Leader Denemarken

• Eelke

Hey,

wat zijn de beste ervaringen die jullie hebben voor leaders in Denemarken. Tapered of niet tapered en welke dikte?

Ik doel uiteraard op het vissen op zeeforel.

TL,

Eelke

www.flyfish-diary.tk

• Harmen-Jan

Gewoon 3 meter 26“ of als je moeilijk wilt doen, 2,5 meter met een halve meter 35” ervoor.

Verder niks.

Je vist toch in de bovenste halve meter en vliegen hoeven niet delicaat gepresenteerd te worden.

Groet HJ

• Janm

Eelke, Mijn ervaring is dat een lange leader (>4mtr) effectiever is i.v.m. schuwe vis. Je kan er een polyleader (airflo) hoover of intermediate aanlussen en dan een tip. Of een tapered leader (1x / 24/00) met een dikke butt (60/00). Werpt echt wat beter met een beetje wind. Als ik je zie op Funen kunnen we alles uitproberen.

• spj

Het is al snel goed, als het een meter of 4 lang is en een (fluorocarbon) tip heeft van 22/00 tot 26/00………

…………en, als het maar geen getwijnde leader is!

G. Bas

• Edwin Kerssies

Ben het volledig met Bas eens…

• eduard

Bas en Edwin, zoud U me ook duidelijk willen maken waarom geen getwijnde leader.

ik heb er zelfs nog nooit een gezien, maar raak nieuwsgierig naar de voors en tegens.

eduard

• Arubaman

ik gok op spray eduard. dat is dat getwijnde leaders weliswaar mooi afrollen, maar redelijk wat beroering in het water brengen, zowel bij de afworp als al tijdens de valse worpen als je het vocht als het ware uit je getwijnde leader slaat.

• Inderk

Als ik mijn getwijnde leader lekker in het vet heb, waardoor deze goed in het oppervlak drijft en de aanbeten goed kan zien, dan zie ik bij het werpen geen spray. Mocht ik mijn getwijnde leader niet ingevet hebben, en wil de spray op het water voorkomen, dan zorg ik er voor dat minimaal één van mijn achterwaartse worpen redelijk abrupt wordt gestopt, waardoor de spray op het land en niet op het water belandt. Ik heb weinig last van de spray over het algemeen en heb geen ervaring dat het de vissen afschrikt.

• OMBRE

Ik denk dat Bas en Edwin het over een leader op het open water hebben terwijl de andere heren de Zeeforel op een rivier willen belagen…

Volgens mij gaat Eelke niet vissen op de rivier maar heeft zijn vraagstelling betrekking op het vissen op zee en dan is, mede door de gewichten van de vliegen, een stuk nylon van één dikte ruim voldoende. Het maakt geen bal uit of de vlieg delicaat op het water geplaatst wordt of dat de vlieg op de golven neergedonderd wordt.. :-)