Ideale uitkamvlieg

• Jasper

Zoals in een eerder topic beloofd; mijn favoriete droge vlieg.

Het is een zeer rommelig gevalletje die nog beter lijkt te werken na een paar vissen; als 'ie nog rommeliger is.

Werpt perfect, imiteert veel, drijft goed, is goed zichtbaar, is dus mijn favoriet bij veel werpen en uitkammen van water, vooral veel kleine poeltjes zoals bijvoorbeeld in Monschau.

Dit is 'm:

Hij heeft eigenlijk geen naam. Gewoon “hertenharen sedge olijf”.

(sorry Ed, kon het niet laten :D )

Hoe te bouwen?

- Droge vlieg haak mt 12 of 10

- Binddraad opzetten (eventueel pearl ribbing zoals hier op foto, maar dat is een probeersel), seals fur (substitute) om de haaksteel wikkelen. Rommelig houden.

- Hertenhaar knippen, losse stukjes met hand verwijderen, NIET stacken, inbinden. Afknopen.

- Hertenhaar beetje afknippen, aan de onderkant ‘pootjes’ creeëren door niet te kort te knippen. (eventueel de dubbing een beetje rommelig maken) Aflakken, klaar.

Enkele vangsten:

Gemiddelde beek uit Lenne:

ca. 45cm mooie donkere vis uit Rur middenin Monschau.

• Noud

Is inderdaad een prima patroontje. Ik gebruik iets soortgelijks en ook al lijken ze in eerste instantie bedoeld om een sedge te imiteren, in de juiste maat kunnen ze het ook erg goed doen als er eendagsvliegen uitkomen. Ik heb exact dezelfde ervaring dat ze beter gaan werken als ze al een beetje toegetakeld zijn.

TL,

Noud

• Peter Berkenbosch

Mooi Jasper… lekker pragmatisch ook..

leuke foto van de vlieg :D binnen kort ook op www.likkoe.com ??

P.

• Edwin Kerssies

:D

• Ger Schuit

Ik zou 'm Pearl Olive Haystack noemen ……….. ;)

• Rossie69

lijkt ook wel een beetje op de Grannom sedge toch ?

• Jasper

Lijjkt op zowel haystack als Grannom sedge. Maar het is wel een andere vlieg, door de ruige dubbing.

Is echt een topvlieg, vangt vele malen beter dan een vergelijkbare ballonkopsedge