocht kon gewoon niet gereden worden. De klap op de vuurpijl kwam 13/14 februari, ik zal het nooit vergeten, wat een enorm pak sneeuw in combinatie met windkracht tien kan doen…IJs was er niet meer, ja onder volledig volgestoven vaarten en sloten, wat later een zeer dikke laag sneeuwijs vormde. Ik kan me niet herinneren dat er daarna nog echt geschaatst kon worden. Wel sleeën etc vanaf meters hoge sneeuw duinen die lange tijd tot aan boomtoppen reikten. De dikke laag sneeuw/ijs op de ondiepere wateren was overigens funest voor de visstand, getuige de talloze dode vissen toen uiteindelijk na weken ijs en sneeuw verdwenen waren.

In ‘85 was het ijs weliswaar nat maar OK, in ’86 waren ijs en omstandigheden zelfs perfect…(even voor de volledigheid;-))

• Henk Verhaar

OK. Ik had altijd wat andere berichten gehoord – en in de omgeving van Nijmegen, waar ik toen studeerde, lag er, althans in mijn herinnering, 3 maanden ijs in de uiterwaarden. But, I stand corrected. In ‘85 was de tocht zeker 1 en misschien 2 dagen te laat georganiseerd – wat ijscondities betreft. De hele dag lichte motregen, veel water op het ijs, in Sneek al. Niet koud overigens. In ’86 mocht ik niet meedoen; wat ik mij van de tv kan herinneren waren de omstandigheden voor de schaatsers inderdaad prima, maar ook toen lag er geen extreem dikke ijsvloer, toch? iets tussen de 16 en 20 cm meen ik me te herinneren.

Henk

• tom

't lijkt wel weer ‘t prikbord voor ornithologen en schaatsliefhebbers, maar lees het graag hoor. Zo’n blauwe schicht was de laatste jaren al zo vertrouwd trouwens dat een dag blanken er niet goed mee zou kunnen worden gemaakt. Ik zit te denken, wanneer blankte ik ook al weer voor het laatst? 't Wordt weer hoogtijd voor OVM of zeeforel in DK :-)

Grtz Tom

ps herinner me alweer 2 vette blanks dit jaar, 1 in IJmuiden op zeeforel/baars en zoektocht met bootje in A'damse grachten naar wintervoorn (beide met Michiel, die brengt geen geluk dus!)

• Edwin Kerssies

Zag er onlangs nog 1 op de ijssel, het ovm en jaja ook op de eemhof er zijn er nog genoeg….