Vraagje over Spiders

• Inderk

Nou eigenlijk meer over het inbinden van de hackle bij een spider.

Op het www zie ik diverse methodes voor het hacklelen van een spider.

n.l.:

- inbinden bij het veerstammetje de hacklefibers tussen duim en wijsvinger

achteruit duwen en met een hackleplier 1 á 2 slagen hacklelen.

- Inbinden met de punt van de veer en verder de zelfde methode als boven

beschreven.

- inbinden bij het stammetje maar nu zijn er aan één zijde van de veerstam de

fibers verwijderd.

- en ingebonden bij de punt fibers verwijderd aan een zijde van de stam.

Wat is volgens jullie de beste methode en waarom? Of is het per definitie een afhankelijk van het spiderpatroon. Ik heb de diverse methodes met hennenveren en met patrijzenveren gezien.

Ben benieuwd naar jullie reakties.

• erikdenoorman

Het hangt er helemaal vanaf wat voor veertje je gebruiken gaat.

Hoe je ook bindt, het resultaat moet een vliegje zijn met een dun lijfje een wat spaarzame hackleveertjes.

erik

• Arubaman

Ha Inderk,

vraag me af of het uitmaakt, doorgaans heb je het over een spaarzaam hackle-tje, 2 a 3 slagen hooguit (als je de helft van de fibers eraf haalt 4?). Vraag me af of je dan een verschil merkt dat de fibers van lang (aan de stam/basis) naar korter en dunner (aan de punt vd veer) verloopt. Ik vind deze vraag veel interessanter voor bijvoorbeeld een Wooly Bugger, waarbij het mooier oogt om met de punt te beginnen zodat de hackle op de thorax eventueel breder is (bij een veer met verloop).

Wat denk ik het belangrijkste is bij spidertjes is dat je met duim en wijsvinger de hackle naar achter strijkt per slag en eventueel met je binddraad ook de fibers nog iets naar achteren laat wijzen.

• Inderk

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Ik hoop dat er nog meer reakties komen.

En zal morgen wel even een plaatje schieten van de spiders die ik vanavond gemaakt heb. Waarover ik graag jullie (en die van anderen!!) mening lees.

Zo nu de laptop dicht, nog een pilsje en even naar buiten voor een sigaartje, en dan lekker slapen.

• Ted Theisen

Je kunt met het Petitjean Magic tooltje ook het veer stammetje verwijderen. Dit vind ik zelf de mooiste hackeltjes geven. Maar ieder zijn meug;)

Greetz Ted

• johannes

Spiders zijn leuk om me te vissen aangezien ik nagenoeg geen droge vliegen bind (uitgezonderd poppers en ander oppervlakte ragwerk) heb ik ook de materialen er niet voor. Daarom bind ik m'n spiders met zeer spaarzaam konijn in een dubbinglus eventueel met de metode die ted verteld. heb je ook geen moeite met het kopje wikkelen (als ik me goed herinner was dat een advies bij een ander vliegje die je gepost had) want na het wikkelen leg je direct je afbindknoop.

mail anders je adres effe stuur ik er een paar op.

vliegje zegt meer dan 1000 woorden :-)

johannes

• Inderk

Ingebonden bij het puntje.

• Inderk

Je hebt mail

• Goalkeeper

http://www.fishingwithstyle.co.uk/northcountry.htm#Top%20of%20spiders

Misschien heeft u hier iets aan.

• E10

Ik vind m erg mooi…maar niet zo spaarzaam geloof ik..

en daar heb ik nou ook altijd last van….tjonge wat moeilijk is dat..

toch denk ik wel dat de helft van t stammetje weghalen effectief is in dat opzicht. het helpt om m echt spaarzaam te krijgen.

gr E10

PS tis wel fraai hackle materiaal, waar haal je dat vandaan?…is het wel soepel eigenlijk?