wat voor binddraad?

• tom

wat voor soort binddraad moet ik kopen?

ik begin net met binden.

• Karel Gol

UNI 8/0 is wel het meest gebruikt

Karel

• tom

heeft dat 14/0 of 8/0 of 6/0 bij binddraad te maken met welke grote van haken ze zijn bedoeld om mee te binden? of met de dikte van het draad zelf?

• Vassenden

Hmmm, een vliegvisclub met ervaren vliegbinders zullen je vast in no-time veel verder kunnen helpen Tom! Kijk eens op het internet naar de dichtsbijzijnde club………….

Mvgr.

Vassenden

• tom

al gedaan, ik woon er nogal ver vanaf en mijn moeder vind het te ver rijden en ik heb nog geen rijbewijs.

maar zo moeilijk is de vraag toch niet en dit trouwens een forum voor vragen enz.

• Rossie69

Beginner koopt toch meestal een 6/0 (oranje etiketje) draadje

en ook gelijk maar een draad 8/0 (groen etiketje).

voor als je de smaak het gevoel te pakken hebt.

dit zijn toch de meest gebruikte draadsoorten,per merk verschilt het natuurlijk.

Maar gaan dr van uit dat Uni toch het meest verkocht wordt of gebruikt wordt.

succes

gr Henk

• Rossie69

en de dikte van het draad heeft eigenlijk ook wel een beetje te maken met ervaring met binden en de te knopen vliegen.

hoe kleiner de haak hoe dunner het draad natuurlijk.

Henk

• robert

Dit is idd een forum waar je je vragen kan stellen……Heel veel mensen proberen je met hun antwoorden op de goede weg te helpen.

Zoals zovaak bij het vliegvissen hangen veel zaken van elkaar af.

Zo ook met het binden van je vliegen/nymphen/streamers.

Als je een streamer of nymph gaat binden is de dikte van je binddraad iets minder belangrijk. Het is zelfs makkelijker om iets dikker draad te gebruiken omdat dit minder snel knapt en je bij streamers vaak iets groffer materiaal gebruikt.

Als je echter een droge vlieg wilt binden is het zaak deze zo ligt mogelijk te binden. Zeker bij kleine vliegjes met hackel etc is een dun binddraadje erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat je de vlieg lekker ligt houdt en dus minder snel zinkt. Ook zorgt een dun binddraad ervoor dat je een hackel of staartje minder snel gaat vervormen.

Je ziet nu wel dat je ook met vliegbinden alle kanten op kunt.

Succes.

Groet Robert

• flyfisher7

Tom……..

Vraag eens op dit forum of op de club of er mensen zijn die bij jou in de buurt wonen en waarmee je kan mee rijden.

Marcel

FF7

• bert van elswijk

Beste Tom,

naast alle goede raadgevingen om op een club te gaan kijken een gewoon antwoord op je vraag. Voor een beginner raad ik je aan 6/0 binddraad te gebruiken, dat is wat steviger en je trekt dat niet zo snel kapot. Heb je het eenmaal een beetje in je vingers, probeer dan ook eens 8/0 draad, zeker als je fijnere, kleinere en lichtere (droge) vliegen gaat bouwen. Dan kom je vanzelf aan nog fijner draad 14/0 of spiderweb als je parachute vliegen wil bouwen. Veel succes! En ja 6/0, 8/0 en 14/0 gaan over de dikte van de draad, maar dat had je natuurlijk al begrepen.

Overigens die tip over meerijden is een heel goeie; als jij laat weten in welke gemeente/dorp je woont kan misschien een van de prikborders je meenemen naar zijn of haar club!