Een poging tot...

• Rob

het binden van een meivliegje met o.a. CDC is geeindigt in het volgende!!

Ben nog niet zo bedreven in het op deze manier inbinden van vleugeltjes enzo, maar ben best tevreden

Opbouwende kritiek en Tips zijn altijd welkom…leer ik alleen maar van.

Gebruikte materialen:

Haak: Gamakatsu F11B Maatje 12

Staart: enkele mallardfibers natural

Achterlijf: masterdub blue wing olive (Flyscene)

Vleugels: mallard als in staart.

Thorax: Brown olive CDC veertje getwist.

Gr.

Rob

• eric

voor de vleugel gebruik je een strip uit een mallard veer waarbij je ongeveer 2 of 3 keer de breedte nodig hebt die je je vleugel in breedte wilt meegeven. Dit betekent dat je dat stukje afhankelijk van de het stukje dat je hebt 2keer omvouwd. Nu bindt je hem in, dus 2keer om aan beide kanten het vleugeltje te krijgen.Cdc wikkelen en afbinden.

• walter rijksen

Rob,

Een prachtig vliegje, complimenten!

Verhoudingen zijn OK. Vleugeltjes van mallard zijn inderdaad wat gespleten, maar dat is juist goed voor een zachter silhouet en minder tollen aan de leader.

Asl ik er iets aan op te merken heb is het het kopje: groot voor een droge vlieg en je hebt duidelijk moeite gehad om het materiaal eronder weg te knippen.

Probeer daar nog iets te winnen door bijvoorbeeld het laatste bosje CDC naar voren in te binden, daarna pas recht op te zetten en met een paar wikkelingen te fixeren.

Maar dan heb je over details waar geen vis zich iets van aantrekt..

Groeten,

Walter

• OMBRE

poging geslaagd!

bijna niets meer aan doen!

Walter heeft gelijk betreffende het kopje; met minder wikkelingen moet het bindmateriaal ook goed blijven zitten. Wellicht dat je bij het hackelen van de CDC-veren de fibers omhoog kunt brengen/krijgen waardoor je bovenop iets meer vleugel silhouet krijgt…

Graag twaalf van ieder in de volgende maten.. :-)

gr.

OMBRE

Ruud Beekveldt

• Rob

Thnx Heren…

Voor de tips en opbouwende kritiek

Gr.

Rob

• Dirco

Hoi Rob,

mooi vliegje ! Die bind ik ook vaak en vis er heel vaak mee maar dan met vleugel van antron of Parapost Wing in wit of roze. Smoelt iets minder mooi maar zichtbaarheid en drijfvermogen is beter denk ik.

groeten Dirco

• Inderk

Complimenten!!!

En wat men als opmerkingen heeft, kan ik mij ook in vinden.

Persoonlijk plaats ik ook graag af en toe een vliegje om er kommentaar op te krijgen. Net zoals jij zegt “daar leer je van” Maar jij bent niet de enige die er van leert. ik ook. Dus bedankt voor het plaatsen!

• Arubaman

Ik vind hem best goed, maar vraag me af wat de toegevoegde waarde is van CDC als hackle te gebruiken?

Zelf maak ik wel eens met CDC, maar dan gebruik ik een toefje CDC als vleugel en hackle eromheen met een “dry-fly” hackle (oftewel kippeveertje). Dat type (dus met vleugel van CDC ipv antron of mallard) deed het in Noorwegen moet ik eerlijk zeggen beter dan de antron of mallard vleugeltjes die ik doorgaans gebruik. Dus ik geloof wel dat CDC goed spul is voor silhouetten.

Echter als je zo'n hackle van CDC maakt, heb je dan niet ontzettend veel vliegen nodig omdat je toch na een aantal worpen/drifts een ietwat snotterig geheel overhoudt?

CDC is “one fish, one fly” zegt men wel eens, daar kan ik me achter scharen. Maar als het op deze manier gebonden is, dan moet die ene vis nog snel zijn ook, anders is het misschien wel: “one fish, five flies”.

Enfin, dus wel een mooi vliegje en zeker goed gelukt, maar vraag me wel af of het de visbaarheid heeft die je ervan verwacht.

• Rob

Of het vliegje visbaar is en de eigenschappen heeft die ik ervan verwacht zal de toekomst leren, mijn ervaring met CDC en de olie van MPJ is goed te noemen…met een beetje olie behandeld bleven mijn vliegjes (diverse patronen) meerdere vissen en dus meerdere drifts goed genoeg om steeds weer een vis tot aanbijten te verleiden.

Nogmaals, de toekomst zal uitwijzen of deze vlieg “werkt” zoals hij zou moeten werken.

Gr.

Rob

• Noud

Sander,

Ik vis redelijk wat met CDC en moet FF zeggen dat de vliegjes bij mij veel meer meegaan dan 1 vis. Je moet er wel even wat extra moeite voor doen maar het gaat prima. Mijn werkwijze is als volgt:

- Schofterig grote vis onthaken en nog even lachen naar de camera en vooral ook even letten op de jaloerse blik van de vismaat.

- Vis netjes terug het water in.

- Terwijl ik nog op mijn hurken zit het vliegje even uitspoelen in het water en onder water schoon wrijven.

- Opstaan en even een paar keer zwiepen met een kort lijntje.

- Vliegje even tussen de amadou droogknijpen.

- Nog een paar keer zwiepen.

- Haakje in verkasoog en nog even op een steen een sigaartje roken.

- Vliegje behandelen met loon acquel

- Dit een keer of 15 herhalen en dan van vlieg wisselen.

- Dit hele proces een keer of 4 per dag

TL,

Noud