River Möhne...???

• Rudy Monden

heren,

Ik ga begin april richting duitsland om daar eens te kijken in de EUROPE FLYFISH shop in Möhnesee.

Aangezien ze maar tot 14.00 open zijn op zaterdag heb ik dus nog wel wat uurtjes over om daar rond te kijken.

Nu mijn vraag aan jullie:

Ligt de rivier Mohne daar in de buurt en heeft het zin om een hengeltje mee te nemen.

Ik had dezelfde vraag al twee maal gesteld aan de shop via de mail, maar daar word niet op gereageerd

gr Rudy

• Smartie

Hoi Rudy,

Je zult het best naar je zin hebben in de winkel.

De winkel ligt vlak naast het meer en de Obere Mohne mondt uit in het meer.

De pakweg 12 km parcours van Flyfishing Europe ligt dus wel in de buurt. Alleen ligt de grens van het parcours niet direct aan de Mohnesee, maar wat kilometers verderop.

Je moet wel de vergunning hebben, dus ben je toch afhankelijk van hun antwoord / bericht. Verder dacht ik dat ze alleen dagvergunningen gaven en niet voor halve dagen. En natuurlijk moet je de Duitse FischereiSchein (staatsvergunning) ook hebben.

Als je de duitse taal genoeg beheerst, zou ik ze even bellen. Dan heb je zekerheid.

Ik heb er nu twee keer een weekend gevist en er valt genoeg te vangen en te ontdekken.

met vriendelijke groet,

Smartie

• Rudy Monden

smartie,

bedankt voor de info mijn duits is heel erg beperkt….heb maar gewoon het risico genomen en gebeld naar de winkel en gelukkig kreeg ik iemand aan de lijn die ook engels sprak.

Vergunningen gereserveerd, duiste staatvergunning hoefte niet, moest alleen mijn nederlandse vispas wel meenemen.

Verschrikkelijk behulpzaam aan de telefoon, dus ik ben benieuwd als ik in de winkel ben…

Nog enkele tips tov het materiaal en de vliegen ?

gr Rudy

• Henk Verhaar

Als de vis stijgt, begin dan met een CDC&elk,maatje 14 of kleiner. ZIjn er meivliegen of andere grote haften, dan uiteraard een adequate imitatie. Geen activiteit: een nimfje, of met een CDC&elk of klinkhamer proberen toch strikes uit te lokken…

Henk

• Smartie

Rudy,

Geen staatsvergunning nodig? Dat wist ik niet. Komt omdat ik die toch heb en er dan verder niet bij nadenk.

Materiaaltips? Nee, berhalve dan dat er eisen worden gesteld aan de aftmaklasse en leaderdikte. Het is daar niet licht vissen maar nimfen (tip 0,18 mm) en droge vlieg (0,16 mm) vanaf #5 en hoger.

Mety de streamer zelfs #6 en hoger met minimaal 0,25 mm tip.

Verder ben je verplicht een langstelig schepnet bij je te hebben i.v.m. de soms steile oevers. En verplicht weerhaakloos.

De vis is er naar mijn ervaring gemiddeld ook wel een stuk groter dan bijvoorbeeld op de Kyl en dat rechtvaardigde deze minimum eisen wel.

Wij hebben ze met zowel nimf, streamer en droge vlieg gevangen. Keuze hang een beetje af van de plek en de kleur van het water.

Er zwemmen mooie vlagzlmen, saiblingen, regenbogen en bruine rond. Kopvoorn en barbeel heb ik er niet gezien.

Kijk goed om geen uitgeholde oeverplekken en boomwortels onder water te missen. De grote vis ligt net als elders vaak verstopt.

Het is een betrekkelijk smal riviertje waar je niet overal kan waden en dus vanaf de kant moet vissen. Blijf ook weg bij de verboden plekken bij de molen in Niederbergheim.

Ik heb geen favoriet deel. Zoeken levert m.i. de beste kansen.

Veel plezier en succes daar.

Smartie

• Rudy Monden

hahaha, dat van die molen was het eerste wat ik vond op het net over de mohne…

verboden maar schijnen bakken van forellen te liggen…

dan gaan we maar slecht even kijken en houden we de vlieg op het droge…

hopen maar dat het een beetje mooi weer is en het water niet te bruin…

hou jullie op de hoogte

gr Rudy

• Henk Verhaar

Eh, volgens mij heb je die staatsvergunning officieel wel nodig, maar wordt daar door ‘Brinkhoff’ niet moeilijk over gedaan, omdat het toch een exclusief gepacht stuk is, en er waarschijnlijk alleen vanwege de vergunningverlener gecontroleerd wordt. Ze beseffen ook wel dat de gemiddelde Nederlander die ‘helemaal’ naar Mohnesee komt om te vissen voldoende kennis en ervaring heeft om die Duitse vergunning inhoudelijk niet nodig te hebben – bovendien is het denk ik ook een commerciele overweging om niet al te moeilijk te doen over die staatsvergunning.

Henk

• eric

je kunt op onderstaande link de waterstanden en het aantal kuibs aflezen. Optimaal is het daar tussen de 6 en 8 kuib/s, meetpunt vollinghausen. Boven de 15 heeft het niet veel zin benedenstrooms, bruine soep, je kunt dan nog wel bovenstrooms aan de slag op de altherrenstrecke of daarboven.

www.ruhrverband.de

• Jasper

Bij die molen schieten ze alle plaatjes van grote vissen voor de catalogus….

Ik heb daar eens staan kijken en het is niet normaal wat je daar allemaal ziet staan. Maar na 10 minuten, murw geworden van alle 80cm vissen volgden de historische woorden: “Kijk-kijk-kijk!!! daar onder die beekridder van 80cm!!! een vlagzalm!!!”

• Haagse_Cees

Rudy,

ZORG voor die Duitse Jahresschein!! Alhoewel de Mohne wordt gepacht, is controle mogelijk…ennuh, het kost je jouw hengel(s) en een dagvaarding. Dus: geen risico nemen en voor 35,- Eur in Gerolstein met pasfoto binnen 1 week geregeld (mits geld bijgevoegd)!

Cees