Laat je hier door eens inspireren, kan een dag redden waarop je veel head and tails ziet maar niets of vrijwel niets aan de schubben komt ……
http://hipwader.com/2005/tying-the-parasol-emerger
Grtz., Ger,
Een fascinerend patroontje, waar je eindeloos over kunt nadenken, maar oook ontelbare varianten op kunt verzinnen. Toch heb ik er wel wat kanttekeningen bij, iemand die verklaringen of uitleg ervoor heeft?
1. als ik het zo lees en beoordeel hoort het pluimpje niet bij de nabootsing van het insect. het is puur gebruikt om de nymf of natte vlieg op een bepaalde diepte te laten driften en de indruk van een emerger op te wekken doordat het zo dicht onder het oppervlakte zit. Verder kan het pluimpje dan worden gebruikt als beetverklikker, als ik het goed begrepen heb.
2. maar wat is dan het wezenlijke verschil met een beetverklikker op zo'n 5 centimeter van je vlieg zetten? ook die zal ongeveer hetzelfde effect hebben, dat je nymf vlak onder het oppervlakte vist. Tuurlijk, het bevestigingspunt is ietsje anders, waardoor mogelijk de manier waarop je nymf door het water gaat wat anders is. maar wat nou als ik mijn nymf aanknoop en de “tag-end” van mijn knoop een cm of 5 tot 10 lang laat? hier maak ik een toefje yarn aanvast als strike indicator en heb hetzelfde effect lijkt me.
Enfin, ben benieuwd naar mensen die hier regelmatig mee vissen en wat hun ideeën en ervaringen zijn.
In Engeland op de reservoirs schijnt het zo “dodelijk” te zijn, dat het soms al verboden is…….. ik gebruik al jaren deze techniek bij het vissen op karper met de broodkorst (heeft niets met vliegvissen te maken, maar ik vis in de zomer nu eenmaal graag op karper met de echte broodkorst) ……. op water waar veel gevist wordt met broodkorsten vis ik met een vlokje op een kleinere haak een paar cm onder de broodkorst, je wilt niet weten hoeveel karpers ik juist haak op dat vlokje….
Ik heb deze vliegen nog niet gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat het helemaal super is …..
Ook voorn is er gek op!
Maar als je dit patroontje niet bij je hebt, en je wilt je nymph toch ondiep aanbieden, bind dan een grote droge vlieg b.v. een deerhair sedge aan het uiteinde van je tip en maak een zijlijntje op ±20 cm van de sedge en bind daar maar eens een nymph aan. Kan ook zeer effectief zijn.
Ik denk dat er ge-expirimenteerd moet worden met de dikte van het Nylon, te dik is te stug, te dun is te veel problemen met in de war raken, er kan ook nog gespeeld worden met de afstand tussen verkikker en vlieg.
Ik heb er eigenlijk nog geen idee van wat de vis nu pakt, de emerger (nimf) of het pluisje, maar in beide gevallen is het natuurlijk hangen…. al vermoed ik dat als de afstand te groot is, je ook veel vissen aan buitenkant bek zult haken…..
Grtz., Ger.
Ik kocht verleden jaar wat van die dingetjes in St. Louis USA. Vond ze wel leuk.
Nu nog wel eigenlijk.
Tot ik er mee ging werpen…………….
Wat een ellende.
In paar worpen was de leaderpunt een kluwen.
Maar goed, op 22/00 uiteindelijk ging het wel.
Zou ook kunnen zijn dat het mijn werptechniek is. Ik bezit n.l. geen enkel certificaat.
hihi
erik
erik
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?