OVM-maagd

• Rudy Monden

Heren,

Nu mijn visvakantie toch langzamerhand dichterbij gaat komen, begin ik aanstalte te maken om mijn werptechniek te verbeteren.

Waar kan ik dat beter doen dan op het OVM waar ik jullie altijd over hoor…Ruimte genoeg en een klein kansje op een vis maar vooral ruimte om te oefenen en te leren…

Nu hou ik echt wel van uitproberen en zoeken naar de juiste formule om een visje te vangen, maar ik zou jullie toch willen vragen om enkele BASIS-tips.

Welke hengel ( #5 of #6 of is dat te licht ) ?

Drijvend, sink tip of full sink ?

Lengte leader ?

Vliegen ?

Uiteindelijk zal het toch een periode van veel uitproberen zijn en misschien wel per dag verschillend maar als ik enige basis is het toch iets makkelijker.

alvast bedankt

• Cornelis

er zijn vele mogelijkheden Rudy.

qua hengel zou ik voor de #6 gaan.

enkele opties :

- drijvende lijn en zeer lange leader met klein ( groen) nimfje.

- drijvende lijn met lange leader en drijvende mudler

- intermediate lijn met streamertje

- zinklijn met b.v. mudler of booby of zalmei

- drijvende lijn met zeer lange leader met droge vlieg ( b.v. over een maandje bibio)

- intermediate of zinkende vanuit de bellyboat met een grote haring-streamer…

oftewel , echt een meer om je uit te leven als vliegvisser..

veel plezier en wellicht suc6 ,

grt. Cornelis

• David

Bedenk wat je op visvakantie gaat doen en kies daar een tactiek bij uit het lijstje van Cornelis. Het gaat per slot van rekening om het oefenen….

• wulffie

Rudy,

Bij dat oefenen zul na je eerste vangst lichtelijk verslaafd raken aan de charmes van het OVM. Daarbij is het handig te investeren in zo'n groene lijnmand met noppen erin. Bij het wadend vissen kun je makkelijker en verder werpen en struinend over de dijkjes heb je geen last van de stenen, waar je lijn steeds achter blijft haken. ( of je lijn op schuurpapier laat lijken op den duur).

Kost ca 50 eurie maar is zijn prijs dubbel en dwars waard.

Nog een tip tijdens het zeer langzame binnenstrippen hou je hengel enigzins schuin op je lijn om de aanbeten beter op te vangen en vis niet dunner dan 20/00 en probeer te werpen en te vissen zodat de wind van links komt, mits je rechtshandig werpt natuurlijk.

TL

Wulffie