Vliegvissen vakantiebestemming?

• Pascal

Wie heeft er tips?

Wie kan mij wat informatie geven over het vliegvissen in combinatie met een leuke camping (huren van staancaravan, huisje/chalet of tent). De afstand vanaf utrecht moet niet veel meer zijn als 1000 kilometer.

Ik ben opzoek naar riviertjes waar voornamelijk bruine forel of vlagzalm te vangen is en geen kopvoorns of barbelen. (niks mis mee overigens, maar dar zoek ik niet naar)

Ik zat zelf te denken aan de Morvan of de Auvergne in frankrijk (leon jij enig idee?)

Daarnaast zou Oostenrijk mooi zijn maar ik heb geen idee of je makkelijk een vergunning krijgt als je niet in één of ander hotel verblijft….iemand enig idee?

informatie over campings rivieren dus welkom….bij voorbaat dank!

groet Pascal

• rob

Hoi Pascal,

Ik zit zelf in een huisje in de HauteSaone en ben een actief vliegvisser.

Dit voorjaar en zomer wil ik meerdere riviertjes in deze omgeving gaan bevissen.

Ik weet nog niet wat ik er precies ga vangen maar forel en vlagzalm is er zeker mogelijk gezien de info die ik al heb gekregen.

Misschien is dit huisje ook iets voor jou.

Mail me anders even.

Succes met je zoektocht.

Groet Robert

• Noud

Een en ander hangt wel af van de periode waarin je gaat. In het voorjaar kun je op een aantal plekken in Frankrijk bijvoorbeeld leuk forel en/of vlagzalm vangen maar dit wordt in de loop van het seizoen vaak minder tenzij er een goed beheerd no-kill stuk is. In de Jura (Doubs, Loue) zijn leuke riviertjes waar je nog leuk terecht kunt en ook in de Vogezen is wel leuk te vissen. Iets dichter bij huis kun je op een aantal plekken in de Ardennen ook leuk vissen op no-kill stukken.

In Oostenrijk wordt het in de meeste gevallen niet zozeer lastig om een vergunning te rkijgen als je niet in een hotel met viswater zit alswel behoorlijk duur. Voor mooie watertjes betaal je dan zomaar 50 tot 100 euro per dag.

Misschien zou je kunnen overwegen om richting Denemarken te gaan of Duitsland.

TL,

Noud

• Jasper

Wil je per se rijden?

Noorwegen per vliegtuig/trein of ABC-eilanden zijn relatief goedkoop.

• Richard

Hoi Pascal,

Ik ben vorig jaar in Oostenrijk geweest. Heb gelogeerd in http://www.hotel-lisa.at/.

Verblijf was inclusief vergunningen voor de Mur, de Torrener Ache, en de Salzach. Prachtig water met prima mogelijkheden. Wellicht kun je hier iets mee.

Groet,

Richard

• pike charlie

Ik ken je budget niet weet dus ook niet of je geld zat te besteden hebt maar dat Frankrijk of Oostenrijk een mooi stukje duurder is dan oost europa is zeker.

Croatie is natuurlijk een fantastiche mogelijkheid maar ik heb daar geen ervaring.Tjechie zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn. Wel net ff meer dan die 1000 km maar rond het reuzengebergte is er echt nog steeds fantastich te vissen voor een zeer schappelijke prijs. Diverse rivieren zoals de Jizera, Camenice, Upa, Labe en nog een paar zijn allen in 1 vergunning te bevissen. Een gebied zo groot als de provincie Utrecht. Een week vergunnig hiervoor kost heden ten dagen niet meer dan je in Oostenrijk of Frankrijk soms per dag moet betalen. Vlagzalm en bruine forel is in de in de Jizera te belagen. Bruine forel zijn er met enkele tientallen per dag te verschalken in bijna alle rivieren. Soms lopen hier echt heel mooie vissen doorheen. Uitwijken bij regen is altijd mogelijk. Soms zijn er in de hele diepe poelen zelfs marmorata's te vangen. Hiervoor dienen er wel streamertjes, zinklijn aan een #6 ingezet te worden. Op het net is voldoende te vinden over campings etc. Ook is Tjechie hier op het prikbord al een aantal keren aan bod geweest. Info met een beetje googelen moet geen probleem zijn.

succes met je keuze

charles

• Wiel

Slovenië natuurlijk !

Kans op goed weer is even groot of groter dan in Frankrijk.

Kans op bruine forel, regenboog en vlagzalm is vééééééle malen groter dan in frankrijk.

Vergunningen mogen dan wel € 35 à € 50 kosten, maar daar staat tegenover dat een terrasje doen, een etentje, een biertje of een uitstapje een heel stuk goedkoper is dan in Frankrijk. :-)

Als je met 2 afwisselend rijdt dan kan je het op één dag doen.

M.v.g.

• Pascal

Heren,

als eerste alvast bedankt voor de diverse reacties! Super!

De meeste van jullie opties zijn bij mij gelukkig ook al de revu gepasseerd. Slovenie is wel verder maar blijft natuurlijk mooi! Frankrijk heeft zeker ook goede mogelijkheden, en is met een vakantie vergunning ook niet duur. Je moet er alleen wel meer zoeken. Mijn ervaringen zijn overwegend goed met Frankrijk. (Jura, cevennen, corsica) Tjechie heb ik geen ervaring mee, maar de berichten zijn altijd goed. Met Duitsland en Denemarken heb ik ook goede ervaringen.

Misschien had ik nog iets specifieker moeten zijn. Het wordt dus een gezin vakantie met kleine kinderen (baby en een jochie van net 4) waar het vissen ondergeschikt is. Geen probleem hoor want ik vertek over 3 weken naar chilleens patagonie!, Ja,ja…heel vervelend!

We willen eigenlijk niet te ver met de kinderen gaan en zijn dus op zoek naar een camping met verhuur mogelijkheden zoals tent of staancaravan. het zou dan natuurlijk leuk zijn als papa af en toe een dag of in de vroege ochtend/late avond een lijntje kan werpen. Vissen is ondergeschikt, maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Weet één van jullie dus een leuke kindvriendelijke camping aan het water, waar dus ook forel zwemt, en waar je een vergunning kan krijgen. (dagvergunning voor 20 tot 50 euries mag best een keer hoor!)

Oostenrijk,frankrijk, duitsland, tjechie…voorruit slovenie hebben mijn voorkeur. Wie weet krijg ik mijn vriendin zo gek om naar slovenie te gaan!!!

dank allen!

• Wiel

Met campings heb ik geen ervaring, maar ik las enkele topics terug een reactie van ene Remco Bijlsma over een camping aan de oevers van de sava.

Kijk ook eens op: www.bohinj.si/camping-danica

www.tnp.si/national_park

www.burger.si/SLOIndex.htm

www.apartmaji-arh.com

Ik wil U wel verwittigen dat reizen naar Slovenië ook grote risico's met zich meebrengt: HET KAN VERSLAVEND WERKEN ……………..:-)

M.v.g.

• leon j.

Morvan niet doen daar zit geen forel, of bijna ggen