welke vlieg in welk maand?

• tom

heeft iemand misschien een overzicht van welke vliegen je in welke maand het best kunt gebruiken?

• Dirco

hoi Tom,

je moet echt het boekje kopen, zie mijn reactie op een eerdere post van je, daar staat dit soort info allemaal in.

groeten Dirco

• Henk Verhaar

Buzzers het hele jaar, evenals Sawyer nimfen, schietmotten (adult) als het wat warmer wordt; streamers in de winter.

Meer is leuk, maar ‘overbodig’. Als gezegd, vliegvissen in Nederland is over het algemeen niet echt een imitatieve visserij, althans de noodzaak is er niet.

Henk

• tom

ik heb paul blokdijk al besteld.

• OMBRE

Vliegen, vissen en Kunstvliegen door Paul Blokdijk…dat is het boekje waar Dirco het over heeft.

Inmiddels heeft de uitgeverij van de VNV ook weer een nieuw boekje:

Vliegvissen met de droge vlieg in Nederland….Overzichtelijk geeft wijlen Ben Bod per maand weer welke vliegen je kunt aantreffen en op welke wijze je met de imitatie daarvan aan de slag kunt….

Als je heel snel bent kan je wellicht hier nog een exemplaar bestellen….. Voor € 15 heb je een leuk naslagwerk in huis!!

Succes

OMBRE

Ruud Beekveldt

• Peter Berkenbosch

Hallo,

Ik heb na de Noorse versie gezien te hebben bij Erik deze besteld:

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/flyfisher-s-handbook/1001004002110609/index.html

Is er ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Peter.

• johannes

dat is een gaaf boek kreeg het toen ik naar norge ging van de kingfishers. zeer regelmatig gebruik/bekijk ik het en doe er inspiratie uit op.

johannes

• Edwin Kerssies

In NL heeft het totaal geen nut om vliegen per maand in te delen, mijns inziens. Het gaat om de type visserij en in het verlengde daarvan de vissoort. In de winterhaven op voorns? Zware kleine nimf, bijv, Red tag goudkop, ook goed bruikbaar het gehele jaar door op de rivieren waar je toch veelal bij de bodem moet zitten. Wil je grote ruisvoorns vangen, doe er dan eens een flink overbekend ovm stokje an (ook goed voor winde) en zo kunnen we nog ff doorgaan. Maar kort gezegd voor de nederlandse visserij voldoen pakweg 3 a 4 soorten nimfen, enkele streamertjes in verschillende maten, neem een zalmei mee voor de karper, nog een dikke sedge voor winde of grote ruizers, buzzers voor bijv brasem op zicht en zo nog wat vliegjes en je kunt het hele jaar rond goed vis vangen…