wat voor binddraad?

• Arubaman

Nou Tom,

antwoord staat er al tussen hierboven:

draadje 6/0 van uni-thread.

Om meer vragen even voor te zijn: zwart is denk ik het handigst en meest universeel als je gaat beginnen met binden.

Wat je verder moet kopen: want die vraag komt ongetwijfeld ;-)

een zakje peacock herl (pauwe fibers), een fazanten staartveer, wat koperdraad en wat gouden kraaltjes. Een bosje rode wol van je moeder. Eventueel nog een pakje met hackleveertjes haakmaatje 10-14. En eventueel een zakje met wat zwarte dubbing.

Dan zou ik je aanraden wat droge vlieg haakjes maat 10, 12 en 14 te kopen en eenzelfde maatje voor nymfjes (bijv. tmc 100 en tmc 3761). Samen met je zwarte binddraad en je beginners bindsetje kun je dan in elk geval heel wat basale dingetjes leren binden en oefenen en het is genoeg materiaal om in Nederland te kunnen vliegvissen op voorn, winde, baarsjes en een eventuele brasem.

Succes!

• rene

dit soort vragen hebben we al eerder gehad met een dennis

koop een boekje bijv vliegbinden van een begin tot een heel eind van het vnv

en waar woon je dan kunnen we kijken of er iemand in jouw buurt woont die een keer een paar uurtjes wat uitlegt

groeten rene

• Henk

GSP draad is erg sterk en ook mooi dun, dus ideaal om mee te beginnen. Voor de ietwat meer ervaren binders is het ook geweldig mooi te splitsen. Bij ons op de club (lelystad) wordt het veel gebruikt.

• Dennis

hehe dat ben ik denk ik :-) ik ben hier ook erg goed opweg geholpen en het binden lukt uitstekent.

ben zelf begonne met UNI 8/0 en dat knapte een paar keer en dan merk je dat je wat rustigen moet doen en niet te hard trekken aan het draad ;-)

Succes.

• Ger Schuit

Voor streamertjes kun je beter 6/0 UNI of nog veel beter Danville's Flymaster Plus gebruiken, zeker voor beginnende vliegenbinders is het binden met 8/0 Uni vragen om een heleboel ergenis !

• Ger Schuit

GSP is eigenlijk behalve sterk …… shitzooi ….. het is glad en relatief duur, soms vind je wel spoeltjes die vrijwel hetzelfde kosten als bijvb. UNI of Danville's, maar dan zit daar 50 yds op ipv. 200…….

Voor een beginnende vliegvisser niet aan te raden.

Zelf gebruik ik zowel UNI als Danville's …….. het voordeel van Danville's is dat er een miniem beetje rek in zit en je heel goed aanvoelt als je op de grens zit van de trekkracht, bij UNI heb je dat voordeel niet …. dat is heel of kapot. Een ander belangrijk voordeel van Danville's tov. UNI is dat je het heel mooi plat of rond kan gebruiken.

• Arubaman

Koninklijk meervoud Rene?

• Finnoc

Tsja…

Laten we het eens hebben over haken….

Een buigzame haak…bijv. een tiemco is relatief

makkelijk te binden….ongeacht het draad!

Heb je goed carbon-steel is het draad een één keer

niet meer toereikend (het knapt bij elke onverwachte beweging…)

Persoonlijk zou ik juist met de wat moeilijke beginnen…

laten we zeggen 12/0 of zoals je wilt 8/0.

En een fatsoenlijke bobbin is ook al het halve werk…

GSP is idd bagger…zeker die prijs voor een paar meter

zoals Ger al vermeldde.

Zelf gebruik ik het liefst ‘trico’ 17/0…heerlijk draad en sterk zat..maar

voor veel vliegen is 8/0 een geschiktere keus…6/0 is veel te dik.

Leen desnoods wat om uit te proberen…

succes en laat je kunstwerken hier zien als het lukt!

gr.Nico

• Janm

Tom, aan je vragen te zien ben jij een andere Tom dan ik ken en al langer op dit prikbord komt. Klein beetje verwarrend zo.

• bert van elswijk

Beste Nico (Finnoc) het gaat hier wel om een waarschijnlijk jonge beginner, laat die nou gewoon met 6/0 beginnen (of het alternatief van Danneville).