Dichtbij in Frankrijk

• leon j.

aanvankelijk bedoeld voor Elvira, maar wie weet.

Stel je wil naar de Semois. Prachtige rivier maar forel? een enkele uitgezette.Als je twee uur verder rijdt zit je in de Haute Marne; rivieren: Marne zelf, Rognon en nogal wat kleinere beken. Kamperen? Omheind natuurreservaatje waar je je tent veilig midden in een bos, langs een meertje waar je in kunt zwemmen, of langs een schitterende paaibeek kunt zetten:“L orchidee” Roches sur Rognon Info: orchislou@aol.com

Vissen bij Andelot (goed beheerd parcours of Donjeux) Info vissen:Fede52.pêche@wanadoo.fr.

Moezel en Moselotte. Zelf uitzoeken maar in de buurt van Remiremont

Nog een uur verder: Jura: Doubs Dessoubre plaats: st Hippolythe

Er bestaat een website met informatie over alle jurarivieren maar ik heb nu even geen tijd om die te gaan zoeken.

• spj

……. en de Vologne (Vosges) en de bovenloop van de Seine is een echte chalkstream (bij Vix), enz. enz.

en de Moselotte bij La Bresse.

Dan hebben we het nog niet over Normandië en Bretagne gehad………

Nee, Frankrijk is niets, moet je echt niet naartoe gaan om te vissen?!?

Groeten, Bas

• leon j.

Alles over de Jura:Http://www.peche-jura.com/

• robert

In juli wil ik het nog weer eens proberen op de Rognon bij Donjeux.

Wij hebben een vakantiewoning op ruim 1 uur rijden van Donjeux dus is voor een dagtripje makkelijk te doen.

Vorigjaar ook al gevist in de Rognon, toen een mooie kopvoorn gevangen.

Wil nu wel eens een forelletje haken, moet lukken toch.

Is wel een moeilijk stuk!!! Veel begroeiïng en bochten, leuke uitdaging.

De carte vacances is toch vanaf juli te krijgen?

Laat wel horen hoe het er was in juli. Eerst in juni naar de Eifel.

Groet robert

• leon j.

die kaart krijg je dacht ik in juni ook al. Stek: Het parcours van Donjeux begint stroomafwaarts van een brug tussen Saucourt en Donjeux. Daar even het weiland inlopen, na 200 meter heb je een paar mooie bochten.Loop daar even voorbij en begin stroomafwaarts van die bochten terug te vissen richting brug. Prima voor overdag onder de struiken. Moeilijk wel. Een erg mooi stuk.Of op het no kill: Bij Donjeux is een weggetje richting Vaux st Urbain. Dat komt over een kleine brug over de Rognon. Daar je auto zetten en door de heg het weiland in. Een paar honderd meter stroomopwaarts vind je een S bocht.(oppassen voor stieren). Prima plek maar in juli kan het half tien worden voordat er wat gebeurt.

Succes

• Pascal

En wat te denken van de Bienne in de Haute Jura. Vaak moeilijk toegankelijk, en dat vindt ik verschrikkelijk. Vooral als ik de hele dag dan niemand tegen kom. (bah wat saai!!!) En je vangt er ook alleen maar bruine forel. Valt dat even tegen!!!

En verder zuidelijk zijn er ook helemaal geen mooie rivieren meer. Bv. de dourbie in de cevennen…waardeloos! Ardeche..wat veel nederlanders! Nee inderdaad, Frankrijk is echt een verschrikkelijk vliegvisland! Laten we maar niet eens beginnen over Corsica (golo, solenzara enz…) wat eigenlijk ook niet echt frankrijk is. En dan moet je ook nog met het vliegtuig of de boot.

Ik zou er niet heen gaan als ik jullie was….laat dat dan maar aan aan mij over!

.

• Elvira (Kumonryu)

Hoi Leon,

Hartstikke bedankt voor de info!! We bivakkeren deze zomer voor de 3e keer op Ile de Faigneul, aan het water. Afgelopen jaar heb ik er meest kopvoorn gevangen, barbelen en een enkele forel. Ik sta er dit jaar weer met manlief (eigenlijk een niet-visser) en mijn 2 honden. Ik zal zeker eens uitzoeken hoe dat met de door jouw aangegeven stekken zit, daarvoor mijn dank.

Ik ben helemaal verkocht door het gebied daar, maar omdat ik eigenlijk de enige ben die echt fanatiek vist moet ik me natuurlijk ook schikken naar de wensen van mijn man. Als ik maar in de buurt van het water ben vermaak ik me prima ongeacht met wat. Afgelopen jaren heb ik de kinderen op de camping vermaakt met tuigjes en emmers vol kleine voorntjes, grondels en elritsen. Smorgens met zonsopgang in de nevel zachtjes het water in om een paar grote kopvoorns te belagen.. Vis genoeg in de Semois maar inderdaad zijn de forellen meer uitzondering dan regel. Alhoewel het wel een hoop lol geeft dat daar mannen kamperen die niet een forel vangen en dat ik daar dan als muts tussendoor huppel met iedere dag wel wat leuks aan mijn vliegjes..

Ik noteer je info en zal eens kijken wat ik er voor volgend seizoen mee kan, ik ben er nog lang niet uitgekeken en met dit lijstje kan ik nog heel lang vooruit.

Elvira

• robert

Ik neem aan dat je bedoelt dat het in juli eerst weer wat moet afkoelen voor dat er leven is in en op het water Leon?! Overdag is er weinig tot niets te beleven?

Hoop dat mijn vrouw me zolang kan missen!!!!

Robert

• Inderk

Grappig dat jij de visser bent en je man niet.

Bij mij is het net andersom. Maar gelukkig wil mijn vrouw, in de toekomst als de kinderen groter zijn, wel met me mee naar Scandinavië. Ze ziet dat helemaal zitten. Zij de bibliotheek leegroven en lekker lezen en ik………ik mag dan vissen.

Maar komende zomer eerst maar weer naar Texel. Ik hoop dat ik daar ook succes zal hebben op de Harder, zeeforel en zeebaars.

Misschien heeft iemand nog tips? In de Slufter mag helaas niet gevist worden, wel waar het water van de slufter de noordzee instroomt. (dikke zeebaarzen!!)

• leon j.

Elvira, Lórchidee lijkt me echt wat voor jou, ik schreef er ooit over samen met Douglas Barnes. Zoek maar eens op. Echt een paradijsje, omheind met 36 soorten orchideeën een springcreek bos reeën een meertje maar ook electriciteit en overige simpele faciliteiten. Ik ben er zeven jaar na elkaar geweest.

Dourbie: Benieuwd hoe het er nu is. Le Roc qui parle?

Bienne: er is een nieuw parcours No kill stroomafwaarts van st. Claude. Grote forel, meestal met nimfen. Ik denk dat ik zelf toch weer eens in de Gorges boven La Rixouse ga kijken.